Brev:
Svær at putte og vågner mange gange
8. december 2022
Alder:
6 mdr.
Svær at putte og vågner mange gange
Hej Helen,
Vi har en dejlig datter på 6 mdr. som er meget nysgerrig på verden og opmærksom på alting. Har svøbt hende og købt en tyngdedyne da hun ligger rigtig uroligt og meget gerne vil pille og nusse ved alt og gerne rører i ansigtet.
Vi er startet lige så stille på grød, mos og nogle gange udforsket lidt forskelligt mad. Det har vi gjort i halvanden måneds tid. Ikke rigtig haft en fast rytme i det, men hver dag har hun fået enten grød eller mos. Jeg fuld ammede hende indtil 4 mdr. og lige siden har hun fået flaske. Hun er meget glad for mælk og får omkring 120ml. I hvert måltid.
Om dagen sover hun udenfor i sin sleepbag uden problemer. Får sin nusseklud op til hovedet og sin sut, nogle gange rokkes hun lidt og ellers falder hun i søvn selv. Somme tider får hun noget White Noise på. Hun tager nu længere lure nogle gange 2 til 3 timer og 1 1/2. Omkring 3 lure på en dag. Hun vågner omkring kl. 7:30-8:00.
Men også sommetider senere fordi hun er så svær at putte og sover meget sent.
Vi går i seng omkring kl. 20:00 (afhængig af hvor sen den sene lur ligger) Vi giver lidt mad, massage, giver ren ble, går ind i vores seng, sætter en melodi på, tænder en lille lampe og giver så flaske.
Og ligger hende derefter over i bedsiden og bliver liggende ved hende, ligger en arm på hende og siger evt. shhhh.
- Jeg/vi kan ikke svøbe hende mere (som vi plejede) hun bliver rasende og bryder ud i gråd. Vi er nu nået til at hun er meget svært at putte til natten. Ligger rigtig uroligt, siger lyde, kan ikke finde ro og vrider sig. Putningen kan godt tage 3 timer og nogle gange har vi opgivet og taget hende op eller lagt hende i mellem os i vores seng og bare holdt hende tæt indtil hun har ‘givet’ op.
- Hun er derudover de sidste to måneders tid vågnet flere gange om natten i gråd og er helt ustrøstelig. Der må vi gå ind i stuen og tænde noget lys, holde hende tæt, vugge og evt. give en flaske før hun falder til ro.
Vores dilemma er - hvordan kan vi hjælpe hende til natten, så putningen bliver god både hende og os?
Og hvad kan vi gøre om natten, for at hun måske kan sove længere stræk og ikke vågne hver 3 time og skulle have mad?
Og hvordan kan en rytme se ud for hende?
Har hørt noget med en drømmeflaske, men ved ikke hvordan og hvorledes.
Håber ikke det er alt for forvirrende en besked :)
Venlig hilsen
L’s mor