Vågner flere gange om natten - 8 mdr.

17. februar 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vågner flere gange om natten - 8 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at være desperat. Jeg har en dejlig søn på 8 måneder. Han er glad, aktiv og motorisk helt efter bogen. Men – for der er jo et men – ellers ville jeg ikke sidde her og skrive til dig. Han har siden han var 3 måneder gammel ikke sovet særlig godt.

Da han var spæd, sov han fint med en opvågning om natten for at spise – til gengæld sov han så dårligt om dagen – altid kun en halv time ad gangen. Nu er det så helt omvendt. Natten er blevet et mareridt. Han kan vågne op til 12 gange på en nat og spiser tre flasker på hver næsten 200 ml. Han bliver lagt kl 19.00 og er faktisk god til selv at falde i søvn. Men så vågner han en halv time efter, og så starter det. Mellem 19 og 22 lykkes det mig at få han til at sove uden mælk, men kl 22 vil han spise. Så igen kl 01.30 og igen kl 05.00 og op kl 06.30. Det er blot spisetiderne. Ind i mellem disse tider, vågner han mange gange. Nogen gange er han vågen i op til to timer, hvor han enten leger, snakker eller er ked af det. Nu er det jo også snart tid til at fjerne en af flaskerne, men jeg gruer for det! Jeg har simpelthen ikke overskuddet til det, når jeg i forvejen er så træt.

Det skal lige siges, at jeg er alene med ham, så må klare det hele selv. Hvordan får jeg fjernet den ene flaske på den bedst mulige måde? Prøvede en nat ikke at give ham den kl. 01.30, men han skreg og skreg, til jeg gav efter. Det er ...

Annonce

... sørme svært at tage den kamp, når man er så udmattet!

Om dagen bliver han puttet kl 09.30 og sover ca to timer i barnevognen i min gård (jeg tør ikke sove, når han ligger dernede, så det er her jeg får et lille pusterum og kan få ordnet nogle ting )
Han sover så igen 14.30 til ca. 15.15 og så i seng kl. 19.00.

Han spiser fint, og vi har nogenlunde faste spisetider. Jeg giver kun en flaske i løbet af dagen, da han drikker så meget om natten.
Putteritualet ligger også fast og fungerer helt fint.

Han sover i min seng, da jeg ellers skal op og hjælpe ham videre i søvnen så mange gange. Desuden vender og drejer han sig i søvne, så det er godt med noget plads for ham. Jeg har prøvet at putte ham i egen seng og eget værelse, men lige lidt hjalp det.

Jeg synes virkelig, jeg har prøvet ALT! Og intet virker. En gang i mellem har vi perioder, hvor det går bedre og han sover tre timer i træk og kun vågner for at spise. Men det gør det også bare ekstra frustrerende, når han så pludselig vender tilbage til det velkendte mønster. Jeg kan mærke, at jeg er tæt på at bryde sammen af træthed. Jeg er fuldstændig grædefærdig, når det begynder om aftenen/natten. Det har simpelthen stået på alt for længe nu.

Jeg håber, du evt kan give mig et råd, der kan hjælpe. Om ikke andet bare fortælle mig, at det er normalt, og at nogle børn bare sover dårligt, og at det nok skal gå over igen… At der er håb forude!

Venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far