Natteskæk og mareridt

16. januar 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 11 mdr.

Natteskæk og mareridt

Hej Helen

Nu har jeg brug for at skrive igen.
Før oplevede vi at vores søn Filip kunne være omtåget og ikke helt vågen efter en køretur, hvor han faldt i søvn. Og han græd og kunne skrige som om han blev vækket midt i en drøm.

Nu synes jeg at disse ”night terrors” er begyndt at ske mere herhjemme efter en lur på sofaen, hvor han pludselig ”vågner” eller blot i sin seng, eller nogle timer efter han er lagt, end efter en køretur.

Og der har lige været en omgang nu i hans seng

Jeg er blevet mere bekymret fordi hans mønster er det samme: han vågner og græder lidt, græder mere, så taler jeg til ham og aer ham og han kan sige: stop med det eller nej, nej vent og holder sig for munden som noget man ikke kan eller må sige (eller man er måbende forskrækket), han opfører sig som chokeret og siger hjælp mig, mor, hjælp mig, mor .

Denne gang ville jeg prøve at kommunikere med ham. Sige til ham at han skulle fortælle mig hvad han så eller oplevede. Hvad det var han var bange for. Med det formål at vise der ikke var noget at være bange for. At det blot var en dum drøm, og jeg beskyttede ham.

Men han sagde hele tiden at han ikke kunne sige det. Om jeg så har lagt ord i munden på ham, ved jeg ikke, men han sagde så at han vidste godt hvad det var, men han kunne ikke fortælle mig det fordi han var så bange og ville ...

Annonce

... blive mere bange for det. I den tid jeg forsøger at få noget at vide, er han stadig i døs og bange og græder og skriger.

Og så blev jeg faktisk rigtig bange og bekymret. Er det sket noget i virkeligheden som han prøver at fordøje?? Jeg tænkte at hvis jeg vidste hvad han ”drømte” kunne jeg bedre trøste og hjælpe. Men han kan ikke sige det. Jeg aner ikke om han er vågen eller i døs, men jeg er meget bekymret nu og tænker om han har oplevet et eller andet. Det er vel ca. en måned siden det skete sidst. Og jeg er ret sikker på at det ikke er forekommet før hans 3,5 – 4 år. Hvad foregår der og hvad går det ud på? Er der reelt noget bag eller er det noget han vokser fra eller er han et sensitivt barn som bærer rundt på en masse følelser, han ikke ved hvordan man kommer af med? Min bekymring er at det ser ud til at ske på den samme måde hver gang, hvorfor jeg tænker om der har været en hændelse eller en oplevelse.

Kære Helen, det er så ubehageligt, og jeg føler mig meget hjælpeløs. Hvad skal jeg gøre?

Hilsner
Eva

Jeg glemte at skrive at Filip var meget træt i dag, og jeg lagde ham derfor omkring kl. 18. Vi læste et par kapitler i børnenes bibel som vi plejer, og vi endte faktisk begge to med at falde i søvn. Så jeg ligger ved siden af ham, da det sker ca. 1 -2 timer efter vi har lagt os i seng.

Blot til info.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder