Brev:
Kan ikke rigtig nøjes med 2 lure
7. december 2012
Alder:
7 mdr.
Kan ikke rigtig nøjes med 2 lure
Hej Helen
Tak for dit svar sidst. Det går nu ret meget bedre med Annas søvn- og spisevaner, og hun bliver puttet i sin egen tremmeseng, som står lige op af min seng. Hun sover dog stadig i voksien nede i tremmesengen - jeg har selvfølgelig ikke dobbeltdyne i voksien og lukker den heller ikke helt til foroven, men hun kan godt lide at ligge i den, og det er nemmere for hendes far at putte på den måde, så det er vi fortsat med lidt endnu.
Anna nærmer sig nu de 7 mdr. (midt dec). Hun er efterhånden en stor pige på 70 cm og 8,5 kilo. Hun har taget et ordentligt motorisk spring de sidste par uger og ruller nu lystigt rundt og kan efterhånden komme vidt omkring i stuen ved en kombination af at rulle, krybe og dreje om sin egen akse (hun er stadig ikke så god til at krybe fremad, men hun øver i hærdigt). Hendes stemme bliver også virkelig udforsket for tiden :)
Anna får 3-4 skemåltider dagligt. Grød til formiddag, øllebrød el. grønsagsmos m kød og forskellige smagsprøver af andre ting til frokost, nogle gange frugt og frugtmos el. Tykmælk m frugtmos om eftermiddagen, og grønsagsmos m kød eller en eller anden slags grød til aften. Men jeg synes det er lidt svært at få dagsplanen til at gå op, så hun er frisk nok til at spise sin aftensmad, og så der er plads i programmet til at hun både får eftermiddagsmad og aftensmad, som hun ikke skal have for sent for ikke at blive for uoplagt.
Ifølge dine anbefalinger bør hun jo kun sove to lure om dagen, hendes alder taget i betragtning. Men ret ofte får hun altså ikke sovet særlig lang tid til middag (ofte fordi vi jo er på farten omkring det tidspunkt, og hun sover bare ikke så godt, når vi ikke er hjemme). Men heller ikke når vi er hjemme, kan jeg særlig tit få hende til at sove mere end én til halvanden time. Og så kan hun altså ikke holde den gående helt til hun skal puttes til nat ved 19-19.30-tiden. Hvis hun nu kun har sovet 45 min. formiddag og 1 time til middag, så er jeg næsten nødt til at putte hende til en 3. lur. Men den kommer så ofte til at ligge så sent, at hun måske først kommer op ved 17-18-tiden, og så er hun ofte alt for uoplagt til at spise aftensmad, hvilket hun i øvrigt også ville være, hvis hun ikke havde taget luren.
Hvordan får jeg det til at gå bedst op - kan man træne hende til at kunne holde sig vågen i flere timer ad gangen? For det meste begynder hun at virke træt/pylret efter at have været vågen i 2 timer, uanset hvorlænge hun har sovet. Så er det lang tid at skulle holde den gående fra fx 16-19.30, selv hvis hun havde taget en god lang middagslur. Og i hvert fald ikke godt at servere aftensmad kl 18, når hun har været våget i 2 timer, og hvis jeg serverer det tidligere er hun sjældent nået at blive rigtig sulten igen efter sit eftermiddagsmellemmåltid...
Lige et sidste bonusspørgsmål: Jeg har lidt svært ved at fatte konceptet med ristede rugbrødsbjælker. Gør det ikke ondt i gummerne at tygge i sådan nogle? Og kan det ikke være farligt, hvis hun får gumlet en bid af? Hvordan skal man lave dem for at de er risikofri?
Jeg ser frem til dit helt sikker kloge svar - på forhånd mange tak :)
Bedste hilsner
Annas mor