Brev:
Nye input til putteritual søges
19. april 2013
Alder:
8 mdr.
Nye input til putteritual søges
Hej Helen.
Vi har en dreng som er rigtig godt i gang med en motorisk og mental udvikling, det er så dejligt at følge med i <3
Jeg har et spørgsmål til dig i den forbindelse. Han er 8,5 mdr. gammel og er lige nu utrolig morsyg. Han har mig hele dagen, så han får også bare lov til at tanke alt det op han kan på den konto. Desuden har han nu lige lært at kravle. Jeg har læst mig til og du har også fortalt at denne periode lige nu netop er meget udviklende og at de små derfor ved sengetid om aftenen kan have vanskeligere end normalt ved at finde ordentlig ro. Det er præcis hvad vi oplever nu.
Putteritualet starter egentlig så småt efter aftensmaden ca. 18.30. Han bliver puslet og hygget om (nogle gange badet), kommer ind i stuen og hyggeleger stille og roligt, får en godnatgrød ca. 19.30, børster tænder, bliver ammet i vores seng og derefter lagt i sin egen seng. Indtil får en uge siden faldt han næsten (men ikke helt) i søvn ved amningen, lagt i sin seng, vendte sig om på siden og sov - zzzz - aaahh :) Nu sover han også næsten ved amning, bliver lagt, ligger roligt i 5-10 sekunder, hvorefter øjnene spærres helt op og blikket siger "nu skal der leges". Herefter vender han sig, rejser sig op, sparker dynen af, ja alt hvad han kan finde på, rigtig mange gange.
Det er egentlig okay med os, fordi vi ved at det bare er en fase, ikke sandt....? Er det ikke noget med, at de selvom de er trætte alligevel bevæger sig på alle tænkelige måder, fordi de kan...? Jeg mener, de har jo lige lært nogle helt nye motoriske færdigheder, og det virker som om at hans krop bare ikke kan give slip på at skulle bevæge sig på trods af stor træthed... Er det ikke sådan generelt med de små?
Mit spørgsmål går nemlig på, hvor længe det varer med al denne gymnastik ved putning? Det går vel over igen, når de iveren omkring de nye færdigheder har lagt sig lidt...? Eller går det over med tiden eller skal vi gøre noget helt specielt for at det gør? Og nu mens det står på, hvordan skal vi gribe det an ved putning. Han har aldrig faldet i søvn af sig selv i sengen, hvor vi har forladt værelset - det har jo ikke været nødvendigt før. Men nu... Er der nogen pointe i at gå ud af værelset, når han vender eller rejser sig så snart han er blevet lagt om på ryggen eller siden igen, med et ssssh eller et kys på vejen. Det skal lige siges, at han egentlig er glad mens det står på. Det er få aftener, hvor han bliver ked og vi må have ham op.
Håber du har nok detaljer og at det er så normalt som jeg går og tror ;)
Hilsen mig