Problemer med søvn dag, aften og nat

3. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Problemer med søvn dag, aften og nat

Hej Helen.

Så fik jeg endelig taget mig sammen, til at spørge dig til råds personligt.

Vi blev forældre d. 27 oktober, til den dejligste dreng. Han blev født 41+0, en forholdsvis kort, god og ukompliceret fødsel. Han vejede 3360 g og var 53 cm. Han vejer nu 8,4 og er 72 cm.

Jeg fuld-ammede i 2 mdr., derefter afviste han selv brystet. Han har aldrig haft problemer med maven, vokser og spiser fint og trives. Han er en meget glad, aktiv og udadvendt dreng. Der er gang i ham KONSTANT. Så der er aldrig ro:)

Han har fået konstateret blødt strubehoved, hvilket han ikke er generet af. Men det resulterede i, at han kom på eget værelse og sove, allerede da han var 6 uger gammel. Da vi ikke kunne sove for ham:) Det gik rigtig fin. Han har altid sovet i egen seng. Og han har altid sovet rigtig godt om natten.

Nu til problemet. Han er pludselig begyndt og vågne mange gange, efter han er puttet til nat. Vi har altid startet putteritualet med, at geare ned i stuen, mens han putter ved os og bamse, gå ind på hans værelse, dæmpe belysning, pusle, flaske i favn, putte og gå. For det meste sov han igennem det sidste af flasken. Ingen problemer. Men den sidste måned, er han vågnet op efter 30 min., og kan ikke finde ro, græder, vrider sig osv. Det skal lige siges, at han helst vil svøbes om aftenen - andre gange ikke? Vi tager ham op og trøster, og så ned igen. Sådan fortsætter vi hele aftenen.

Vi er så nu begyndt og give ham flaske i sengen i stedet, så han falder i søvn i sengen. Men det er samme turmult aftenen igennem. Han sover først endeligt, efter 30 min - 2 timer.

Problemet er også om natten, hvis han vågner. Han kan ...

Annonce

... ikke nøjes med sut. Man skal svøbe ham på ny, op-ned osv. Det er så hårdt.

Han har siden han var 2 mdr. gammel, altid haft svær ved at sove mere end 30 min. ad gangen om dagen, når han skal skifte søvnfase. Jeg har prøvet ALT, intet virker. F.eks. gå med barnevogn i et par timer, gå med barnevogne når han vågner, stå klar og lulle, give drømmeflaske, svøbe, skærme af, tysse, synge, ae, tage op og trøste, putte når han ikke er helt træt, putte når han er overtræt, og jeg kunne blive ved:) Om dagen bliver han bare puttet i barnevognen, og falder i søvn selv på 2-10 min.
Det er dog blevet bedre igennem de sidste par mdr., men synes stadig ikke han sover nok om dagen.

Han virker dog slet ikke påvirket af, ikke sove så meget om dagen. Han er altid glad, tilfreds og klar på nye oplevelser.

Vores dag ser således ud:

Kl. 06.30-07.30 vågner
Kl. 07.30-08.00 2 dl. havregrød + vand af kop
Bad hver 3. dag.
Kl. 09.00-10.00 100 ml. MME i barnevogn og putter til 1. lur (sover pt. 30 min-2 timer)
Kl. 11.30-12.00 ½ rugbrød med smørbart pålæg + evt. agurkestav + vand af kop
Kl. 13.00-14.00 100 ml. MME i barnevogn og putter til 2. lur (sover pt. 30 min-1.5 time)
Kl. 15.30-16.00 Frugtmos, yoghurt, frugt i hånd + vand af kop
Kl. 16.00 Evt. powernap (afhængig af hvor lang en lur den sidste blev)
Kl. 17.30-18.00 1.5 dl kartoffel/grøntsagsmos med kød
Kl. 19.00-19.30 200 ml. hjemmelavet majsvælling
Kl. 23.00 160 ml. MME/drømmeflaske

Så mine spørgsmål er: Hvordan ser vores dag ud? Hvornår lærer de, og komme ordentlig igennem disse søvnfaser. Og har du et fif til, hvordan vi får ham bedst gearet ned?

Hilsen Malene og lille Liam:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor