Utrøstelig gråd ved putning

25. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Utrøstelig gråd ved putning

Hej Helen,

Tak for dit sidste rigtigt gode svar. Min dreng har stadig brug for mange lure i løbet af dagen.. Nogle gange 4, andre dage 5.

Lige i øjeblikket kæmper vi med putningen om aftenen.
Vi har ikke rigtigt haft noget bestemt putteritual fordi han har sovet som vinden blæser, og det ofte er "nu er det nu". Normalt har jeg skiftet ham, smurt ham med creme (han har eksem) og givet ham nattøj på. Så har han fået mad og vi har puttet ham i hans seng.

Han har indtil fornylig været nem at lægge ind i sin seng og putte. Nu skriger han helt vildt, når han skal puttes og kan ikke falde til ro i seng.
Han kan være helt vildt træt i mine arme, men vågner fuldstændig op, når han lægges og skriger - han er så ulykkelig og helt utrøstelig. Det er som om han har fundet et helt nyt gear for gråd og skrigeri.

Normalt når han er ked af det, kan man distrahere ham, men denne "putnings-gråd" er helt gennemtrængende og ikke til at stoppe igen - også selvom vi tager ham op, går ud i stuen, osv. Da dette startede var der tre dage med vanvittig, utrøstelig og helt hjerteskærende skrig og gråd indtil han kollapserede i vores arme af udmattelse. Helt svedig og opkogt af tåre.

De sidste par dage har vi måttet give op og lægge ham i hans slyngevugge for at få ro på ham inden vi er nået til det vilde skrigeri.

Han ...

Annonce

... er generelt meget glad for sin slyngevugge. Han er ligeledes meget glad for at være i gang i kroppen - det virker som om at han søger kropslig stimuli hele tiden, hvilket slyngevuggen så også giver ham.

Når han har sovet sit første stræk - nogle gange 3 timer, andre gange 6 timer - i sin slyngevugge, får han mad og derefter lægges han i sin seng. Her er han så træt at han bare sover videre uden gråd..

Da hans dage er så forskellige i forhold til lure, både antal og hvornår de tages, er det svært at vide hvornår han skal i seng, men vi prøver at fange ham når klokken er omkring 21, og vi kan se at det kommer til at passe med at han kan blive skiftet osv.

Som du beskrev i dit sidste svar, er det vigtig at nogle af hans lure er 2 timer eller over, hvilket de er også.

Der er ikke sket noget nyt i hans liv, og alt er som det plejer - dog stadig meget uden rutiner i forhold til lure, som beskrevet i tidligere brev.

Vi er meget rådvilde og kan næsten ikke holde dette aftenhelvede med skrigeri og gråd ud!

Herudover holder det jo ikke, at han skal sove i slyngevuggen. Han er en stor basse på 7,3 kg, så han er snart for stor til slyngevuggen.

Hvad tænker du kan være årsag til denne pludselige og voldsomme ændring? Og hvordan går vi med putteritualer, når han ikke har en fast rytme?

Med venlig hilsen
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder