Brev:
Sikker samsovning og væske på ørerne
29. juli 2015
Alder:
8 mdr.
Sikker samsovning og væske på ørerne
Kære Helen
Så melder der sig på ny spørgsmål om lillebror denne gang om søvn.
For det første:
Om aftenen puttes lillebror i egen seng ved siden af vores. Vågner han i løbet af natten kommer han over i dobbeltsengen. Det trives begge parter med, MEN: Han er jo nu 8 mdr. gammel, meget mobil og kryber hurtigt. Det er resulteret i, at han to gange er faldet ud af fodenden på vores seng - heldigvis uden at komme alvorligt til skade, dog med en lille bule som "gevinst" anden gang :-(
Jeg har læst mig til, at man ved samsovning med baby skal placere den lille ude i siden af sengen, med god plads om sig og med egen dyne frem for i smørhullet, men jeg har ikke kunnet finde bud på, hvordan man undgår, at barnet falder ud af sengen. Dobbeltsengen står afskærmet af væggen for hovedenden og en anden væg til den ene side og af tremmesengen til den anden side, men der er ikke noget sengegærde ved fodenden (hvilket vel egentlig også ville være endnu farligere, hvis han skulle kravle over det). Vi slæber nu hynder ind på gulvet ved fodenden af sengen hver aften, men det er jo ikke en optimal løsning. Hvad gør man, hvis man gerne vil have den lille i sengen hos sig den sidste del af natten?
Som det er nu, sover jeg ikke ret godt, da jeg konstant er årvågen for hans mindste bevægelse ;-)
Hvis man skulle vælge den løsning at have en tremmeseng op mod vores seng, hvor man fjerner siden, hvordan sikrer man så, at han ikke kravler ud, hvis han skulle vågne, inden man selv er kommet i seng?
Siden kan ikke fjernes på den tremmeseng, vi har.
For det andet:
For godt en måned siden fik lillebror kontstateret væske på ørerne. Storesøster har dræn og haft rigtig mange øreproblemer, så vi var hurtige med at få ham til ørelæge, da han begyndte at vågne og græde kort efter at være faldet i søvn.
Han har endnu ikke haft mellemørebetændelse, som krævede antibiotika - "blot" væske, som generer, så han vågner mange gange og klynker især om aftenen og først på natten. Vi har efter råd fra egen læge og ørelægen givet ham panodil til natten, og lægen mente, det var ok at give det i op til et par måneder efter behov (lillebror skal til kontrol med ørerne om en måned for at se, om væsken er væk). Jeg har det ikke godt med at give ham smertestillende hver aften, men omvendt vil jeg også gerne, at han får sovet.
Vi er vist ved at have udviklet et søvnassociationsproblem, hvor han bedst falder i søvn ved brystet om aftenen. Jeg har en fornemmelse af, at han samtidig søger brystet meget, fordi det måske hjælper til at udligne trykket i ørerne? Jeg er derfor lidt tilbageholdende med at gå i gang med et målrettet forsøg på at vænne ham af med at falde i søvn ved brystet. Samtidig bliver jeg lidt i tvivl om, hvornår han vågner pga. øreproblemer, og hvornår han vågner, fordi han savner brystet? Det er jo ikke så godt, hvis jeg giver ham panodil, og hans opvågninger delvis skyldes et søvnassociationsproblem. Hvad tænker du om det?
Som det er nu puttes han ved 20-tiden efter at være faldet i søvn ved brystet. Han vågner en del gange i løbet af aftenen, også når han har fået panodil. Han græder dog ikke, når først han har fået smertestillende, men rejser sig i tremmesengen, og klynker, hvis jeg forsøger at putte ham. Han falder i søvn efter noget tid, når han tages op og lægges til brystet, og jeg må indrømme, at det lige nu er den løsning, jeg vælger for, at han kan få sovet. Hvad tænker du om det?
Han spiser ellers ok i løbet af dagen (tre hovedmåltider og frugtmos/frisk frugt formiddag og eftermiddag) og sover også godt i barnevognen to lure dagligt formiddag og eftermiddag. Står op ved 7-tiden om morgenen. Ammes i udgangspunktet tidlig morgen ved 5-tiden, før middagslur ved 12.30 tiden, aften (19.30) og sen aften, inden vi voksne går i seng, men her er det så, at der har sneget sig gentagne aften- og natamninger ind, for at berolige ham og hjælpe ham til at sove. Han spiser ikke igennem her, men dier til han sover. Han bruger desværre ikke sut, hvilket nok er en del af forklaringen. Han virker til at sove lidt bedre sen end tidlig nat. De sidste aftener, er han vågnet så mange gange, at jeg til sidst har taget ham med ind i stuen, hvor han så sidder på skødet og pludrer eller putter lidt ind til mig, indtil vi sammen går i seng.
Håber, du kan hjælpe os lidt videre i forhold til, om og hvordan jeg skal lade ham søge trøst ved brystet nu den næste måneds tid, indtil vi får vished for, hvordan det står til med ørerne. Hvordan får vi lidt roligere aftener og nætter? Det tærer på kræfterne, og det gør det ikke nemmere, at jeg står lidt alene med at få ham til at sove, da han jo primært falder til ro ved amning. Selvom han er en glad dreng, som er i god udvikling på alle fronter og trives i dagtimerne, tænker jeg også, at han har brug for mere sammenhængende natte- og især aftensøvn.
Venlig hilsen
en træt mor til to.
Nb. ja, vi har hævet hovedgærdet på sengen ;-)