Brev:
Problemer med søvn dag, aften og nat
3. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Problemer med søvn dag, aften og nat
Hej Helen.
Så fik jeg endelig taget mig sammen, til at spørge dig til råds personligt.
Vi blev forældre d. 27 oktober, til den dejligste dreng. Han blev født 41+0, en forholdsvis kort, god og ukompliceret fødsel. Han vejede 3360 g og var 53 cm. Han vejer nu 8,4 og er 72 cm.
Jeg fuld-ammede i 2 mdr., derefter afviste han selv brystet. Han har aldrig haft problemer med maven, vokser og spiser fint og trives. Han er en meget glad, aktiv og udadvendt dreng. Der er gang i ham KONSTANT. Så der er aldrig ro:)
Han har fået konstateret blødt strubehoved, hvilket han ikke er generet af. Men det resulterede i, at han kom på eget værelse og sove, allerede da han var 6 uger gammel. Da vi ikke kunne sove for ham:) Det gik rigtig fin. Han har altid sovet i egen seng. Og han har altid sovet rigtig godt om natten.
Nu til problemet. Han er pludselig begyndt og vågne mange gange, efter han er puttet til nat. Vi har altid startet putteritualet med, at geare ned i stuen, mens han putter ved os og bamse, gå ind på hans værelse, dæmpe belysning, pusle, flaske i favn, putte og gå. For det meste sov han igennem det sidste af flasken. Ingen problemer. Men den sidste måned, er han vågnet op efter 30 min., og kan ikke finde ro, græder, vrider sig osv. Det skal lige siges, at han helst vil svøbes om aftenen - andre gange ikke? Vi tager ham op og trøster, og så ned igen. Sådan fortsætter vi hele aftenen.
Vi er så nu begyndt og give ham flaske i sengen i stedet, så han falder i søvn i sengen. Men det er samme turmult aftenen igennem. Han sover først endeligt, efter 30 min - 2 timer.
Problemet er også om natten, hvis han vågner. Han kan ikke nøjes med sut. Man skal svøbe ham på ny, op-ned osv. Det er så hårdt.
Han har siden han var 2 mdr. gammel, altid haft svær ved at sove mere end 30 min. ad gangen om dagen, når han skal skifte søvnfase. Jeg har prøvet ALT, intet virker. F.eks. gå med barnevogn i et par timer, gå med barnevogne når han vågner, stå klar og lulle, give drømmeflaske, svøbe, skærme af, tysse, synge, ae, tage op og trøste, putte når han ikke er helt træt, putte når han er overtræt, og jeg kunne blive ved:) Om dagen bliver han bare puttet i barnevognen, og falder i søvn selv på 2-10 min.
Det er dog blevet bedre igennem de sidste par mdr., men synes stadig ikke han sover nok om dagen.
Han virker dog slet ikke påvirket af, ikke sove så meget om dagen. Han er altid glad, tilfreds og klar på nye oplevelser.
Vores dag ser således ud:
Kl. 06.30-07.30 vågner
Kl. 07.30-08.00 2 dl. havregrød + vand af kop
Bad hver 3. dag.
Kl. 09.00-10.00 100 ml. MME i barnevogn og putter til 1. lur (sover pt. 30 min-2 timer)
Kl. 11.30-12.00 ½ rugbrød med smørbart pålæg + evt. agurkestav + vand af kop
Kl. 13.00-14.00 100 ml. MME i barnevogn og putter til 2. lur (sover pt. 30 min-1.5 time)
Kl. 15.30-16.00 Frugtmos, yoghurt, frugt i hånd + vand af kop
Kl. 16.00 Evt. powernap (afhængig af hvor lang en lur den sidste blev)
Kl. 17.30-18.00 1.5 dl kartoffel/grøntsagsmos med kød
Kl. 19.00-19.30 200 ml. hjemmelavet majsvælling
Kl. 23.00 160 ml. MME/drømmeflaske
Så mine spørgsmål er: Hvordan ser vores dag ud? Hvornår lærer de, og komme ordentlig igennem disse søvnfaser. Og har du et fif til, hvordan vi får ham bedst gearet ned?
Hilsen Malene og lille Liam:)