Ændre på søvnrytmen

21. januar 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ændre på søvnrytmen

Hej Helen.

Tak for dit tidligere svar. Det viste sig, at der var lidt mellemørebetændelse, og nu tager det knap så lang tid at falde i søvn om aftenen. Men har dog stadig lige et par spørgsmål.

Først vores dags rytme:

08-09: Vågner og får havregrød + vand af kop
10.30 -11.00: Frugtmos + frugt i hånden og puttes i barnevogn
14.00 - 14.30: Vågner og får først nu middagsmad; grød + rugbrødshapser + vand af kop
16.00-16.30: frugtmos + frugt i hånden + vand af kop
18.00 - 18.30: Grød (det med kød er hun ikke så vild med endnu), vand af kop + lidt frugtmos til dessert
19.30: putteritual: nattøj på, børste tænder, MME (ca. 150 ml), godnat sang, puttes på eget værelse
21.00: er nu sulten igen og spiser ca. 150 ml MME. Falder i søvn
00.00-01.00: vågner, får bryst
03.00-04.00: vågner, får bryst
06.00-07.00 vågner, får bryst

Om 1,5 måned banker hverdagen lige så stille på, og vil gerne høre dig hvordan jeg får hende sporet ind på at sove knap ...

Annonce

... så længe, og får hende til at falde i søvn noget før om aftenen?

Den lange lur hun tager om dagen, ligger vel også lidt for tidlig?

Efter putteritualet om aftenen begynder hun typisk at ligge og brokke sig, og vende sig rundt på alle mulige, og umulige måder, i sengen. Hun er næsten på vej til at kravle, så det er vel det som også spiller ind. Hun falder ofte næsten helt i søvn når hun får flasken ved 19.30 tiden, og hun virker til at være meget træt, men falder altså ikke helt til ro før efter den næste flaske kl 21. Hun vågner ca. med tre timers mellemrum indtil hun er frisk og klar til at stå op om morgenen/formiddagen.

Udfra andre læserbreve herinde, kan jeg måske tolke, at hun ikke får mælk nok, og derfor vågner så ofte om natten, hvor hun virkelig er sulten. Hvornår skal jeg give hende mere MME? Vil gerne have amningen trappet helt ud.

Til morgenmad og frokost spiser hun omkring 1 dl grød, om aftenen tager hun ca 1,5 dl.

Hilsen Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder