Søvnrytmeudfordringer - 6 mdr.

9. august 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvnrytmeudfordringer - 6 mdr.

Hej Helen,

Jeg har problemer med at få en god rytme kørt ind til vores dreng på nu 6 mdr. Den ene udfordring er at han kun sover 30-45 min af gangen om dagen – og sover generelt for lidt om dagen. Den anden udfordring er (stadig) at få rykket hans natsøvn – gerne et par timer.

Nedenstående dagsrytme har han – nogenlunde - haft de seneste 2-3 mdr… (sover nu bedre om natten, har fået grød i 6 uger og mos i 3 uger)

5.00 vågner – er frisk, ikke sulten
7.00 puttes i barnevogn – vil enten ikke have bryst eller spiser lidt
8.00 vågner – er frisk, er sulten og ammes – tilbydes også inden lur hvor han ikke er sulten
9.30 puttes i barnevogn (er meget træt)
10.00/10.15 vågner – virker træt men vil ikke sove mere – jeg forsøger gerne ½ time at få ham til at sove videre, men han bliver mere og mere ked af det
Får grød, ca. 1 dl og vand af kop, det går fint, inden lur tilbydes bryst, kun nogle gange vil han spise
12.00 puttes i barnevogn
12.45/13.00 vågner – som 2. lur – ammes og spiser som regel OK.
16.00 falder i søvn i barnevognen
16.30 vågner får mos + vand af kop, her spiser han endnu ikke ret meget (1/2 dl vil jeg tro)
18.00 ammes spiser godt, er meget træt og puttes til natten
22/23.00 ammes – spiser ...

Annonce

... rigtig meget
2/3.00 ammes – spiser rigtig meget

Mht. dagslurer så synes jeg efterhånden vi har forsøgt det meste for at hjælpe ham til at sove. Han falder i søvn ret hurtigt (oftest puttes han uden jeg går med ham i barnevognen) men vågner for tidligt. Det er ikke et aktiveringsspørgsmål, det er det samme selv efter babysvømning. Han sover meget let, og der skal ikke meget larm til for at han vågner og ikke kan falde i søvn igen.

Mht, at rykke nattesøvnen, så har jeg puttet lidt senere nogle dage (men han er SÅ træt kl. 18.00) og selvom han sovere senere vågner han stadig kl. 5.00:-(

Jeg vil rigtig gerne høre dine tanker til hvad vi kan gøre anderledes – jeg har tænkt at det kunne være tænder og udviklingsspring og også haft den overbevisning at det rettede sig selv ind når først vi fik lidt rigtig mad i ham – men det virker næsten modsat!

Skal jeg ændre noget mht. maden? Lade ham skrige i barnevognen, når jeg ved han er træt eller er der andet jeg kan gøre anderledes?

Han er ellers sund og rart og tager fint på. Han ammes fuldt ud (vil ikke tage flaske) og jeg har bestemt mælk nok til ham (nogle dage bliver jeg simpelthen nød til at malke ud).

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.