Søvnforstyrrelser

31. maj 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvnforstyrrelser

Hej Helen,

Jeg har fulgt med på sidelinjen og fået rigtige mange gode svar på denne måde. Men nu føler jeg at jeg har brug for mere konkrete svar der passer på min søn.

Min søn er nu 7,5 måned og utrolig glad og aktiv om dagen. Han har fra fødsel til han blev 4 mdr. sovet som en drøm om natten. Oftest 7-8 timer uden at vågne. Men da han så blev 4 mdr. begyndte han at vågne nærmest hver time om natten og ville til brystet. Nogle gange hver halve time. Her på det seneste har vi så dog fået vendt ham til at han kun får brystet ca. ved 3 tiden om natten og så igen ved 6 tiden. Lige når han bliver puttet ligger han og vender og drejer sig rigtig mange gange inden han falder i søvn og han vil helst at vi nusser ham på ryggen i mens. Når han så er faldet i søvn, går der måske en halv til en hel time, hvorefter han sætter i et skrig, hvor vi er inde og give ham sutten og holde en hånd på ham - så falder han hurtigt i søvn igen. Det kan han godt gøre en 3 gange inden han sover ordentligt.

Jeg kan lige skrive eksemplet fra i går:

18.00: Aftensmad med mor og far (han får det samme som os - og spiser rigtig meget)

19.00: Ligger i ble på tæppet og nusser med mor

19.30: Får nattøj på, får bryst, går ind på værelset, ruller ned for gardinet, siger godnat til bamserne, lægges i sengen, synger 3 godnatsange og nusses på ryggen. Falder i søvn på 10 min ca. (Her er kl. ca. 20)

20.45: Græder - får sut - sover videre

21.30: Græder - får sut - sover videre

23.00: Giver lidt lyd fra sig - sover selv videre

00.30: Græder lidt - får sut - sover videre

02.30: Vågner og kan ikke falde i søvn - får bryst - sover videre

05.00: Vågner - kommer ind og ligge mellem mor og far - sover videre

06.00: Vågner - får bryst - ...

Annonce

... sover halvt videre

07.00: Står op.

Hvad skyldes det at han vågner så tit og hvorfor sætter han i så voldsomt et skrig en gang i mellem? Og hvad kan vi gøre?

Dette var jo så vores natproblem - men her de sidste 14 dage er dagslurerne også blevet lidt af et stykke arbejde. Han har altid været god til at falde i søvn selv i barnevognen når han bliver lagt ud, men nu er der ligesom sket et eller andet. Når jeg ligger ham ud nu, sparker han dyne og det hele af og snakker og gør ved i barnevognen. Hvis jeg putter det på, griner han lidt som om at det er lidt skægt og så sparker han det ellers af igen. Hvis jeg lader ham sparke det af og bare lader ham ligge for sig selv, så hygger han sig i et kvarter ca. hvorefter han brokker sig. Så går jeg ud og prøver at ligge det på igen, men så starter vi da bare forfra. Det tager næsten 1,5 time at putte ham til at sove om dagen, så er begyndt at overveje om han kun skal have en lur om dagen. Men han begynder jo bare at blive træt og lidt irritabel når jeg forsøger at putte ham første gang.

Eksempel på en dag:

07.00: Står op, tager tøj på, leger selv på gulvet

08.00: Får morgenmad - yoghurt med havregryn

08.30: Leger med mor på gulvet, eller ude og se verden, eller går tur

09.30: Bliver træt og bliver lagt i barnevognen, hvor han så leger og gør ved.... Til sidst kan jeg trille en lille tur med ham uden han gør noget og så falder han i søvn.

10.30: Sover

12.00: Vågner - får middagsmad

14.30: Lægges til lur - sparker dyne af og leger

15.15: Sover

16.30: Vågner - får frugtmos og frisk frugt

18.00: Aftensmad med mor og far

Ved ikke hvordan jeg skal få ham til at ligge sig stille og roligt og falde i søvn i stedet for alt det ståhej.

Kærlig hilsen
Sabine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2