Brev:
Søvn 6 mdr
2. september 2013
Alder:
6 mdr.
Søvn 6 mdr
Hej Helen!
Har skrevet til dig mange gange og har haft god gavn af dine spørgsmål. Denne gang vil jeg gerne have hjælp til vores nattesøvn. Vores baby har altid sovet dårligt, både nat og dag, han har haft rigtig mange opvågninger. Han er tjekket for øreproblemer osv. han har IKKE ondt.
Han er efter lang tid begyndt at sove godt i løbet af dagen ca 3-4 timer fordelt på 2-3 lure. Men natten er blevet værre end den nogensinde har været før. Og tro mig, den var slem før. Vi hænger snart ikke sammen mere herhjemme, trods vi skiftes til at tage ham. Ham vågner i et skrig, mit barn græder ikke han skriger, så han er helt manisk. Han vågner hver halve til hele time natten igennem, nogle gange for at få sut, andre gange for at få flaske og han stopper ikke før han får en af delene. Han er nu begyndt at vågne op og skrige, hvor værken flaske eller sut hjælper, han har stadig lukkede øjne og vi blir simpelthen nødt til at tage ham med ud til spejlet/tænde lyset eller tænde fjernsynet for at få ham vægget og så er der ro med det samme ellers forsætter det bare i en VOLDSOM køre hvor han skriger og skriger, det er så voldsomt at være vidne til.
De har set disse ture på sygehuset og siger bare det er temperament. De har ingen råd, men kan godt se det er voldsomt. Mit spørgsmål er, hvorfor vågner sådan en lille dreng og græder så voldsomt i hysteri. Hvad vækker ham?
Vi har prøvet alt føler jeg. Vugge ham, nusseklud, lade ham skrige lidt (virker overhovedet ikke), sove i eget værelse, sove ved os i sengen, sove i egen seng ved siden af os, sove i barnevogn ved os. Tror det ville hjælpe meget hvis han ikke var så afhængig af at han skal have den flaske for at sove og komme videre i søvnen, men hvordan? Og hvordan gør man sådan han kan komme videre i søvnen uden sut og evt bare med sutteklud? Det værste er dog at han nu er begyndt at have de her opvågninger hvor han ikke stopper ligemeget hvad vi gør. Jeg lyver ikke når jeg fortæller at vi i ca 5 måneder nu har været oppe op mod 25 gange om natten, for at gøre et eller andet. Han kan simpelthen ikke sove videre uden vores hjælp og det bliver faktisk nogle gange værre hvis vi tager ham op for at trøste.
Nogle dage går det underligt nok godt, men det er sjældent og aner ikke hvad vi gør anderledes de dage. Vi har været på grød i små to måneder, men det interessere ham bestemt ikke særlig meget, interessen er nærmest dalet. Syns jeg har læst meget om søvn i dine bøger og dette forum. Men intet syntes at hjælpe. Når jeg ligger ham til at sove, så falder han i søvn med flasken i munden og vågner op ca en halv timer efter og vil have det sidste, dette er næsten konsekvent, han sover ikke videre hvis han ikke får den. Han får mellem 2-4 flasker i løbet af nat/tidlig morgen, det kommer an på hvor slem natten er. Det er ikke altid han spiser dem, men finder ikke ro uden.
Har læst dit råd om at man skal fjerne flasken inden de sover helt, men det er svært for han lukker konsekvent sine øjne når han skal spise og tager hænderne og til øjnene og ligger og gnider, så ved simpelthen ikke hvornår det øjeblik er:-(
Håber du har et råd, vi er nået dertil at vi blir nødt til at have ham passet en nat i ugen for at vi får noget ordentlig søvn, vi tager fx hjem til mine svigerforældre og så tager de ham en nat, i mens vi sover ved dem. Der er ingen forskel, når det er dem der har ham.
Håber du kan hjælpe med et godt råd.
Hilsen
Den trætte og fortvivlede, der havde håbet at min baby ville sove igennem nu i hvert tilfælde 5-6 timer ad gangen:-(