Opvågninger om natten igen

28. december 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Opvågninger om natten igen

Hej Helen.

Så fik lillebror lagt dræn i ørene, og jeg kunne mærke ændring med det samme! Han vågnede ligeså mange gange om natten, men det var tydeligt, at han ikke længere havde ondt, men det skulle han lige lære. Efter en uge begyndte det at vende, og efter halvanden uge var vi nede på 2 opvågninger (og amninger) om natten. Det var fantastisk! :) den ene nat sov han 7 timer i streg, hvilket jo var helt vildt efter 4 måneder med maks 2,5 time. :)

Det varede desværre kun 3 nætter. Så vendte det igen.

Vi var til tjek hos ørelægen den 23. og alt så fint ud, og til hende kunne jeg jo fortælle at det gik fantastisk, og søvnen var god. Samme aften begyndte han at sove dårligere. Juleaften var det helt slemt, hvilket vi undskyldte med de mange indtryk osv.
1. Juledag det samme, men så har vi haft nogle dage herhjemme helt stille og roligt, og det er stadig lige slemt.

Vores dag er som følger: (tidspunkter varierer +- 30 min)

Kl. 5.30: står op og leger på gulvet i stuen
Kl. 7.00: morgenmad som består af havregrød
Kl. 8.15: brød med vegansk smør i hånden, noget frugt i hånden og evt. resten at morgengrøden hvis der er rester, og ellers noget andet grød.
Kl. 8.30: puttes til lur i barnevognen - sover 2-2,5 time
Kl. 11.30: frokost som består af mos med kød, pastaskruer, kødpålæg, rugbrød med f.eks karrysild, agurk, peberfrugt.
Mellem kl. 13-14: ammes og puttes til lur. Sover typisk 1-1,5 time.
Kl. 15.30: øllebrød, frugt i hånden, evt. brød med vegansk smør. (Vegansk fordi vi er på mælkefri diæt grundet ørene, som jeg er blevet anbefalet)
Kl. 17.15: aftensmad som består af mos med kød. Pasta eller ris med hvad vi nu spiser. Agurk og hvad vi ellers har af grønt.
Kl. 18.45: en flaske mme i stuen (han får den i stuen fordi det er her han vil drikke den. På sigt skal den indtages inde ved hans seng, men han har længe afvist den derinde.)
Kl. 19.00 går vi ind på hans værelse hvor jeg ammer og putter ham i seng. Han spiser lige til han sover, men han vågner ofte op idet jeg lægger ham, så han registrerer at han kommer ned i seng. Hvis han vågner meget op lægger jeg en hånd på numsen, og så sover han.

Han får tilbudt vand til alle måltider, og han får også vand imellem måltiderne fra drikkedunk.

Motorisk er han godt med. Han har kravlet længe, og er nu begyndt at rejse sig op ad alt, og er de sidste par dage begyndt at gå rundt om sofabordet, og kan også flytte sig fra bord til sofa.

Han er altid meget nem at putte! Både til lur og til nat.
Han har afførring mange gange dagligt, så maven er ikke problemet.
Han er en stor dreng på 13 kilo - ved ikke hvor lang han er.

Han er så begyndt at vågne igen hver eller hver anden time fra han ...

Annonce

... bliver langt kl. 19 til vi står op kl. 5.30. Han græder og vender og drejer sig i sengen. Han ligger i tremmeseng på eget værelse.

Jeg prøver at berolige ham nede i sengen, men ender ofte med at tage ham op og vugge, og jeg skal vugge ham ret hårdt, da han ellers bare prøver at skubbe sig væk. Det er som om at han ikke vil ligge i sengen, men heller ikke op i mine arme.
Det skal lige siges af jeg afventer, men venter jeg for længe vågner han helt op, og så går det helt galt!

Jeg kan godt få ham til ro ved at vugge hårdt og længe, og til sidst kan jeg lægge ham ned, men han skal sove helt, og så går der måske 1-2 timer så er det forfra. Hele seancen kan tage op til 1,5 time. (Hvis jeg har ventet for længe med at reagere så snakker vi 2-3 timer)

Når vi når til midt på natten giver jeg op og tager ham med ind i vores seng, hvor jeg ammer ham, og vi begge falder i søvn, og herefter har jeg ikke et helt klart billede af hvor meget han ammer, da han så bare har fri adgang. Han kan så godt vågne kl. 4 og synes, at det er morgen. Skal jeg have ham til at sove videre, hvilket jeg jo synes jeg skal, så skal jeg igen op og vugge hårdt. Og så kan han så sove til ca. 5.30.
Jeg står tidligst op med ham kl. 5.

Er det “bare” et udviklingsspring og seperationsangst?
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?

Jeg giver zoneterapi, trykmassage, masser af kys og kram dagen lang. Jeg har købt tyngdepose, den havde ingen effekt, og har derfor droppet den igen for ikke at skabe en unødvendig vane. Hans hovedgærde er hævet.

Han har nusseklud som han elsker og så har han lige fået en moonie bamse, som virkede sindsygt godt de første 3 dage, men nu er det som om han har glemt hvor glad han er for den ;)
Han bruger ikke sut.

Du har tidligere anbefalet mig en madras ved siden af hans seng. Det er ikke en mulighed, da den ikke kan være der. Det er heller ikke en mulighed at tage hans seng tilbage i soveværelset.

Jeg har ikke noget imod at have ham i vores seng, men mim ryg har ikke ret godt af det. ;/

Jeg ved godt, at jeg ikke skal amme ham mere end én gang om natten nu, men det er virkelig svært at overholde, når man står der og nærmest ikke har sovet endnu, og klokken nærmer sig morgen :/ Det undrer mig også bare, hvordan han fra den ene dag til den anden pludselig sover 3 nætter med kun 2 opvågninger, uden at vi egentlig har ændret noget, andet end han fik den moonie bamse, til så bare at gå tilbage igen, og denne gang vitterligt uden nogle ændringer?? Kan jeg forvente at han pludselig vender igen?

Nårh ja, jeg har her til aften givet ham aftengrød lige inden han fik sin flaske. Det vil så vise sig, om det har haft effekt :)

Det blev langt. :)

Venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor