Nattesøvnen er nu gået helt fra forstanden

9. oktober 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Nattesøvnen er nu gået helt fra forstanden

Hej Helen

Jeg skriver til dig nu, da nattesøvnen nu pludseligt er gået helt fra forstanden.

Min datter er lige fyldt 5 måneder og har altid sovet godt om natten - ikke nok timer totalt, men har kun spist en gang.
Da hun blev 5 måneder begyndte hun lige pludseligt at vågne flere gange om natten og græder og endnu værre er, at hun er begyndt at vågne kl 5-5:30 og ligger og snakker.
For 14 dage siden begyndte hun at vågne 5:30, men efter at have snakket med sig selv i ca 20 min faldt hun i søvn igen og sov til et sted mellem 6:30 og 7:30.

Nu vil hun ikke ligge alene mere og bliver hurtigt utilfreds, men er heller ikke til at få til at sove når hun kommer over til mig.
Men står jeg op med hende kan jeg se, at hun gnider øjne med det samme og er tydeligt ikke frisk. Det tænker jeg heller ikke hun er, når hun nogen gange har sovet til 7:30.

Dagssøvnen er blevet lidt bedre, idet hun faktisk et par gange nu har sovet 1 1/2 time uden at blive vugget eller kørt med - hun virker slet ikke til at være vågnet. Men det er slet ikke hver gang, men trods alt en forbedring. Hun sover dog stadig alt for lidt. Dagssøvnen ligger på 2,5-4 timer og nattesøvnen er nede på 9 timer nu hvor hun vågner så tidligt. Det betyder også at dagen har rykket sig rigtigt meget og hun kommer tidligere og tidligere i seng - hvilket jeg lidt føler er en ond spiral lige nu.

Hun sover typisk 20:15-20:45 og den totale dagssøvn ligger normalt på ca 13 timer - nogle dage op til 14 men desværre også nogle ...

Annonce

... dage helt ned til 11:30-12 timer. Jeg er slet ikke i tvivl om at hun sover for lidt, men jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre og det er vildt frustrerende!

Vi begyndte på grød for 2 uger siden. Det er ikke meget hun spiser, men hun får lidt hver dag til frokost. Siden vi begyndte på det er hendes middagslur konstant ca 30 min, men hun gnider øjne med det samme. Er det normalt? Nogle gange sover hun så igen efter 45 min og så har hun taget 1 1/2 time hvilket også siger mig, at det er "en fejl" at hun vågnet efter 30 min.

Dagssøvnen er stadig fuldstændigt uden et mønster, hvilket også gør det svært med opstart af grød. I dag vågnede hun eksempelvis 5:40 og jeg fik hende først til at sove 9:15, hvilket var alt for sent. Hun har så kun sovet 45 min hvilket vil sige at hun allerede er vågen kl 10. Og det synes jeg er for tidligt til formiddagsgrøden. Så hvordan kan man indføre fast føde, når der absolut Ingen rytme er?

Jeg synes jeg har læst at konstant søvnmangel ofte gør at de vågner tidligere om morgenen men er det rigtigt? Og hvordan kommer vi videre uden at skulle lægge hende tidligere og tidligere?

Hvad skal jeg gøre når hun vågner om natten? Jeg prøver at give sutten men synes også at det er en dårlig vane, da hun så bliver afhængig af den, så jeg ville egentligt gerne gøre noget andet. Hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove længere om morgenen? Er det normalt at de i 5 måneders alderen begynder at sove dårligere om natten?

Med venlig hilsen
Anne Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"