Brev:
Søvnforstyrrelser
31. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Søvnforstyrrelser
Hej Helen,
Jeg har fulgt med på sidelinjen og fået rigtige mange gode svar på denne måde. Men nu føler jeg at jeg har brug for mere konkrete svar der passer på min søn.
Min søn er nu 7,5 måned og utrolig glad og aktiv om dagen. Han har fra fødsel til han blev 4 mdr. sovet som en drøm om natten. Oftest 7-8 timer uden at vågne. Men da han så blev 4 mdr. begyndte han at vågne nærmest hver time om natten og ville til brystet. Nogle gange hver halve time. Her på det seneste har vi så dog fået vendt ham til at han kun får brystet ca. ved 3 tiden om natten og så igen ved 6 tiden. Lige når han bliver puttet ligger han og vender og drejer sig rigtig mange gange inden han falder i søvn og han vil helst at vi nusser ham på ryggen i mens. Når han så er faldet i søvn, går der måske en halv til en hel time, hvorefter han sætter i et skrig, hvor vi er inde og give ham sutten og holde en hånd på ham - så falder han hurtigt i søvn igen. Det kan han godt gøre en 3 gange inden han sover ordentligt.
Jeg kan lige skrive eksemplet fra i går:
18.00: Aftensmad med mor og far (han får det samme som os - og spiser rigtig meget)
19.00: Ligger i ble på tæppet og nusser med mor
19.30: Får nattøj på, får bryst, går ind på værelset, ruller ned for gardinet, siger godnat til bamserne, lægges i sengen, synger 3 godnatsange og nusses på ryggen. Falder i søvn på 10 min ca. (Her er kl. ca. 20)
20.45: Græder - får sut - sover videre
21.30: Græder - får sut - sover videre
23.00: Giver lidt lyd fra sig - sover selv videre
00.30: Græder lidt - får sut - sover videre
02.30: Vågner og kan ikke falde i søvn - får bryst - sover videre
05.00: Vågner - kommer ind og ligge mellem mor og far - sover videre
06.00: Vågner - får bryst - sover halvt videre
07.00: Står op.
Hvad skyldes det at han vågner så tit og hvorfor sætter han i så voldsomt et skrig en gang i mellem? Og hvad kan vi gøre?
Dette var jo så vores natproblem - men her de sidste 14 dage er dagslurerne også blevet lidt af et stykke arbejde. Han har altid været god til at falde i søvn selv i barnevognen når han bliver lagt ud, men nu er der ligesom sket et eller andet. Når jeg ligger ham ud nu, sparker han dyne og det hele af og snakker og gør ved i barnevognen. Hvis jeg putter det på, griner han lidt som om at det er lidt skægt og så sparker han det ellers af igen. Hvis jeg lader ham sparke det af og bare lader ham ligge for sig selv, så hygger han sig i et kvarter ca. hvorefter han brokker sig. Så går jeg ud og prøver at ligge det på igen, men så starter vi da bare forfra. Det tager næsten 1,5 time at putte ham til at sove om dagen, så er begyndt at overveje om han kun skal have en lur om dagen. Men han begynder jo bare at blive træt og lidt irritabel når jeg forsøger at putte ham første gang.
Eksempel på en dag:
07.00: Står op, tager tøj på, leger selv på gulvet
08.00: Får morgenmad - yoghurt med havregryn
08.30: Leger med mor på gulvet, eller ude og se verden, eller går tur
09.30: Bliver træt og bliver lagt i barnevognen, hvor han så leger og gør ved.... Til sidst kan jeg trille en lille tur med ham uden han gør noget og så falder han i søvn.
10.30: Sover
12.00: Vågner - får middagsmad
14.30: Lægges til lur - sparker dyne af og leger
15.15: Sover
16.30: Vågner - får frugtmos og frisk frugt
18.00: Aftensmad med mor og far
Ved ikke hvordan jeg skal få ham til at ligge sig stille og roligt og falde i søvn i stedet for alt det ståhej.
Kærlig hilsen
Sabine