Brev:
Søvn tvillinger - 6 mdr.
17. februar 2015
Alder:
6 mdr.
Søvn tvillinger - 6 mdr.
Kære Helen.
Nu er vores tvillinger 6 måneder og indtil for 2,5 uge siden har de sovet godt om natten. Nu har de svært ved at falde i søvn og de vågner mange gange om natten. Det tager lang tid at få dem til at falde i søvn, de når at vække den anden og jeg skriver til dig for at høre, om du kan se der er noget vi med fordel kan gøre anderledes.
Står op kl. 6, med mindre de har været vågne 2,5-3 timer om natten, så står vi op kl. 7.
Grød med frugt, leger.
Kl. ca. 8:30 / 9 sover de ca. 2 timer i barnevogn. Bliver ammet inden de bliver lagt vågne i vognen, falder hurtigt i søvn.
Fra ca. 11 bliver de ammet når de vågner, leger, laver gymnastik med dem nøgne på madras, synger, går til rytmik, får avocado, æblestykke eller andet.
Kl. ca. 14:30 sover de ca. 2 timer i barnevogn, ammer inden de bliver lagt
Fra ca. 16:30-19:30 leger, synger, bad, massage, nogle gange ca. 1 dl mos eller grød og hvis ikke mos får de 120 ml modermælkserstatning.
Kl. 19:30 gearer vi ned, hygger, kigger i en bog, synger stille sange, aer, siger godnat
19:45 ammer jeg dem inden de bliver lagt i seng, samme seng. Indtil kl. ca. 20 skal de have sutten, holdes på, måske op og holdes lidt inden de falder rigtigt i søvn.
Førhen sov de så til ca. 7 med amning kl. ca. 2 og 5, hvorefter de faldt i søvn med det samme. Nu vågner de kl. ca. 24, bliver ammet og falder i søvn. Vågner igen kl. 3 og kan ikke falde i søvn igen. Enten begynder de at græde eller også ligger de og pludrer, men får vækket den anden som egentlig gerne ville sove, så græder. Vi prøver at holde dem i sengen, give dem deres nusseklud og sut og sige de skal sove, holde på dem, ae dem, men uden held.
Når de vågner første gang om natten har vi prøvet at lægge dem i hver sin seng, men når de græder vækker de hinanden. Førhen græd de aldrig om natten, klynkede kun lidt inden de fik mad. Nu kan de vågne grædende op og når de sover er det meget uroligt og kan ikke falde i søvn selv uden vi vugger dem i armene eller jeg ammer dem. Vi er gået fra 1-2 amninger om natten til 4 fordi det er det eneste der får dem til at sove. Når man hele tiden skal passe på den anden ikke bliver vækket tager vi dem op på tidspunkter, hvor vi helt sikkert ville have haft ladet dem ligge hvis der kun var 1 baby. Men når der er 2 er det så meget svære at få 2 vågne til at sove end 1.
Jeg ammer dem i let søvn inden jeg lægger dem og nu er det som om, de kun kan falde i søvn hvis jeg ammer eller vugger dem i armene. Min søn kan godt ligge og falde i søvn af sig selv, men min datter kan ligge i flere timer og prøve og vil gerne sove, men kan ikke falde i søvn. Vi holder vores hånd på hendes mave, nusser hende og hun er mange gange lige ved, men det lykkes hende ikke før vi tager hende op. Hvis hun så ender med at græde vågner min søn og så er vi 2 voksne med hver vores baby i armene.
De har spist skemad i knap 2 måneder og er begge meget glade for det. Vi er meget aktive med dem i løbet af dagen. Det gør ikke en bedre nat at de har spist meget mad eller har været i bad eller noget andet. Det gør ingen forskel om de bliver lagt kl. 19 eller kl. 20. Nogle gange har de været svære at putte først på natten og så falde de måske først i søvn kl. 21:30 alligevel sover de let og kort. Jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre for at få vores nætter med søvn tilbage. Har du nogle ideer til noget vi kan prøve?
På forhånd tak for svar.