Brev:
Søger trygheden om natten
11. juni 2013
Alder:
5 år
Søger trygheden om natten
Kære Helen.
Så blev det tid til et spørgsmål om min store dejlige Valdemar, der fylder 5 år om 2 uger.
Inden mit spg, vil jeg komme med lidt forhistorie:)
Da Valdemar var ca 10 mdr begyndte han at komme ind til os om natten og sove i midten. Dette stoppede få mdr før han blev 4 år og det var faktisk ham selv der stort set holdt op med at kalde efter os.
I løbet af det sidste år, har han af og til fået lov til at sove i vores seng (fra starten af), det drejer sig om måske 5-10 gange og det er egentlig ikke noget han som sådan selv har efterspurgt. (Dog skal det understreges at an ALTID har måtte komme ind til os, hvis han havde mareridt eller vokseværk).
I de sidste par uger er hans behov for tryghed om natten steget markant. Han vil sove inde ved os hver nat, fra starten af, og bliver dybt ulykkelig hvis vi siger nej (og som den "ravnemor" jeg er, ændre jeg mit svar til et ja, da han virker oprigtig ulykkelig og ikke bare "hysterisk", manipulerende og stædig).
Det fungerer godt med at han får lov til at blive puttet i vores seng om aftenen og når vi går i seng, bærer min mand ham ned på en madras på gulvet, da vi ellers har svært ved at sove og mors og fars søvnkvalitet er i hvertfald nedsat.
Mine egne tanker om denne udvikling, er at det høre til alderen. Han er begyndt at få mere fantasi og viden om, at livet er skrøbeligt og at man kan dø og lign.
Han har en gang luftet tanken om, at han var bange for at der var nogle der havde nøgler til vores hjem og kom og slog os ihjel, og selvom jeg talte med ham om det, virkede det ikke til at han "faldt" for min snak.
Desuden siger han at han altid drømmer dumme drømme når han sover i sin egen seng og ikke når han sover inde ved os (hvilket egentligt virker til at passe).
Mit spg går ud på hvordan jeg bedst støtter ham i denne fase??
Min mand og jeg har aftalt at han bare får lov til at sove inde ved os hver nat, når han har så tydeligt brug for det. Og jeg prøver at snakke med Valdemar om hvad hans mareridt handler om, men jeg kan ikke gennemskue om han ikke ønsker at tale om det eller om han virkelig ikke kan huske det, som han påstår. Dog har han fortalt at han ofte drømmer de samme drømme, han kan bare ikke huske hvad de handler om.
Vil skyde på at han har mareridt ca 1 gang i ugen (hvor han vågner af det).
Håber du kan finde hoved og hale i det hele.
Venlig hilsen
Maibrit