Brev:
Mange opvågninger om natten
29. november 2013
Alder:
5 mdr.
Mange opvågninger om natten
Hej Helen
Tak for en god brevkasse med mange god konkrete råd og vejledninger, den har jeg haft stor glæde af "på sidelinjen", og vil nu gerne selv have lidt hjælp.
Jeg har en glad lille dreng fra 6/8 2013 med MEGET temperament. Han blev født en uge før tid ved igangsætning, ved fødslen (som gik meget stærkt) vejede han 2780g og var 50cm lang, nu er han oppe på ca. 7,4 kg og 70cm.
Den første uge tilbragte vi på patienthotel fordi han ikke ville/kunne finde ud af at sutte. Af samme årsag har vi holdt igen med sutten for at få amningen til at køre, med det resultat at han ikke vil have sutten (eller flaske) overhoved, han virker dog heller ikke til at have et stort suttebehov så det har nok også en betydning. Jeg har prøvet med et hav af forskellige sutter og i lang tid, men har nu opgivet og accepteret at sådan er det.
Han bliver ammet fuldt ud og har let til smil mens også til tåre, hvis tingene ikke går efter hans hoved. Han ruller fint fra ryg til mave og vil gerne følge med i ALT, han gider ikke ligge alene og lege i ret lang tid, men skal op og se hvad vi laver :-) dvs. at en stor del af tiden sidder han på armen.
Han har indtil han var ca. 4,5 måned sovet godt, med et langs søvnstræk først på nattet ofte fra kl. 21 til 01 eller 02 og derefter 1 eller 2 opvågninger indtil vi står op omkring kl. 7.15.
Men nu er det helt forbi, han falder oftest i søvn kl. 21 og er derefter vågen igen første gang ca. kl. 23.30 (variere indenfor 30 min.), herefter er det hver 1½ til 2 timer han melder sig resten af natten og han er sulten, jeg tror ikke det er motorisk uro da han spiser når han bliver lagt til.
Han har de sidste ca. 2 uger fået ca. 1/4 til ½ dl grød til middag (vi prøvede til nogle gange og holdt et par pauser a 1 uge inden det lykkedes at få ham til at spise noget), desuden får han lidt grønsagsmos, maks. 1/4 dl, til aftensmad, men ingen af delene er noget som han er helt vildt med. Han er god til at drikke af kop/snapseglas og vil gerne drikke meget vand, jeg begrænser ham for at han i stedet skal få noget mere mættende mælk efter måltidet. Er det korrekt eller skal han have lov at drikke alt det han vil, evt. hvis jeg erstatter vandet med MME?
Jeg ammer ham når han skal puttes og igen når han står op, men han har så travlt med at holde øje med alt muligt andet at det er lidt en kamp. Han bliver lagt til, tager fat i 10 sek., slipper kigger over skulderen hvorefter han står som en flitsbue og piver eller græder, indtil han bliver lagt op over skulderen eller kommer op på højkant så han kan se. Hvorefter vi gentager proceduren et utalt af gange, for at han får noget at spise. Hvis jeg ”pakker sammen” og venter til han er rigtig godt sulten med at tilbyde bryst igen, bliver han liggende længere tid, men så har han været utilfreds og småsur, indtil han bliver lagt til og det er heller ikke rart at han en stor del af sin dag skal være sur/ked syntes jeg.
Det er ikke længere roligt og hyggeligt at amme, men indbegrebet af uro og lidt en kamp. Jeg går ud fra at det er derfor at han er så urolig om natten, altså fordi han slet ikke får dækket sit mælkebehov om dagen, men hvad skal jeg dog gøre for at få lidt mere mælk i drengen? Jeg har overvejet at tilbyde MME som supplering.
Babymælk fra Arla er det han har fået en gang imellem, da pulver MME ikke har været en succes, kender du et mærke som ikke er metallisk i smagen, jeg tror det er det han ikke kan lide. Dog er jeg i tvivl om det er det rette at gøre. Jeg vil gerne amme fortsat, men ikke for alt i verden og kan MME være en hjælp, så er det sådan det skal være fremover, bare han bliver mæt.
Vores dag ser nogenlunde ud som nedenfor, tiderne svinger særligt over middag, da han middagslur kan variere meget. Jeg har svært ved at holde ham sovende i barnevognen hvor han får middagslur, når han vågner ved søvnfaseskiftet efter ca. ½ time. Jeg har forsøgt at stå klar ved vognen (vugge, hånd på ham eller køre med vognen), men jeg har også forsøgt at trille med vognen i op til 2 timer, 9 ud af 10 gange kan jeg ikke få ham videre i søvn efter den første halve time!
Jeg har også forsøgt at ligge med ham i sengen, amme ham i søvn og amme ham videre igen når han vågner efter ½ time, det virker som oftest. Dog syntes jeg det er et skråplan, da jeg skal begynde på arbejde i februar skal han i dagpleje og hvordan skal det så ikke gå, hvis han er vant til at blive ammet videre i søvn!
Her er vores dagsplan
07.15: Vågner og står op, bliver puslet og ammes
09.30: Formiddagslur på ½ time, grød omkring kl. 10.30 eller 11.
12.00: Middagslur på ½ til 3 timer.
16.30: Eftermiddagslur på ½ time
17.30: Aftensmad, lidt mos og vand
18.30: Nogen gange lur på ½ time
19.30: Vi gør klar til at blive puttet
21.00: Sover
23.30: Vågner første gang og ammes
01.00: Vågner og ammes
02.30: Vågner og ammes
04.00: Vågner og ammes
05.30: Far står op og her vågner han også ofte og er klar til sjov, jeg ammer og efter ca.½ time falder han i søvn igen.
Nogen gange bliver formiddagsluren dagens lange lur og det skubber selvfølgeligt resten af dagens tider, også grøden, men jeg har ladet ham sove og så givet ham grød når han vågner.
Jeg har overvejet vælling men ved ikke hvordan jeg skal give ham det, når han nu ikke vil drikke af sutteflaske og så er jeg i tvivl om det er ok at give vælling dagligt, da det så vidt jeg kan se er lavet af ris dvs. han vil få meget arsen.
Jeg håber du har et par råd så vi igen kan få lidt længere søvnstræk om natten.
Med venlig hilsen
En lettere søvnhungrende mor