Være på afstand påvirker søvnen

9. august 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Være på afstand påvirker søvnen

Hej Helen,

Så er jeg her igen - tak for dine tidligere svar.

Min pige er nu 7,5 måned og er i denne uge helt forsigtigt begyndt at kravle og kan nu også selv komme op og sidde. Hun er god til at sidde og lege for sig selv noget tid, men er også begyndt at klynke når vi går ud af rummet og hæge sig fast til vores bukseben eller prøve at kravle op på skødet af os - hun har vist opdaget at der er noget der hedder afstand.

Hun spiser morgenmad (ikke den store appetit), vil ikke have frugt før lur, spiser OK til frokost og ammes inden middagslur (mm. vi er på farten, så ammes hun efter morgenlur inden vi går da hun ikke vil drikke ved mig når vi er ude), når hun vågner fra middagslur får hun grød og et par timer efter aftensmad hvorpå hun ammes inden hun puttes. Hendes mad-mængder er ikke store (spiser 1/2 dl grød eller hvad der svarer til et halvt glas babymad) men hun er god til at sidde med agurkestave eller melon selv og drikker fint af glas (helst vand som hun tager cirka 1 dL af ved hvert måltid). Hver gang hun ammes tager hun to sider.

Hun sover 2 lure i løbet af dagen, om formiddagen ved ni-tiden 60-75 minutter sammen med mig da hun ellers kun sover 30 min, og om eftermiddagen halvanden time i sin seng (eller klapvogn hvis vi er på tur). Hun vågner fra sin sidste lur omkring kl. 15 (undertiden lidt før eller efter alt efter hvornår hun stod op om morgenen - oftest omkring 6.30) og er træt allerede mellem 18 og 19 så puttes der.

Så er det problemerne dukker op - det har varet en 2 ugers tid nu. Hun er nem at få til at sove, ammes som sagt og vugges derefter forsigtigt i mine arme med sin sut indtil hun næsten sover (tager max 5 minutter) og puttes derefter i sin egen seng på eget værelse (dette i nu 3 uger). Hun når oftest lige at ...

Annonce

... registrere hun flyttes. Efter 30 min (næsten på minutten) vågner hun grædende, men kan oftest hjælpes videre i søvnen i sengen (shhhh, hænder, måske en sang). Derefter vågner hun hver 15-30 minut de næste to timer og er mere eller mindre ulykkelig - hvis vi ikke straks går ind til hende bliver gråden helt hysterisk. Hun har oftest sutten i munden, så det er ikke derfor. Hvis vi kommer derind hurtigt ligger hun stadig på ryggen, men hvis vi trækker den lidt er hun rullet om på maven eller op på alle fire og står og rokker.

I går aftes var jeg nødt til at tage hende op og ligge med hende - tilbød hende brystet men det var hun ikke så interesseret i. Når der så er gået et par timer falder hun mere tungt i søvn. Herefter vågner hun mellem 22-23 og vil spise, og så igen tidlig nat mellem 1 og 3 og vil spise. Hun vil ikke spise tidlig morgen men har oftest en opvågning mellem 5-6 hvor hun skal hjælpes videre i søvnen (ofte må vi tage hende med i vores seng). Lige de sidste nætter har hun herudover været vågen et par ekstra gange igennem natten - så jeg kun har fået 2 timers søvn af gangen hvilket er noget opslidende.
Hun er desuden noget mor-syg så det kan være vanskeligt for far at trøste - det er dog noget vekslende og min mand er en tålmodig sjæl.

Hun har aldrig været en super sover, men det har været bedre. Tidligere sov hun rigtig godt om aftenen og har også villet tage flaske så far gav drømmeflaske kl. 23 - men den nægter hun nu, ser ikke ud til at smagen bekommer hende (Nan) og så gumler hun bare på sutten, har måske glemt hvordan den "virker". Vil prøve en anden type flaskesut (har Avents) og også prøve med udmalket mælk de næste dage.

Hvad gør vi dog ved hendes urolige søvn først på aftenen? Har du nogle gode råd?

Med venlig hilsen
den trætte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder