Vågner efter en time

27. november 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner efter en time

Kære Helen

Nu har jeg igen brug for et godt råd ;0)

Jeg har fået O. til at sove godt om dagen og det er ikke nødvendigt længere at gå med barnevognen for at få hende videre i næste søvnfase.

Mit problem er nu natten. Det er lidt forskelligt om hun vågner ved 23 tiden når vi går i seng eller ved 1-2 tiden om natten. Problematikken er at hun vågner ca en time efter og vil ikke sove videre. Hun ligger og tager sutten ud og pludre eller brokker sig højlydt. Hun græder ikke. Men det er forstyrrende nok. Jeg kan ikke sove fra det og storesøster vågner også så inden jeg får set mig om render jeg mellem de to værelser. Jeg har nemlig taget den beslutning for ca 1 uge siden at O. skulle sove på sit eget værelse. Vi vækkede simpelthen hinanden. Hendes værelse er lige ved siden af vores og vi kan sagtens høre hende uden problemer - selv med døren trukket til.

Nå men jeg har prøvet at tilbyde hende bryst - det vil hun ikke ha. Jeg sidder ved siden af sengen og prøver at holde hånden ved hendes ansigt/bryst og hun nulre mine fingre. På den måde afværger jeg også at hun hele tiden tager sutten ud (hun vil ikke falde i søvn uden den). Nogen gange er det nok og andre gange må jeg til sidst tage hende op og vugge hende i søvn. Nogle nætter kan dette tage op til 1 1/2 time (GAAAAB).

Jeg er helt med på at søvnen nu er urolig pga bla motorisk uro, bearbejdning af dagen, tænder osv. (Hun har fået to tænder i undermunden samtidig).

Jeg har brug for nogle praktiske råd til hvordan jeg får hende videre i søvnen så jeg ikke skal sidde og hænge over sengen i 1 1/2 time ...

Annonce

... om natten.

Du får lige et lille indblik i hvordan dagen kører:

5-6 ammes og sover videre i min seng

7 vi står op. Tilbydes bryst men afviser som oftest.

830-9 ammes og puttes til formiddag (sover til ca 10-1030)

Formiddagsluren er nogle gange lidt afbrudt da det er der vi går til børnehaven og hun vågner hurtigt ved lidt børnelarm omkring hende (hun holder udenfor mens jeg afleverer)

1030 grød og frugtmos. Vand af kop.

12 ammes fra begge bryster og puttes til middagslur

Sover til ca 1345-1430. Ammes når hun vågner.

16-1615 ammes og puttes.

Sover her til kl 17. Hvis ikke hun vågner selv (og det gør hun oftest) vækker jeg hende da min erfaring er at jeg så ikke kan putte hende til nat uden en masse bøvl.

1730 grøntsagsmos og vand af kop. Starter snart op med kød.

19-1930 ammes og puttes til natten. Her er jeg så småt ved at kunne putte hende uden de store problemer.

23 eller 1-2 ammes og natteroderi!!!

Jeg synes selv dagen fungerer fint og hun responderer godt på min "skemalagte" dag. Derudover er hun tjekket hos kiroparktor for spændinger og lægen har tjekket for væske på ørerne til 5 mdr undersøgelsen. Så der skulle ikke være nogle problemer.

Jeg har din bog om søvn men synes ikke lige jeg kan finde svar på hvordan jeg får hende videre i søvnen om natten.

Glæder mig til at høre fra dig ;0)

Med venlig hilsen
Olivias mor

Det skal lige siges at jeg tror ikke vi putter hende for tidligt om aftenen. Hun gir selv tydelig signal på at hun gerne vil i seng ved 19 tiden. Putter jeg hende senere kammer hun helt over!!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.