Brev:
Motorisk uro
30. november 2013
Alder:
6 mdr.
Motorisk uro
Kære Helen
Først tak for de mange råd jeg har modtaget de sidste måneder. Det har været tre drønhårde måneder stort set uden søvn til mor, men jeg begynder nu at kunne skimte lyset for enden af tunnelen. Det kan slet ikke beskrives, hvor skønt det er at have en glad og aktiv baby, når han har sovet ordentligt.
Jeg har et spørgsmål angående svøb. Jeg har jo bøvlet rigtig meget med op mod 7-8 natamninger, men jeg har nu fundet ud af, at hans behov ikke er mad, når han vågner, men derimod hjælp til at kontrollere arme og ben. Når jeg ammer holder jeg per refleks hans arme og ben i ro, da han ellers ikke vil/kan spise (det har jeg gjort de sidste tre måneder).
Når jeg lægger ham i barnevognen, pakker jeg soveposen rigtig godt omkring ham, så han slet ingen bevægelighed har, og han sover skønt. Nu har jeg så prøvet at gøre det samme om natten, og jeg får samme resultat. Når han vågner, er det fordi han har revet sig løs, så jeg kan blot ”spænde ham fast” igen, og så sover han videre indtil næste gang, han får sig viklet ud af soveposen. Jeg har siddet vågen et par nætter, hvor jeg kunne holde hans ben nede, så snart de begyndte at søge mod loftet, og der sov han 7-8 timer uden at vågne.
Svøb hjælper således delvist, da det holder hans arme i ro, men så snart benene begynder at sparke ud i luften, så vågner han alligevel. Mit spørgsmål er derfor, om du kan anbefale noget, jeg kan prøve, så jeg ikke behøver sidde vagt ved ham hver nat for at han sover. Samtidig er soveposen også ret varm, så jeg har lidt et dilemma i forhold til rumtemperatur/nattøj, når jeg nu ved, at han pakker sig selv ud af soveposen. Og når jeg læser om svøb står der ofte ”indtil 3 måneder”; er det skidt for ham at blive svøbt?
Venlig hilsen
Christina