Brev:
Nattesøvnen er nu gået helt fra forstanden
9. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Nattesøvnen er nu gået helt fra forstanden
Hej Helen
Jeg skriver til dig nu, da nattesøvnen nu pludseligt er gået helt fra forstanden.
Min datter er lige fyldt 5 måneder og har altid sovet godt om natten - ikke nok timer totalt, men har kun spist en gang.
Da hun blev 5 måneder begyndte hun lige pludseligt at vågne flere gange om natten og græder og endnu værre er, at hun er begyndt at vågne kl 5-5:30 og ligger og snakker.
For 14 dage siden begyndte hun at vågne 5:30, men efter at have snakket med sig selv i ca 20 min faldt hun i søvn igen og sov til et sted mellem 6:30 og 7:30.
Nu vil hun ikke ligge alene mere og bliver hurtigt utilfreds, men er heller ikke til at få til at sove når hun kommer over til mig.
Men står jeg op med hende kan jeg se, at hun gnider øjne med det samme og er tydeligt ikke frisk. Det tænker jeg heller ikke hun er, når hun nogen gange har sovet til 7:30.
Dagssøvnen er blevet lidt bedre, idet hun faktisk et par gange nu har sovet 1 1/2 time uden at blive vugget eller kørt med - hun virker slet ikke til at være vågnet. Men det er slet ikke hver gang, men trods alt en forbedring. Hun sover dog stadig alt for lidt. Dagssøvnen ligger på 2,5-4 timer og nattesøvnen er nede på 9 timer nu hvor hun vågner så tidligt. Det betyder også at dagen har rykket sig rigtigt meget og hun kommer tidligere og tidligere i seng - hvilket jeg lidt føler er en ond spiral lige nu.
Hun sover typisk 20:15-20:45 og den totale dagssøvn ligger normalt på ca 13 timer - nogle dage op til 14 men desværre også nogle dage helt ned til 11:30-12 timer. Jeg er slet ikke i tvivl om at hun sover for lidt, men jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre og det er vildt frustrerende!
Vi begyndte på grød for 2 uger siden. Det er ikke meget hun spiser, men hun får lidt hver dag til frokost. Siden vi begyndte på det er hendes middagslur konstant ca 30 min, men hun gnider øjne med det samme. Er det normalt? Nogle gange sover hun så igen efter 45 min og så har hun taget 1 1/2 time hvilket også siger mig, at det er "en fejl" at hun vågnet efter 30 min.
Dagssøvnen er stadig fuldstændigt uden et mønster, hvilket også gør det svært med opstart af grød. I dag vågnede hun eksempelvis 5:40 og jeg fik hende først til at sove 9:15, hvilket var alt for sent. Hun har så kun sovet 45 min hvilket vil sige at hun allerede er vågen kl 10. Og det synes jeg er for tidligt til formiddagsgrøden. Så hvordan kan man indføre fast føde, når der absolut Ingen rytme er?
Jeg synes jeg har læst at konstant søvnmangel ofte gør at de vågner tidligere om morgenen men er det rigtigt? Og hvordan kommer vi videre uden at skulle lægge hende tidligere og tidligere?
Hvad skal jeg gøre når hun vågner om natten? Jeg prøver at give sutten men synes også at det er en dårlig vane, da hun så bliver afhængig af den, så jeg ville egentligt gerne gøre noget andet. Hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove længere om morgenen? Er det normalt at de i 5 måneders alderen begynder at sove dårligere om natten?
Med venlig hilsen
Anne Louise