Råd til aftenputning

1. december 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Råd til aftenputning

Kære Helen

Vi har en dejlig lille pige på snart 6 måneder. Jeg ammer hende, men derudover supplerer vi med flaske, som på nuværende tidspunkt er kommet ned på en enkelt flaske til natten, og vi er opstartet med grød for 2 uger siden, hvor hun pt får grød til formiddag og mos ved 18 tiden.

Grunden til at jeg skriver, er at vi de sidste 3 måneder har haft rigtig svært ved at putte hende til natten og derudover har nogle meget urolige nætter. Vi har efterhånden prøvet alt, og føler lidt vi er ved at gå ud af vores gode skind. Hun har fra start af sovet ved siden af mig men i sin egen tremmeseng, hvor siden er taget af. Men fra omkring 3 måneders alderen, hvor hun blev meget bevidst om omverden, blev søvn en kamp for at sige det mildt. Både om dagen og aftenen.

Dagene har vi fået styr på, og synes vi har en god rytme med 3 lurer enten i barnevogn eller slyngevugge, men om aftenen er der intet der virker, og det tager alt fra 1-3 timer før hun sover. Hun har simpelthen så svært ved at overgive sig til søvnen. Hun bliver som regel træt ved 19-20 tiden, alt afhængig af hvornår hun er vågnet fra sin tredje lur. Herefter får hun nattøj på og gøres natteklar, enten min kæreste eller jeg tager hende så ind i soveværelset hvor der er roligt og dæmpet belysning, og her får hun sin natflaske får ...

Annonce

... sunget en sang og bliver så puttet i sin seng med sin sut og sutteklud. Denne rutine har vi nu kørt fast de sidste 2 uger uden resultat, for det ender altid i ulykkelig gråd, hvorefter jeg enten får hende til at sove ved at vugge/hoppe hende på en bold eller ammer hende i søvn.

Jeg har fuldt med på din brevkasse omkring søvntoget, at putte dem inden de når at falde helt i søvn i favnen/ved brystet. At stige af og på ”toget” har ikke gjort det store, for ligeså snart vi prøver igen bliver hun ked af det. Vi har prøvet at bade hende inden puttetid uden det hjælper, og prøvet os frem med bed rockers også uden held. Vi har gjort hendes seng hyggelig, og prøvet at putte hende i hendes voksi, for at skærme hende og give hende noget genkendeligt fra hendes dagslurer. Tidligere kunne jeg ligge og amme hende i søvn, men det kan jeg heller ikke længere. Hun falder først udmattet i søvn efter flere timers ”kamp”. Det er ved at blive meget hårdt for os og rigtig synd for hende.

Derudover vågner hun nu om natten med 1,5-2 timer mellemrum, og vågner ligeledes helt ved 3-4 tiden og er så vågen et par timer, før jeg får hende til at sove igen. Så om natten sover hun 8-9 timer og om dagen i alt 2-4 timer. Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til at falde i søvn om aftenen?

Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.