5 mdr og vågner tidligt

16. november 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 mdr og vågner tidligt

Kære Helen.

Jeg har tidligere skrevet til dig angående min datters søvn, og har nu igen brug for dine gode råd.

Hendes dagssøvn er blevet MEGET bedre og hun sover nu alle lure i barnevognen. Vi oplever så til gengæld at nattesøvnen er forringet - ja, man kan åbentbart ikke få det hele ;-)

Hendes “normale” dagsrytme er således:

06.00 Vågner og ammes. Kan sjældent sove videre.
Leger, aktiveres, tumles. Sender far på arbejde.

8.00 Ammes og puttes til formiddagslur hvor hun ofte sover en til halvanden time

Leger, tumler, evt. et bad
Ofte aktiviteter såsom salmesang, mødregruppe eller BabyTummel-hold

12.00 Ammes og puttes til middagslur. Sover gerne 2 timer.

Tilbydes amning når hun vågner.
Leger, tumler, evt. indkøb mm.

16.00 Ammes og puttes til eftermiddagslur - sover ofte kun en powernap på 30-45 minutter.

Leger, tumler.
Deltager i aftensmad (ligger på bordet eller sidder i skråstol)
Aftenhygge med snak, rolig leg mm.

19-20 ca. (afhænger af eftermiddagsluren) ...

Annonce

... Ammes, synger godnatsang og puttes i tremmeseng til nat

00 Ammes

03 Ammes

Denne rytme har fungeret rigtig godt, men de sidste uger er hun begyndt at vågne HELT op ved amningen kl. 3. Hun er ikke ked af det, bare meget frisk og pludrer og spræller.

Vi tænder aldrig lys og snakker ikke til hende når hun vågner, men trøster naturligvis når hun græder. Reglen herhjemme er at alt før kl. 6 er nat.

Ofte kan det tage op til 2 timer at få hende til at sove videre, hvor hun så kun sover ca. en halv time. Således kan hun ikke holde sig vågen helt til kl. 8 og må puttes tidligere til formiddagslur hvorved hele “programmet” skrider og vi ender med en MEGET træt og pylret datter om aftenen.

Er det blot en fase eller kan vi gøre noget for at undgå hun vågner så meget op midt om natten? Jeg ammer hende som oftest liggende i sengen hvorefter hun lægges tilbage i sin bedside. Det er dog allerede når hun vågner inden jeg ammer hende at jeg kan mærke hun er helt i “hopla” :-)

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder