Vil ikke tage flaske og stop af natamning

3. februar 2024

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vil ikke tage flaske og stop af natamning

Kære Helen

Så er vi hjemme fra en hård men heldigvis også god tur. Nu skal vi til at have sat gang i nogle gode nye soverutiner for vores dreng som mens vi var afsted ammede helt vildt meget, særligt om natten blev det til hver eller hver anden time. Og samtidigt ville han pludselig ikke tage flaske mens vi var afsted. Så jeg er træt og har brug for at der sker noget.

Jeg vil gerne høre dig hvordan vi bedst muligt gør det. Min mand skal på barsel nu og er klar på hårde nætter, men vi vil samtidig også gerne at det ikke bliver helt traumatisk for ham at gå fra så meget bryst til næsten ingenting om natten.
Han har tidligere været glad for flaske med MME, men på turen nægtede han pludseligt. Vi vil gerne tilbage til at han kan få en natflaske på MME.

Jeg prøver at gøre det du tidligere har beskrevet med at give bryst og tage det fra ham af flere gange. Men synes både det er hårdt at gøre en hel nat når jeg i forvejen er så presset på søvn og så føler jeg at det stadigvæk bibeholder hans behov for at få brystet i munden for at sove videre. Han bruger jo fint sut, så suttebehovet burde jo være fint dækket der.

Hvordan fungerer det at tage kold tyrker hvor min mand sover med ham og så simpelthen nægte ham brystet hvis ikke der er gået 3 timer? Så vi sikrer os at der ihvertfald kommer stræk på det interval? Samtidig ved jeg ikke ...

Annonce

... om det er for voldsomt for så lille et barn.

Han spiser godt om dagen, har god appetit trods at han også ammer en del der. Det prøver jeg også at skære ned på nu, men ved ikke om jeg bør starte med at skære ned på nat frem for dag? Han bliver ammet tidlig morgen, til morgenluren og til eftermiddagsluren og så nogle gange endnu en amning inden aften afhængigt af hvor tidligt han er vågnet.

Dvs jeg ammer måske 8-9 gange i døgnet hvilket jeg føler er alt for meget. Jeg skal også til at søge arbejde nu og vil ikke være hjemme hver dag. Her satser vi så på at han vil tage flaske igen som han tidligere har gjort så min man kan putte ham på MME til luren.

Nætterne har været det samme uanset om vi har givet aftengrød, dobbeltammet eller givet stor flaske, så jeg tror virkelig ikke at det handler om sult om natten, men mere om tryghed. Men kan selvfølgelig alligevel blive i tvivl om der kan være noget sult inden over. Men synes alligevel det ville være mærkeligt hvis han var sulten hver anden time natten igennem når han nu både ammer meget og spiser godt om dagen. Han vokser også godt og har en god tyk størrelse, så det er tydeligt at se at han ikke mangler noget.

Håber du kan komme med nogle tips til hvordan vi kan gøre med nætterne, amning, flaske osv så det bliver lidt mere optimalt for os alle herhjemme.

De bedste hilsner
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger