Rykke nattesøvnen en time?

2. december 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Rykke nattesøvnen en time?

Kære Helen

Så har vi igen et spørgsmål vedr vores søns søvn. Han er nu 8,5 mdr og begyndt at tage lidt længere lure ila dagen, hvilket er godt.
Vores spr går på nattesøvnen.

Han er indtil nu oftest blevet puttet senest kl. 18, fordi han har været så træt der, men nu prøver vi at skubbe det lidt, da han vågner tidligere og tidligere om morgenen. Når han bliver puttet, sover han indtil kl ca. 1-2, hvor han bliver ammet, skiftet og lagt til det andet bryst - herefter lagt tilbage i sin seng uden problemer.

Udfordringen kommer, når han vågner næste gang, hvilket er cirka kl. 4.00. Her har vi hidtil kunnet få han til at sove et par timer mere ved, at han har ligget i vores seng og ammet lidt indimellem. Det prøver vi stadig, men ofte virker det som om, at han er helt frisk og klar på dagen – og falder ikke i søvn igen efter kl. cirka 4.00 – 4.30. Vi har også prøvet at lade ham blive i hans egen seng, men det virker slet ikke. Vi har prøvet ’alt muligt’ for at få ham til at sove igen, men han virker faktisk udhvilet, så det er hverken let eller fair. Han vil dog ikke ligge og lege og pludre alene men have vores selskab (han er ikke sulten).

Vi har derfor de seneste uger forsøgt at rykke putningen med 10 ...

Annonce

... minutter af gangen, som du har beskrevet, men det virker ikke – tværtimod vågner han nogle gange tidligere, jo senere han bliver lagt.

En anden ting – som også spiller ind – er at han de seneste to dage har taget en meget lang lur sidst på eftermiddagen (3-4 timer), hvilket har betydet vi først har puttet ham kl. 19.30-20.00 (hvor han var træt og det var også 1,5 time senere end normalt). Men heller ikke det har betydet at han har sovet længere end kl. 4.00.

Vores spørgsmål er derfor:

- Hvordan rykker vi rytmen en anelse, så han puttes ca 19.30/20.00 og så kan sove det tilsvarende længere – til kl. 5.30 -6.00?

- Når han tager en meget lang lur sidst på eftermiddagen, hvilket kommer til at skubbe hele aften/natte-rytmen, skal vi vække ham? Eller lade ham sove, selvom han så vågner fra lur kl 19.00, hvor han normalt lige er blevet puttet til natten?

Han sover en formiddagslur på cirka 1,5 – 2 timer, og vi prøver at give ham en lang lur efter frokost (så han ikke behøver en sidst på eftermiddagen), men her vågner han typisk efter 30-40 minutter. Og så er han så træt ca kl 16., at han har brug for en lur.

Han spiser som han skal og er en glad og let baby.

PÅ forhånd tak for svar.

Venlig hilsen

I

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren