Brev:
Fra favn til seng
10. februar 2013
Alder:
8 mdr.
Fra favn til seng
Hej Helen
Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.
Jeg har forskellige usikkerhedsmomenter, men for at det ikke bliver for rodet, kommer de lige i forskellige breve.
G er nu 8 måneder og på mange måder nemmere end vores første dreng – eller også er vi bare mere erfarne :) Desværre har jeg ikke været opmærksom nok på det der med at lære ham at falde i søvn selv i sin seng.
Her er situationen: Vi lægger ham på samme tidspunkt hver aften – sådan har det været fra starten af, fordi her bliver den store dreng også lagt. Godnatritualet er nu, at han får nattøj på, han spiser hos mig (amning), han har afføring og bliver derfor skiftet, så synger jeg for ham, lægger ham ned i sin seng og så starter balladen. Det vil han ikke. Færdig. Han vil falde i søvn i min favn. Jeg har dog fået stoppet nynneriet og vuggeriet. Men han vil falde i søvn i min favn.
I et par uger har jeg så lavet modellen, hvor jeg har beroliget ham (i favn) og så lagt ham ned i sin seng, inden han sov helt. Hver aften resulterer det i mange ture op og ned. Og til sidst er det mere, fordi han dratter om af udmattelse, end at jeg ”vinder”.
Skal jeg bare blive ved med den model, eller har du andre fif?
Jeg har de sidste par dage indført en lille suttekludsbamse, som han også har med i barnevognen om dagen, når han sover lur der, og den vil han gerne have og ligger og nulrer lidt ved (i min favn – i sin egen seng er det ligegyldigt).
Jeg tænker, at der måske er en lille smule separationsangst i det, og det måske gør det hele lidt sværere. Jeg ved godt, at det er lidt tidligt, men dagene går i høj grad med at rejse sig op, stå selv og gå ved gåvogn eller med os i hænderne. Og min formodning er, at separationsangsten vel ligger omkring 1 år, fordi det normalt er dér, man plejer at begynde at gå?
Er jeg på rette vej? Kan du udbygge min model eller har du en anden god idé? Jeg er ikke til den der model med at gå fra et barn, der græder, eller lade det ligge og græde.
Mange hilsner
AH