Brev:
Putning ved bryst
25. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Putning ved bryst
Hej Helen.
For et par måneder siden skrev jeg til dig omkring vores søn, som døjer lidt med tilbageløb af mavesyre. Du spurgte til, om der ikke havde været snak om behandling. Det har der ikke. Vi fik at vide, at han ville vokse fra det, så vi har levet med det og forsøgt at hjælpe ham, så godt vi kan, og det er som sagt også blevet bedre. Og mange tak for dit svar.
Sagen er den, at han stadig falder i søvn ved brystet ved alle hans lure og også til aften. Om dagen er han så træt - især til luren om formiddagen - at jeg ikke kan holde ham vågen ved brystet. 5 min og så sovespiser han. Efter 15 min kan jeg tage ham fra, putte sutten i munden på ham og lægge ham i barnevognen uden at han vågner.
Men det gør han så til gengæld i barnevognen - nogle gange rigtig mange gange, og det er lidt frustrerende - især når storesøster er hjemme og vi forsøger at få noget mor/datter-tid. Jeg ved ikke, hvad der vækker ham: tilbageløb af mavesyre, fra en søvnfase til en anden, rumlen i maven fordi vi er begyndt på skemad eller fordi han ikke er ved brystet????
Det samme sker om aftenen. Her falder han de fleste aftener i søvn ved brystet. Nogle aftener er vi nød til at gå lidt med ham i vores arme, og enkelte gange er det lykkedes mig at putte ham i sengen, rokke ham lidt og synge for ham.
Efter ca. 45 min-1 time vågner han så og kan ikke finde ro. Igen er jeg uklar på hvorfor han vågner, men jeg går lidt med ham og så sover han fint videre resten af natten med 3 amninger. Han er ikke så vild med sutten om natten.
Det jeg nok egentlig spørger om er, om jeg skyder mig selv i foden ved at amme ham i søvn endnu. Det er jo dejligt nemt, men hvis det er derfor han så ofte vågner, skal jeg jo nok begynde at finde en anden løsning. Vi har ikke kæmpet meget med hans søvn, da voldsom gråd giver ham opstød, som han får galt i halsen og kaster op. Han bliver så ulykkelig, når det sker.
Jeg spekulerer godt nok meget på det. Kan lige forestille mig om et par måneder med en stor baby, hvordan det så bliver. Eller måske tager jeg bare sorgerne på forskud :-)
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
en spekulerende mor