Brev:
Bryst, bryst, bryst.
21. november 2012
Alder:
7 mdr.
Bryst, bryst, bryst.
Hej Helen.
Tak for dit brev. Det er bestemt brugbart og vi er igang med at prøve dine forslag af, men jeg har brug for at stille nogle tillægsspørgsmål.
Det er SÅ hårdt i øjeblikket. Dagen går fint og vi følger din dagsplan. Han spiser fint (får godt med både bryst og mad) og sover godt i barnevognen om dagen, hvor han får 2 gode lure af ca. 2 timer.
Men siden i fredags har han været meget vågen aften og nat. Der er igen tvivl om at han er blevet afhængig af at falde i søvn ved brystet!
Om aftenen bliver han puttet ca. kl. 19.30-20 og får fra begge bryster.
Når han skal listet over i sin egen seng vågner han op og er frisk. Jeg synes ellers at jeg timer det godt så han kun lige registrerer at jeg flytter ham.
Min mand og jeg er ved at være noget desperate, for han vil ikke sove i sin seng. Vi har prøvet at han får mere bryst, men det samme sker igen, han vågner. Derudover har min mand prøvet at trøste, lade ham ligge i sengen, nusse synge mm. Det resulterer hver gang i at han græder og brokker sig og er vågen til kl. ca. 22 før jeg ikke kan mere, og lader ham få mere bryst.
Først her kl. ca. 22.30 sover han og vil hvis jeg nusser ham og holder han, ligge i sin egen seng. I den tid vågner han flere gang med et sæt, men falder i søvn igen, hvis han kan mærke mig.
Alligevel kan han vågne efter en halv til en hel time og have bryst.
I aftes/nat så det sådan ud:
20-22 Urolig
22 Bryst
23 Bryst
0.40 Igen vågen og kan som de andre gang kun trøstes med bryst, selvom jeg prøver at nusse han i egen seng
4 Vågen, bryst kortvarigt
5.30 Vågen, bryst
7.30 Grød mm
Jeg prøver dit forslag med at give ham brystet, men prøve at trække det væk, så snart jeg kan. Ofte vil han dog ikke lade mig slippe, før mælken ikke løber så hurtigt.
Min mand prøver at hjælpe om aftenen, men kan ikke trøste ham. Skal vi blive ved med at lade min mand putte ham efter fast mønster og hvor længe skal min søn være urolig og ked af det, før jeg træder til?
Det er svært at overføre succesen fra lurene om dagen, som altid er i barnevogn og voksipose. Jeg prøvede med voksiposen, men han er en varm dreng og svedte så meget i posen.
Det går fint uden bryst før formiddagsluren for så snart han er puttet i barnevognen falder han hurtigt i søvn.
Bliver det automatisk bedre i takt med at han bliver ældre?
Jeg prøver med sutten, men han vil ikke længere sutte på den. I stedet tygger han på den. Er det for sent at lære ham at tage den?
Jeg tænkte på et aftenritual som ser sådan ud, hvis han vågner når jeg flytter ham til sengen:
19.00 Ammes fra begge bryster
Puttes i egen seng med nusseklud
Godnatsang
Far siger godnat
Holde om ham, nusse, hviske, schh og håbe at han falder i søvn :)
Glæder mig til at høre fra dig!
Hilsen
"En træt mor og far"