Umulig søvn

10. januar 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Umulig søvn

Kære Helen

Jeg har nu til dels fulgt dit råd, som du sendte mig sidst, ang. søvn og mad. Dog har vores egen læge forbudt mig, at amme Maja om natten (8 timer) den sidste måned.

Nå, men Maja er nu 8 mdr., og nu har vi problemer… igen, igen, igen… Og det er dels min skyld, og jeg er rigtig ked af, at jeg nu har ødelagt Maja (mandens ord). Maja bliver puttet til nat i vores seng, hvor hun falder i søvn ved brystet, mellem 23 og 23.30, for dette passer bedst ind i vores tidsplan.

Vores dag ser nogenlunde således ud:

Kl. 7 - bliver skiftet, når hun vågner ved 7-tiden, og får så bryst igen for at sove videre. Mellem 7 og 9.30 (hvor vi står op), spiser hun gerne 2-3 gange.
kl. 11 - Får morgengrød med frugt
Kl. 12 – får bryst og falder i søvn ved brystet – sover 30 – 45 minutter
Kl. 14 – får grøntsagsmos, indimellem med lidt frugt
Kl. 15.30-16 – får bryst i sengen for at sove. Hun sover her ca. 2 timer, dog vågner hun op ca. hver halve time for at hyggespise lidt.
Kl. 19 – grøntsagsmos med kød og pasta/ris
Kl. 20-21 – putter igen i sengen med bryst og sover ca. 30 – 45 minutter
Mellem 21 og 22.30 får hun lidt at gnave på, hvis hun har lyst (det har hun som regel).
Kl. 23-23.30 putter til nat med bryst og sover hele natten i vores seng.

Som du kan se, så sover Maja KUN hvis hun får bryst. Hvis jeg prøver at amme hende, og lægger hende i hendes egen seng, så vågner hun STRAKS op og græder, og nægter at sove længere. Jeg er ved at være lidt træt af at skulle putte med hende hver gang hun skal sove, for jeg får jo ikke lavet så meget andet på den måde.

Grunden til, at det er gået helt galt er, at vi var hos farmor inden jul, og der har vi stadig ingen seng til hende, og jeg turde ikke lade hende sove alene, da hun nemt kan falde ned fra sengen, hvis hun ...

Annonce

... vågner. Herhjemme har vi stadig kun vuggen til hende, som også er blevet for farlig, da hun nu kan rejse sig op. Vi er ved at få lavet en rigtig seng til hende, men jeg ved ikke, hvornår den er færdig.

Jeg vil rigtig gerne vænne hende af med, kun at kunne sove ved brystet, men problemet er, at hvis hun ikke får bryst, så sover hun bare ikke før hun er MEGA overtræt, hvilket jeg ikke syntes er fair over for hende, mens manden mener, at hun sover, når hun er træt. Men hun ER jo træt, for ellers ville hun vel ikke falde i søvn hos mig?

Jeg har prøvet at lægge hende i vuggen, når hun gnider øjne/gaber/piller ved øret, men hun begynder at græde så snart hun bliver lagt på madrassen.

Du foreslog sidst, at vi putter hende tidligere til natten, hvilket jeg også gerne vil, men igen er problemet, at jeg skal putte med hende, før hun falder i søvn, og hvis jeg går fra hende, går der maks. 30 minutter før hun græder. Og jeg bliver nødt til at gå ind til hende igen.

Da hun sover to lure af 30-45 minutter tænker jeg, at hun bør gå over til kun to dagslure nu? Jeg kan bare ikke helt greje, hvornår hun så skal have mad/bryst for at få det til at hænge sammen. Jeg håber du igen kan hjælpe mig med en dagsplan?

Jeg ved godt, at det er min egen skyld, at jeg har vænnet hende til at sove hos mig, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg får hende vænnet fra igen. Jeg har prøvet med dit råd om at lirke brystet ud, når hun falder i søvn, men så søger hun bare efter den igen, eller også vågner hun helt op. Du skrev sidst, at hun skulle have bryst inden lur, og det er derfor, at det er gået så galt. Hvor mange gange har hun brug for bryst ved 8 mdr.?

Jeg håber, at du kan hjælpe mig, og at jeg ikke er en helt umulig mor, fordi jeg har ladet det komme så vidt.

Med venlig hilsen
Den umulige mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin