Brev:
Utrøstelig gråd ved putning
25. april 2017
Alder:
5 mdr.
Utrøstelig gråd ved putning
Hej Helen,
Tak for dit sidste rigtigt gode svar. Min dreng har stadig brug for mange lure i løbet af dagen.. Nogle gange 4, andre dage 5.
Lige i øjeblikket kæmper vi med putningen om aftenen.
Vi har ikke rigtigt haft noget bestemt putteritual fordi han har sovet som vinden blæser, og det ofte er "nu er det nu". Normalt har jeg skiftet ham, smurt ham med creme (han har eksem) og givet ham nattøj på. Så har han fået mad og vi har puttet ham i hans seng.
Han har indtil fornylig været nem at lægge ind i sin seng og putte. Nu skriger han helt vildt, når han skal puttes og kan ikke falde til ro i seng.
Han kan være helt vildt træt i mine arme, men vågner fuldstændig op, når han lægges og skriger - han er så ulykkelig og helt utrøstelig. Det er som om han har fundet et helt nyt gear for gråd og skrigeri.
Normalt når han er ked af det, kan man distrahere ham, men denne "putnings-gråd" er helt gennemtrængende og ikke til at stoppe igen - også selvom vi tager ham op, går ud i stuen, osv. Da dette startede var der tre dage med vanvittig, utrøstelig og helt hjerteskærende skrig og gråd indtil han kollapserede i vores arme af udmattelse. Helt svedig og opkogt af tåre.
De sidste par dage har vi måttet give op og lægge ham i hans slyngevugge for at få ro på ham inden vi er nået til det vilde skrigeri.
Han er generelt meget glad for sin slyngevugge. Han er ligeledes meget glad for at være i gang i kroppen - det virker som om at han søger kropslig stimuli hele tiden, hvilket slyngevuggen så også giver ham.
Når han har sovet sit første stræk - nogle gange 3 timer, andre gange 6 timer - i sin slyngevugge, får han mad og derefter lægges han i sin seng. Her er han så træt at han bare sover videre uden gråd..
Da hans dage er så forskellige i forhold til lure, både antal og hvornår de tages, er det svært at vide hvornår han skal i seng, men vi prøver at fange ham når klokken er omkring 21, og vi kan se at det kommer til at passe med at han kan blive skiftet osv.
Som du beskrev i dit sidste svar, er det vigtig at nogle af hans lure er 2 timer eller over, hvilket de er også.
Der er ikke sket noget nyt i hans liv, og alt er som det plejer - dog stadig meget uden rutiner i forhold til lure, som beskrevet i tidligere brev.
Vi er meget rådvilde og kan næsten ikke holde dette aftenhelvede med skrigeri og gråd ud!
Herudover holder det jo ikke, at han skal sove i slyngevuggen. Han er en stor basse på 7,3 kg, så han er snart for stor til slyngevuggen.
Hvad tænker du kan være årsag til denne pludselige og voldsomme ændring? Og hvordan går vi med putteritualer, når han ikke har en fast rytme?
Med venlig hilsen
M.