Søger trygheden om natten

11. juni 2013

Kategori:
Alder:
5 år

Søger trygheden om natten

Kære Helen.

Så blev det tid til et spørgsmål om min store dejlige Valdemar, der fylder 5 år om 2 uger.

Inden mit spg, vil jeg komme med lidt forhistorie:)

Da Valdemar var ca 10 mdr begyndte han at komme ind til os om natten og sove i midten. Dette stoppede få mdr før han blev 4 år og det var faktisk ham selv der stort set holdt op med at kalde efter os.

I løbet af det sidste år, har han af og til fået lov til at sove i vores seng (fra starten af), det drejer sig om måske 5-10 gange og det er egentlig ikke noget han som sådan selv har efterspurgt. (Dog skal det understreges at an ALTID har måtte komme ind til os, hvis han havde mareridt eller vokseværk).

I de sidste par uger er hans behov for tryghed om natten steget markant. Han vil sove inde ved os hver nat, fra starten af, og bliver dybt ulykkelig hvis vi siger nej (og som den "ravnemor" jeg er, ændre jeg mit svar til et ja, da han virker oprigtig ulykkelig og ikke bare "hysterisk", manipulerende og stædig).

Det fungerer godt med at han får lov til at blive puttet i vores seng om aftenen og når vi går i seng, bærer min mand ham ned på en madras på gulvet, da vi ellers har svært ved at sove og mors og fars ...

Annonce

... søvnkvalitet er i hvertfald nedsat.

Mine egne tanker om denne udvikling, er at det høre til alderen. Han er begyndt at få mere fantasi og viden om, at livet er skrøbeligt og at man kan dø og lign.
Han har en gang luftet tanken om, at han var bange for at der var nogle der havde nøgler til vores hjem og kom og slog os ihjel, og selvom jeg talte med ham om det, virkede det ikke til at han "faldt" for min snak.
Desuden siger han at han altid drømmer dumme drømme når han sover i sin egen seng og ikke når han sover inde ved os (hvilket egentligt virker til at passe).

Mit spg går ud på hvordan jeg bedst støtter ham i denne fase??

Min mand og jeg har aftalt at han bare får lov til at sove inde ved os hver nat, når han har så tydeligt brug for det. Og jeg prøver at snakke med Valdemar om hvad hans mareridt handler om, men jeg kan ikke gennemskue om han ikke ønsker at tale om det eller om han virkelig ikke kan huske det, som han påstår. Dog har han fortalt at han ofte drømmer de samme drømme, han kan bare ikke huske hvad de handler om.
Vil skyde på at han har mareridt ca 1 gang i ugen (hvor han vågner af det).

Håber du kan finde hoved og hale i det hele.

Venlig hilsen
Maibrit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor