Mit lille a-menneske er begyndt at stå op kl. 04

7. august 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mit lille a-menneske er begyndt at stå op kl. 04

Kære Helen .

Så blev det min tur til i desperation at spørge dig til råds. Jeg har en søn på 8 mdr. (10,5 kg) som er et vaskeægte a-menneske og jeg har brug for input til, hvordan jeg kan få ham til at sove lidt længere om morgenen og indføre en fast daglig rutine.

Lidt om ham: Han er en meget aktiv og stærk lille dreng som bruger kroppen konstant. Han sidder ikke stille mange minutter af sin vågne tid, men er meget fysisk aktiv og kan derfor heller ikke holde sig vågen mere end et par timer ad gangen, max tre.

Siden han blev født har han helst ikke villet sove længere end til kl. 05. I starten var det meget svært at få ham til at sove overhovedet og endnu sværere at holde ham sovende. Vi sad oppe på skift med ham i armene og hoppede på en bold når han begyndte at vågne. Det var nogle hårde måneder og nogle meget lange nætter. Derfor fik han lov til at stå op når klokken nærmede sig 05. Vi magtede simpelthen ikke at ”holde nat” længere.

Da han var helt lille var hans krop for det meste helt spændt og han stod ofte i en bue. Han kunne ikke slappe af medmindre vi fik ham til at sove og det gjorde vi så ved at svøbe ham og hoppe på en bold til han blev rolig. Da han var et par måneder opdagede vi en stor knude på halsen, som viste sig at være en muskelknude, som muligvis var kommet som følge af at han blev taget med sugekop. Han har været igennem et langt forløb hos fys., som rådede os til at fortsætte svøberiet og hopperiet så længe han havde brug for det. Vi tog dog kampene op efterhånden og lærte ham at falde i søvn og sove uden at være i bevægelse, for derefter at blive lagt i egen seng og de sidste tre måneder har vi også lært ham at falde søvn i sin egen seng, uden svøb og uden gråd. Vi lægger dog stadig en beroligende hånd på ham for han har stadig utroligt svært ved at falde til ro og hænder, fødder og hoved står ikke stille medmindre han får lidt hjælp. Han har tilmed sovet igennem et par gange (max 5 ½ t).

Trods de mange vundne kampe er der dog en kamp, som det lader til jeg ikke kan vinde og det er kampen om, hvornår det er morgen. Som regel vågner han ved 4-tiden, enten græder han og så er der håb om at jeg med tålmodighed kan få ham til at sove 45 min. længere eller også så står han op i sengen, helt glad og klar til at starte dagen. I dag var den fx 03.50. Vi kæmpede med at få ham til at sove igen og kl. 05.40 måtte vi give op fordi han var blevet så frustreret at han blev ved med at græde. Det samme gjaldt for mig.

Jeg kunne godt tænke mig at han sov til kl. 06 og har prøvet en taktik med at tage ham ind til os, svøbe ham og lægge et stykke stof over øjnene og nusse/ae ham i søvn igen. Dette kan tage over 1 time og virker langt fra altid. Jeg har gjort det nu i over en måned og det har ikke (som jeg håbede) fået ham til at sove længere af sig selv og ofte er det begyndt at ende i gråd og desperation fra os begge. Hvis han falder i søvn igen sover han max 45 min. Vi har også prøvet at lade ham stå op kl. 05, da det ikke er noget problem for hans far at stå op på dette tidspunkt. Problemet er bare at han så begynder at trække det til 04.30, så 04.15, 04.00, 03.30 og det kan ingen af os holde til. Det er især blevet helt slemt efter at han er begyndt at sove 5 timer i træk fra kl. Ca. 22.30-03.30. Så synes han bestemt at han er frisk og veludhvilet (det er han ikke!). Han har ofte afføring tidlig morgen (det er dog rykket lidt efter at vi droppede natflasken).

Jeg har læst dit forslag med at rykke hans rytme, men han sover på meget forskellige tidspunkter og der er jo stor forskel på hvordan rytmen ser ud hvis han står op kl. 04.30 og hvis jeg får ham til at sove ...

Annonce

... igen en halv time efter og han så sover til 05.45. Hvis han påbegynder formiddagslur kl. 08 den ene dag, kan jeg jo ikke rykke den til 08.15 den næste, hvis han er stået op før 05. Så længe kan han ikke være vågen med det aktivitetsniveau han lægger for dagen. Hvis man prøver at trække ham, når han er træt, ender det enten med at han falder i søvn siddende eller bliver overtræt og ulykkelig. Jeg forsøger at han skal overholde et skema, men det er også vigtigt at han bliver lagt når han er træt, ellers ender det med at han ikke kan falde i søvn af sig selv og at han skriger sig selv i søvn i mine arme. For mig er det meget selvmodsigende, når rådene lyder at han skal lægges på et bestemt tidspunkt hver dag og samtidig skal lægges når han er træt – for han er ikke træt samme tid hver dag. Til at begynde med havde jeg meget svært ved at lægge ham om dagen, men efter at jeg lærte hans træthedstegn at kende kan jeg nu lægge ham til at sove på et par minutter.

Jeg søger altså råd om, hvorvidt jeg bare skal give ham lov til at stå op om morgenen når han har lyst (det er nogengange før 04) eller om jeg kan gøre noget (andet) for at få ham til at ændre sin døgnrytme en smule. Har du et forslag til hvordan vores dag skal se ud?

Jeg ammede ham indtil han var 5 mdr. og måtte så gå over til flaske, da han ikke tog nok på i vægt. Han har ikke på noget tidpunkt gidet at drikke mælk og det har været en hård kamp, både med amning og flaske. Han elsker dog sin skemad og har taget så meget på (læs: næsten for meget (-:) siden han var 5 mdr. at SP ikke mente at han nødvendigvis behøver MME mere. Vi droppede derfor natflasken (som var en af de eneste to flasker vi kunne få i ham) for næsten to uger siden, uden problemer. Skal jeg allerede prøve at droppe aftenflasken og så forsøge at give ham flasken om morgenen når han vågner i stedet? Altså bytte om så det er aftenflasken og ikke ”natflasken” vi tager fra ham (Det har nogen gange virket beroligende at give ham flasken om morgenen, men langtfra altid). Det skal siges, at hvis han er for vågen, så nægter han at tage flasken. Jeg er ligeledes bange for, at han, hvis vi dropper aftenflasken, ikke vil sove lige så godt i perioden fra 22-03 eller vil begynde at kræve flasken om natten igen. Og det er svært at magte, når dagen starter så tidligt. Hvad tænker du?

Vores dag ser nogenlunde således ud:

Imellem 04.00-05.45: Putter hos os, er enten vågen, men ligger stille (indtil han bliver træt af at ligge der og begynder at brokke og græde) eller sover lidt længere.
06.30: Morgengrød
07.15: (nogen gange senere) sover første lur (45 min.-1t 15 min.)
09.30: Bolle med smør og frugt + mælk af kop
ca. 11.00 (kan variere meget, men jeg prøver ikke at lægge ham før 11) 2. Lur (varer ofte kun 45 min selvom vi forsøger alt for at få ham til at sove mere).
13.00: Frokost (grøntsagsmos)
Imellem kl. 14.30-15.30: 3. Lur (omkring 1t nogle gange lidt længere) Efter denne lur er han altid træt og sur.
17.30: Aftensmad
17.50: Godnatritual starter: bad, godnatlæsning, børste tænder, godnatsang.
18.30 Puttes (Tager imellem 10 min og 1 ½ t) Jo tidligere han puttes jo nemmere er det. Hvis vi forsøger at trække ham ender det ofte med at han bliver overtræt og umulig.
Ca. 22.00 aftenflaske 235 ml. (sovende).

Han vågner som regel et par gange inden kl. 22. Derefter vågner han max én gang og skal have sutten inden han ”står op” (kommer ind til os).

Han har aldrig sovet mere end 1 ½ time i træk om dagen og ofte kan det kun strækkes til lidt over en time. Det var en meget lang smøre, men jeg håber at det har givet dig det indblik der gør at du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Lone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger