Mange opvågninger om natten

29. november 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Mange opvågninger om natten

Hej Helen

Tak for en god brevkasse med mange god konkrete råd og vejledninger, den har jeg haft stor glæde af "på sidelinjen", og vil nu gerne selv have lidt hjælp.

Jeg har en glad lille dreng fra 6/8 2013 med MEGET temperament. Han blev født en uge før tid ved igangsætning, ved fødslen (som gik meget stærkt) vejede han 2780g og var 50cm lang, nu er han oppe på ca. 7,4 kg og 70cm.

Den første uge tilbragte vi på patienthotel fordi han ikke ville/kunne finde ud af at sutte. Af samme årsag har vi holdt igen med sutten for at få amningen til at køre, med det resultat at han ikke vil have sutten (eller flaske) overhoved, han virker dog heller ikke til at have et stort suttebehov så det har nok også en betydning. Jeg har prøvet med et hav af forskellige sutter og i lang tid, men har nu opgivet og accepteret at sådan er det.

Han bliver ammet fuldt ud og har let til smil mens også til tåre, hvis tingene ikke går efter hans hoved. Han ruller fint fra ryg til mave og vil gerne følge med i ALT, han gider ikke ligge alene og lege i ret lang tid, men skal op og se hvad vi laver :-) dvs. at en stor del af tiden sidder han på armen.

Han har indtil han var ca. 4,5 måned sovet godt, med et langs søvnstræk først på nattet ofte fra kl. 21 til 01 eller 02 og derefter 1 eller 2 opvågninger indtil vi står op omkring kl. 7.15.
Men nu er det helt forbi, han falder oftest i søvn kl. 21 og er derefter vågen igen første gang ca. kl. 23.30 (variere indenfor 30 min.), herefter er det hver 1½ til 2 timer han melder sig resten af natten og han er sulten, jeg tror ikke det er motorisk uro da han spiser når han bliver lagt til.

Han har de sidste ca. 2 uger fået ca. 1/4 til ½ dl grød til middag (vi prøvede til nogle gange og holdt et par pauser a 1 uge inden det lykkedes at få ham til at spise noget), desuden får han lidt grønsagsmos, maks. 1/4 dl, til aftensmad, men ingen af delene er noget som han er helt vildt med. Han er god til at drikke af kop/snapseglas og vil gerne drikke meget vand, jeg begrænser ham for at han i stedet skal få noget mere mættende mælk efter måltidet. Er det korrekt eller skal han have lov at drikke alt det han vil, evt. hvis jeg erstatter vandet med MME?

Jeg ammer ham når han skal puttes og igen når han står op, men han har så travlt med at holde øje med alt muligt andet at det er lidt en kamp. Han bliver lagt til, tager fat i 10 sek., slipper kigger over skulderen hvorefter han står som en flitsbue og piver eller græder, indtil han bliver lagt op over skulderen eller kommer op på højkant så han kan se. Hvorefter vi gentager proceduren et utalt af gange, for at han får noget at spise. Hvis jeg ”pakker sammen” og venter til han er rigtig godt sulten med at tilbyde bryst igen, bliver han liggende længere tid, men så ...

Annonce

... har han været utilfreds og småsur, indtil han bliver lagt til og det er heller ikke rart at han en stor del af sin dag skal være sur/ked syntes jeg.

Det er ikke længere roligt og hyggeligt at amme, men indbegrebet af uro og lidt en kamp. Jeg går ud fra at det er derfor at han er så urolig om natten, altså fordi han slet ikke får dækket sit mælkebehov om dagen, men hvad skal jeg dog gøre for at få lidt mere mælk i drengen? Jeg har overvejet at tilbyde MME som supplering.

Babymælk fra Arla er det han har fået en gang imellem, da pulver MME ikke har været en succes, kender du et mærke som ikke er metallisk i smagen, jeg tror det er det han ikke kan lide. Dog er jeg i tvivl om det er det rette at gøre. Jeg vil gerne amme fortsat, men ikke for alt i verden og kan MME være en hjælp, så er det sådan det skal være fremover, bare han bliver mæt.

Vores dag ser nogenlunde ud som nedenfor, tiderne svinger særligt over middag, da han middagslur kan variere meget. Jeg har svært ved at holde ham sovende i barnevognen hvor han får middagslur, når han vågner ved søvnfaseskiftet efter ca. ½ time. Jeg har forsøgt at stå klar ved vognen (vugge, hånd på ham eller køre med vognen), men jeg har også forsøgt at trille med vognen i op til 2 timer, 9 ud af 10 gange kan jeg ikke få ham videre i søvn efter den første halve time!

Jeg har også forsøgt at ligge med ham i sengen, amme ham i søvn og amme ham videre igen når han vågner efter ½ time, det virker som oftest. Dog syntes jeg det er et skråplan, da jeg skal begynde på arbejde i februar skal han i dagpleje og hvordan skal det så ikke gå, hvis han er vant til at blive ammet videre i søvn!

Her er vores dagsplan
07.15: Vågner og står op, bliver puslet og ammes
09.30: Formiddagslur på ½ time, grød omkring kl. 10.30 eller 11.
12.00: Middagslur på ½ til 3 timer.
16.30: Eftermiddagslur på ½ time
17.30: Aftensmad, lidt mos og vand
18.30: Nogen gange lur på ½ time
19.30: Vi gør klar til at blive puttet
21.00: Sover
23.30: Vågner første gang og ammes
01.00: Vågner og ammes
02.30: Vågner og ammes
04.00: Vågner og ammes
05.30: Far står op og her vågner han også ofte og er klar til sjov, jeg ammer og efter ca.½ time falder han i søvn igen.

Nogen gange bliver formiddagsluren dagens lange lur og det skubber selvfølgeligt resten af dagens tider, også grøden, men jeg har ladet ham sove og så givet ham grød når han vågner.

Jeg har overvejet vælling men ved ikke hvordan jeg skal give ham det, når han nu ikke vil drikke af sutteflaske og så er jeg i tvivl om det er ok at give vælling dagligt, da det så vidt jeg kan se er lavet af ris dvs. han vil få meget arsen.

Jeg håber du har et par råd så vi igen kan få lidt længere søvnstræk om natten.

Med venlig hilsen
En lettere søvnhungrende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"