Brev:
Ændre på søvnrytmen
21. januar 2014
Alder:
8 mdr.
Ændre på søvnrytmen
Hej Helen.
Tak for dit tidligere svar. Det viste sig, at der var lidt mellemørebetændelse, og nu tager det knap så lang tid at falde i søvn om aftenen. Men har dog stadig lige et par spørgsmål.
Først vores dags rytme:
08-09: Vågner og får havregrød + vand af kop
10.30 -11.00: Frugtmos + frugt i hånden og puttes i barnevogn
14.00 - 14.30: Vågner og får først nu middagsmad; grød + rugbrødshapser + vand af kop
16.00-16.30: frugtmos + frugt i hånden + vand af kop
18.00 - 18.30: Grød (det med kød er hun ikke så vild med endnu), vand af kop + lidt frugtmos til dessert
19.30: putteritual: nattøj på, børste tænder, MME (ca. 150 ml), godnat sang, puttes på eget værelse
21.00: er nu sulten igen og spiser ca. 150 ml MME. Falder i søvn
00.00-01.00: vågner, får bryst
03.00-04.00: vågner, får bryst
06.00-07.00 vågner, får bryst
Om 1,5 måned banker hverdagen lige så stille på, og vil gerne høre dig hvordan jeg får hende sporet ind på at sove knap så længe, og får hende til at falde i søvn noget før om aftenen?
Den lange lur hun tager om dagen, ligger vel også lidt for tidlig?
Efter putteritualet om aftenen begynder hun typisk at ligge og brokke sig, og vende sig rundt på alle mulige, og umulige måder, i sengen. Hun er næsten på vej til at kravle, så det er vel det som også spiller ind. Hun falder ofte næsten helt i søvn når hun får flasken ved 19.30 tiden, og hun virker til at være meget træt, men falder altså ikke helt til ro før efter den næste flaske kl 21. Hun vågner ca. med tre timers mellemrum indtil hun er frisk og klar til at stå op om morgenen/formiddagen.
Udfra andre læserbreve herinde, kan jeg måske tolke, at hun ikke får mælk nok, og derfor vågner så ofte om natten, hvor hun virkelig er sulten. Hvornår skal jeg give hende mere MME? Vil gerne have amningen trappet helt ud.
Til morgenmad og frokost spiser hun omkring 1 dl grød, om aftenen tager hun ca 1,5 dl.
Hilsen Trine