Brev:
Puttes i egen seng - 8 mdr.
15. april 2015
Alder:
8 mdr.
Puttes i egen seng - 8 mdr.
Hej Helen,
Denne gang skriver jeg til dig for at få råd angående hvordan vi lærer vores søn at sove i egen seng eller hvert fald blive puttet i den.
Som tidligere skrevet sover vores søn i vores seng, både pga. mange natamninger (dette er blevet bedre) og fordi der ikke er plads til en seng med aftaget side ved siden af vores. Det er gået fint indtil nu, men nu er han begyndt at kravle. Fra han sover om aftenen (mellem 1915-1945) til vi kommer i seng (ca. 2230) kan han godt vågne et par gange, og vi har oplevet at han er kravlet tæt på kanten af vores seng og risikerer at falde ned. Det vil vi selvsagt gerne undgå!
Vores putteritual er således:
Amning til natten foregår i stuen, hvor vi synger to godnatsange (altid de samme). Herefter skifter far til natble og giver nattøj på, og jeg går herefter ind i soveværelset med ham. Han har en bamse med beroligende lys + lyd som tændes, og vi synger den sidste godnatsang. Jeg lægger mig i sengen, og min søn skal som regel lige pille ved sin dyne eller lignende, hvilket han får lov til i 5 minutter. Når han er træt nok vender han sig om på siden, holder mig i hånden og falder i søvn.
Vores søn er derfor vant til at jeg er meget tæt på når han skal sove. De dage hvor far har forsøgt putning bliver han meget forvirret og ked af det. Det bunder nok i, at far tidligere har haft aftenarbejde og ikke været hjemme til putning.
Hvilken metode vil du foreslå at vi konkret forsøger til at kunne putte i egen seng? Jeg har læst om de forskellige metoder, og synes mange virker for "brutale" for vores søn, som har et stort tryghedsbehov!
Han er netop fyldt 8 måneder.
Venlig hilsen
Mor til H