Døgnrytme, pige 6 mdr.

30. maj 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Døgnrytme, pige 6 mdr.

Kære Helen,

Et spørgsmål angående et par ting, som udfordrer denne gang. Beklager det lange skriv.

Vores piges døgnrytme har længe været stabil, men de sidste par uger er hun vågnet fra sin lur ved en 15:30 tiden, og har derfor brug for sin powernap omkring kl. 17:30. Her er hun dog begyndt at sove 1 - 2 timer, også har vi balladen om aftenen.
En træt pige, som dog ikke vil overgive sig til søvnen.

Det er meget tydeligt, at der sker meget i hendes udvikling. Hun er ved at finde sin egen stemme, og vi pludrer meget. Hun gør især højlydt, og vi gør os umage for ikke at sige “sssh” selcom det er den mest naturlige reaktion, fordi det er virkelig højt. Vi prøver at responderer med nye lyde i et roligt stemmeleje og rose hende for hendes pludren.
Når hun først falder i søvn om aftenen, så sover hun ganske fint om natten.

Sommetider sover hun kun 30 min. lur, også ender vi med en hurtig udkørt og irritabel baby, og vi skal putte hende til lur 4-5 gange i løbet af dagen.
Når hun vågner hurtigt, prøver jeg at vugge hende videre i søvnen. Sommetider ...

Annonce

... fungerer det, andre gange ikke.
Vi tilbyder altid mælk inden måltid, og sørger for hun er ordentlig mæt. Eller prøver i hvert fald.

Hun skriger og vrider sig, når hun skal sættes til bords. Vi har prøvet skråstolen på tripp-trappen. At hun sidder selv med støtte og hun sidder hos os ved bordet. Hun bliver hidsig og græder med masse tåre hver gang, vi præsenter hende for grød. Sommetider virker det, hvis jeg står op og bære hende samtidig med, men sjældent.

Hvad tænker du om det? Hvordan kommer vi videre med at hun skal til at have mere end bare mælk?

Hvad gør vi, når rytmen på dagen ender med hun har brug for sin sene lur, men ender med at sove alt for længe og får ødelagt rytmen helt?

Vi prøver at følge den rytme for en pige på 6 måneder, som du har præsenteret i bogen om børn og mad, men det går oftest galt ud på eftermiddagen, da hun enten sover korte lure i løbet af dagen eller sover for lang tid i sin sidste lur.

Lidt bonus info kan også være, at hun nogle gange først vågner 8:30, også skrider hele planen jo.

Kærlig hilsen
frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder