Kan ikke finde ro

12. juli 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kan ikke finde ro

Hej Helen,

Vi har igen brug for lidt råd eller opmuntring.

Vores datter er efterhånden blevet 7 mdr. Hun sidder, spiser både grød, mos samt mad i små bidder, står på alle fire, prøve at hive sig op ved ting og er generelt en rigtig glad lille pige.

Siden hun var 3 mdr har hun fået en blanding af flaske og bryst uden de store problemer. Efterhånden har vi trappet mere og mere ned på bryst og hun får nu kun flaske og mad. Hun sover som regel 2 lurer om dagen - nogle gange 3, hvis hun sover korte lurer eller er stået meget tidligt op. Hun tilbydes mindst et måltid mellem hver lur, og får flaske inden hun puttes til lur og om aftenen, samt en enkelt gang om natten. Jeg synes, vi har en fin rytme om dagen.

Hun bruger ikke sut, og har aldrig gjort det. Eller det vil sige, hun vil gerne have sutten til at lege med og putter den også gerne i munden, men den har ikke den beroligende effekt, vi godt kunne tænke os. Og det er netop problemet. Jeg synes, hun har svært ved at finde ro. Vi kan simpelthen ikke få hende til at slappe af. Hun vil ikke ligge i vores favn og putte. Hvis vi prøver, kæmper hun desperat for at komme op og sidde. Det går fint i barnevognen, hvor hun falder fint i søvn om dagen.

Problemet er om aftenen, når hun skal puttes. Vi prøver med et godnat ritual, hvor vi læser en bog, hun får flaske, vi synger og putter hende i hendes seng. Hun slapper som regel af, når hun får flaske, men er ellers meget aktiv, mens vi læser og synger. Så snart hun har drukket færdig, kæmper hun for at komme op og sidde igen. Det betyder, det er en spjættende og ...

Annonce

... fægtede pige, vi ligger ned i sengen og ikke en rolig afslappet pige. Hun begynder så at mosle rundt i sengen, kører sig selv op og det ender med hun græder. Vi tager hende op og prøver at berolige hende. Hun holder også op med at græde, men er straks i gang med kigge rundt og vil på ingen måde bæres liggende, eller hvor hun putter sig ind til os. Igen er det en meget aktiv pige vi ligger i sengen, og næsten med det samme græder hun igen og ofte kraftigere.

Sådan fortsætter det og til sidst skriger hun nærmest, når vi lægger hende, som om hun går helt i panik over at komme ned i sin seng. Til sidst er hun helt udmattet og falder i søvn. Det tager mellem en halv time og to timer. Vi putter hende mellem kl. 19 og 20 alt efter, hvordan hendes lurer i løbet af dagen har ligget. Hun er tydeligvis træt, når vi putter hende. Hun vågner omkring kl 6 om morgenen.

Det er simpelthen så frustrerende, at vi ikke kan give hende ro og tryghed, så hun kan falde i søvn på en god måde. Det hjælper ikke, at hun ligger ved os i vores seng, for det virker heller ikke som, om vores nærhed giver hende ro. Hun kæmper virkelig næsten en kamp mod søvnen om aftenen, og til sidst er det halvt i søvne. Hun får flaske en gang i løbet af natten, og der ligger hun sig til at sove videre uden problemer.

Vi har prøvet putning på denne måde i godt en uge nu. Tidligere faldt hun i søvn med flasken eller mit bryst i munden. Skal vi bare fortsætte, og være tålmodige, eller gør vi noget galt?

Håber du har nogle råd, så vi kan give hende en mere rolig og tryg start på natten.

Venlig hilsen AG

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder