Brev:
Søvnrytmeudfordringer - 6 mdr.
9. august 2012
Alder:
6 mdr.
Søvnrytmeudfordringer - 6 mdr.
Hej Helen,
Jeg har problemer med at få en god rytme kørt ind til vores dreng på nu 6 mdr. Den ene udfordring er at han kun sover 30-45 min af gangen om dagen – og sover generelt for lidt om dagen. Den anden udfordring er (stadig) at få rykket hans natsøvn – gerne et par timer.
Nedenstående dagsrytme har han – nogenlunde - haft de seneste 2-3 mdr… (sover nu bedre om natten, har fået grød i 6 uger og mos i 3 uger)
5.00 vågner – er frisk, ikke sulten
7.00 puttes i barnevogn – vil enten ikke have bryst eller spiser lidt
8.00 vågner – er frisk, er sulten og ammes – tilbydes også inden lur hvor han ikke er sulten
9.30 puttes i barnevogn (er meget træt)
10.00/10.15 vågner – virker træt men vil ikke sove mere – jeg forsøger gerne ½ time at få ham til at sove videre, men han bliver mere og mere ked af det
Får grød, ca. 1 dl og vand af kop, det går fint, inden lur tilbydes bryst, kun nogle gange vil han spise
12.00 puttes i barnevogn
12.45/13.00 vågner – som 2. lur – ammes og spiser som regel OK.
16.00 falder i søvn i barnevognen
16.30 vågner får mos + vand af kop, her spiser han endnu ikke ret meget (1/2 dl vil jeg tro)
18.00 ammes spiser godt, er meget træt og puttes til natten
22/23.00 ammes – spiser rigtig meget
2/3.00 ammes – spiser rigtig meget
Mht. dagslurer så synes jeg efterhånden vi har forsøgt det meste for at hjælpe ham til at sove. Han falder i søvn ret hurtigt (oftest puttes han uden jeg går med ham i barnevognen) men vågner for tidligt. Det er ikke et aktiveringsspørgsmål, det er det samme selv efter babysvømning. Han sover meget let, og der skal ikke meget larm til for at han vågner og ikke kan falde i søvn igen.
Mht, at rykke nattesøvnen, så har jeg puttet lidt senere nogle dage (men han er SÅ træt kl. 18.00) og selvom han sovere senere vågner han stadig kl. 5.00:-(
Jeg vil rigtig gerne høre dine tanker til hvad vi kan gøre anderledes – jeg har tænkt at det kunne være tænder og udviklingsspring og også haft den overbevisning at det rettede sig selv ind når først vi fik lidt rigtig mad i ham – men det virker næsten modsat!
Skal jeg ændre noget mht. maden? Lade ham skrige i barnevognen, når jeg ved han er træt eller er der andet jeg kan gøre anderledes?
Han er ellers sund og rart og tager fint på. Han ammes fuldt ud (vil ikke tage flaske) og jeg har bestemt mælk nok til ham (nogle dage bliver jeg simpelthen nød til at malke ud).
På forhånd mange tak for hjælpen.
Mange hilsner
Mette