Nye input til putteritual søges

19. april 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Nye input til putteritual søges

Hej Helen.

Vi har en dreng som er rigtig godt i gang med en motorisk og mental udvikling, det er så dejligt at følge med i <3

Jeg har et spørgsmål til dig i den forbindelse. Han er 8,5 mdr. gammel og er lige nu utrolig morsyg. Han har mig hele dagen, så han får også bare lov til at tanke alt det op han kan på den konto. Desuden har han nu lige lært at kravle. Jeg har læst mig til og du har også fortalt at denne periode lige nu netop er meget udviklende og at de små derfor ved sengetid om aftenen kan have vanskeligere end normalt ved at finde ordentlig ro. Det er præcis hvad vi oplever nu.

Putteritualet starter egentlig så småt efter aftensmaden ca. 18.30. Han bliver puslet og hygget om (nogle gange badet), kommer ind i stuen og hyggeleger stille og roligt, får en godnatgrød ca. 19.30, børster tænder, bliver ammet i vores seng og derefter lagt i sin egen seng. Indtil får en uge siden faldt han næsten (men ikke helt) i søvn ved amningen, lagt i sin seng, vendte sig om på siden og sov - zzzz - aaahh :) Nu sover han også næsten ved amning, bliver lagt, ligger roligt i 5-10 sekunder, hvorefter øjnene spærres helt op og blikket siger "nu skal der leges". Herefter vender han sig, rejser sig op, sparker dynen af, ja alt hvad han kan finde på, ...

Annonce

... rigtig mange gange.

Det er egentlig okay med os, fordi vi ved at det bare er en fase, ikke sandt....? Er det ikke noget med, at de selvom de er trætte alligevel bevæger sig på alle tænkelige måder, fordi de kan...? Jeg mener, de har jo lige lært nogle helt nye motoriske færdigheder, og det virker som om at hans krop bare ikke kan give slip på at skulle bevæge sig på trods af stor træthed... Er det ikke sådan generelt med de små?

Mit spørgsmål går nemlig på, hvor længe det varer med al denne gymnastik ved putning? Det går vel over igen, når de iveren omkring de nye færdigheder har lagt sig lidt...? Eller går det over med tiden eller skal vi gøre noget helt specielt for at det gør? Og nu mens det står på, hvordan skal vi gribe det an ved putning. Han har aldrig faldet i søvn af sig selv i sengen, hvor vi har forladt værelset - det har jo ikke været nødvendigt før. Men nu... Er der nogen pointe i at gå ud af værelset, når han vender eller rejser sig så snart han er blevet lagt om på ryggen eller siden igen, med et ssssh eller et kys på vejen. Det skal lige siges, at han egentlig er glad mens det står på. Det er få aftener, hvor han bliver ked og vi må have ham op.

Håber du har nok detaljer og at det er så normalt som jeg går og tror ;)

Hilsen mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor