Brev:
Vågner flere gange om natten - 8 mdr.
17. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Vågner flere gange om natten - 8 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at være desperat. Jeg har en dejlig søn på 8 måneder. Han er glad, aktiv og motorisk helt efter bogen. Men – for der er jo et men – ellers ville jeg ikke sidde her og skrive til dig. Han har siden han var 3 måneder gammel ikke sovet særlig godt.
Da han var spæd, sov han fint med en opvågning om natten for at spise – til gengæld sov han så dårligt om dagen – altid kun en halv time ad gangen. Nu er det så helt omvendt. Natten er blevet et mareridt. Han kan vågne op til 12 gange på en nat og spiser tre flasker på hver næsten 200 ml. Han bliver lagt kl 19.00 og er faktisk god til selv at falde i søvn. Men så vågner han en halv time efter, og så starter det. Mellem 19 og 22 lykkes det mig at få han til at sove uden mælk, men kl 22 vil han spise. Så igen kl 01.30 og igen kl 05.00 og op kl 06.30. Det er blot spisetiderne. Ind i mellem disse tider, vågner han mange gange. Nogen gange er han vågen i op til to timer, hvor han enten leger, snakker eller er ked af det. Nu er det jo også snart tid til at fjerne en af flaskerne, men jeg gruer for det! Jeg har simpelthen ikke overskuddet til det, når jeg i forvejen er så træt.
Det skal lige siges, at jeg er alene med ham, så må klare det hele selv. Hvordan får jeg fjernet den ene flaske på den bedst mulige måde? Prøvede en nat ikke at give ham den kl. 01.30, men han skreg og skreg, til jeg gav efter. Det er sørme svært at tage den kamp, når man er så udmattet!
Om dagen bliver han puttet kl 09.30 og sover ca to timer i barnevognen i min gård (jeg tør ikke sove, når han ligger dernede, så det er her jeg får et lille pusterum og kan få ordnet nogle ting )
Han sover så igen 14.30 til ca. 15.15 og så i seng kl. 19.00.
Han spiser fint, og vi har nogenlunde faste spisetider. Jeg giver kun en flaske i løbet af dagen, da han drikker så meget om natten.
Putteritualet ligger også fast og fungerer helt fint.
Han sover i min seng, da jeg ellers skal op og hjælpe ham videre i søvnen så mange gange. Desuden vender og drejer han sig i søvne, så det er godt med noget plads for ham. Jeg har prøvet at putte ham i egen seng og eget værelse, men lige lidt hjalp det.
Jeg synes virkelig, jeg har prøvet ALT! Og intet virker. En gang i mellem har vi perioder, hvor det går bedre og han sover tre timer i træk og kun vågner for at spise. Men det gør det også bare ekstra frustrerende, når han så pludselig vender tilbage til det velkendte mønster. Jeg kan mærke, at jeg er tæt på at bryde sammen af træthed. Jeg er fuldstændig grædefærdig, når det begynder om aftenen/natten. Det har simpelthen stået på alt for længe nu.
Jeg håber, du evt kan give mig et råd, der kan hjælpe. Om ikke andet bare fortælle mig, at det er normalt, og at nogle børn bare sover dårligt, og at det nok skal gå over igen… At der er håb forude!
Venlig hilsen
Louise