Brev:
Ingen dags- og soverytme
9. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Ingen dags- og soverytme
Kære Helen,
Jeg har den skønneste datter på 7 måneder, men vi har haft en meget hård start. Hun blev født til tiden og har fra starten været stærk (det var det første de sagde efter fødslen, og alle andre læger har bekræftet det), men de første 4 måneder skreg hun konstant og vi prøvede alt, men intet kunne få hende til at stoppe.
Vi skiftede sundhedsplejerske da hun var 4 måneder, og hun anbefalede kiropraktor da hun mente hun havde KISS-syndrom (hun kiggede mest til venstre). Det hjalp også på en del af utilfredsheden som fortsatte efter de 4 måneders gråd var stoppet, og hun er i dag en glad baby, som kan alt det hun skal. Vi har haft hende til børnelæge og ørelæge, og hun fejler ikke noget (heldigvis!!), og er rigtig godt tyk selvom hun stadig nærmest kun bliver ammet. Der er rigtig mange som beskriver hende som meget vågen og utrolig opmærksom. Desuden er hun kendetegnet af at være meget uforudsigelig - det der virker den ene dag virker overhovedet ikke den næste, men måske igen den tredje. Og så har hun et voldsomt temperament, hun kan blive rigtig gal:) Men jo også glad, nysgerrig og meget aktiv, hun ligger aldrig stille!
Problemet er ikke så meget at få hende til at sove, men at få hende til at blive i søvnen, og dermed få skabt en rytme. Hun har som sagt hele tiden sovet dårligt, særligt om dagen, men da hun var 4 måneder begyndte hun konsekvent at vågne hvert tredje kvarter gennem hele døgnet, og det eneste der kunne få hende til at sove videre var amning (hun har aldrig været rigtig glad for sutten, og afviste den helt da hun blev 3 måneder) så i desperation endte det med at hun sov ved siden af mig med brystet i munden hele natten. Fra hun var 2 måneder har vi gået med hende i 2-3 timer hver dag for at få hende til at vænne sig til i hvert fald en lang lur, men det har stadig ikke båret frugt. Tværtimod er hun nu begyndt at vågne efter 30 minutter om dagen.
Til gengæld sover hun lidt bedre om natten, og jeg arbejder på at vænne hende fra at have brystet til at sove videre på. Når jeg putter hende om aftenen (ca. kl. 19) ammer jeg hende og den sidste uge er det lykkedes mig at lægge hende fra mig inden hun sover helt, og det er min oplevelse at hun de fleste aftener har sovet lidt bedre de første 2-3 timer end da jeg ammede hende i søvn. Men fra kl. 23-24 er det meget svært at få hende til at sove videre uden at amme hende, og hun vågner ca en gang hver halvanden time. Fra kl. 5 skal hun sove ved siden af mig, og gerne med brystet som sut for at kunne sove videre, og så kan jeg holde hende sovende til ca. 6.30. Så står hun op med sin far som tilbyder hende grød, men hun er aldrig rigtig sulten til det, og ved 8-tiden er hun helt træt igen og kommer ind og sover ved siden af mig i sengen - og ammes igen for at falde i søvn. Her vågner hun konsekvent efter en halv time, men hun er ikke ordentlig udhvilet.
Nogle (få) dage lykkedes det mig efter en halv times vuggen eller amning (det er aldrig til at vide hvad der virker) at få hende til at sove, og så har hun måske sovet næsten 2 timer. Andre dage er det umuligt, og derfor bliver hun hurtigt træt igen, og hun har heller ikke lyst til grød, er i det hele taget i dårligt humør. Hvornår den næste lur som tages i barnevognen, ligger er så helt afhængig af hvordan formiddagsluren var, men det er helt sikkert at hun vågner efter 3o minutter, uanset at jeg prøver at vugge hende inden opvågning, kører konstant, ikke kører overhovedet - jeg har prøvet det hele og mere til! Her er det næsten også altid umuligt at få hende til at sove videre hvorfor hun bliver nødt til at have en lur igen ved 14-tiden og så kan hun ikke holde til om aftenen, men har nu flere dage taget en lur også kl. 17, og så kommer hun selvfølgelig alt for sent i seng (ved 21-tiden).
Så mange dage får hun 4 lure på en halv time, men jeg synes ikke hun trives ordentligt med det, hun bliver hurtigt træt og irritabel når hun sover så kort.
Jeg beklager at det er sådan noget rod, men der er ikke en dag der ligner hinanden, og vi er desperate efter at få noget rytme og rutine ind, men jeg ved ikke hvordan jeg skal skabe nogenlunde faste spise- og sovetider, når det er så forskelligt hvordan hun sover?
Og hvor længe er det rimeligt at bruge på at få hende til at sove videre om dagen? Jeg ville gerne have at hun tog en lang middagslur, men det tager i hvert fald 30-40 minutter at få hende til at sove videre, og det er ikke til at se på hende om det vil lykkedes. Og så går der jo en masse vågen-tid (som burde være aktiv) på at putte. Det er på alle måder frustrerende, og jeg er meget meget træt! Jeg tror hun bliver ammet alt for meget, både nat og dag, og er vist sjældent sulten så hun spiser ikke særlig meget rigtig mad. Når hun skal puttes i barnevognen ammer jeg hende også inden, men ellers falder hun nogenlunde ok i søvn der.
Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal starte?
De bedste hilsner
en træt og forvirret mor