Brev:
Døgnrytme 6 måneder - brug for længere lur
12. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Døgnrytme 6 måneder - brug for længere lur
Kære Helen
Jeg har skrevet et par gange og har haft stor glæde af dine råd, så tak for det.
Nu skriver jeg, da jeg har brug for lidt vejledning omkring min søns døgnrytme om dagen. Han er lige præcis blevet 6 måneder.
Vi har din bog om mad og børn og forsøger i høj grad at følge dit forslag til døgnrytme, men det er rigtig svært med ham for tiden.
Vores problem opstår, når vi nærmer os aftentid/sovetid - her når han meget ofte at blive overtræt, hvilket betyder, at jeg ikke kan få særlig meget mælk i ham - og så giver det sig selv, at han har svært ved at falde i søvn og ofte bliver voldsomt overtræt og har brug for hjælp til at sove (hvilket han ellers ikke har).
Vores dage ser nogenlunde sådan her ud:
Tidlig morgen ca. 05 - får 200ml erstatning og sover videre til ca. kl 7
8.00 - havregrød med lidt frugtmos og vand i kop. Havregrød om morgenen er helt nyt for ham, så det bliver til ca ½ dl lige nu.
9.00-9.30 - tager alt fra 100-170 ml erstatning og lægges til formiddagslur. Her sover han normalt mindst 1½ time og nogle gange op til 2½ time. Jeg luller ham ikke videre i søvnen, men lader ham bare ligge for sig selv i barnevognen.
11.30 - frokost. Vi prøver og prøver med grøntsagsmos, men det går ikke så godt. Så her ender det pt ofte med risgrød/hirsegrød indtil nu og nu da han er blevet 6 måneder er jeg gået over til øllebrød eller speltgrød med frugtmos og vand i kop. Han spiser med stor glæde i hvert fald 1 dl.
13.00-13.30 - Får erstatning og spiser ca. 150 ml. Bliver lagt til middagslur. Her skal vi være heldige at han sover mere end 45 min og det er meget sjældent længere end 1½ time.
16.00 eller før, hvis han bliver sulten før. Får mellem 150 og 200 ml erstatning.
ca 17.00 - lægges til powernap, som han stadig har brug for, hvis han ikke har taget en lang eftermiddagslur.
18.00 - aftensmad. Igen prøver vi med grøntsagsmos og vand i kop. Og i dag kom der er noget ned:-) jeg blander det med risgrød, så han stille og roligt kan vænne sig til det. Og så skal jeg vist holde mig langt væk fra gulerødder - det er bare ikke populært!:-)
Så hygger vi, han kommer i bad, vi synger lidt sange og pusler.
19.30-20.00 - tilbydes erstatning og puttes for natten.
Her har vi så problemet. Det virker som om, at han meget hurtigt når at blive overtræt, eller også er han blevet lidt sur på flasken. Jeg kan næsten aldrig få mere end 100 ml i ham. De dage, hvor det lykkes med mere mælk, så falder han selv sagt også bedre i søvn end de dage, hvor det ikke lykkes. Når det ikke lykkes, så tæsker han rundt i sengen indtil, at han bliver hysterisk og skal have hjælp til at falde i søvn.
På de dårlige dage har jeg giver ham en drømmeflaske, hvis jeg kan fange ham i en let opvågning, og her tager han omkring 100-130 ml. Men det skal være, når han er i let søvn, ellers nægter han at tage så meget som en dråbe. På de gode dage, hvor han har spist godt, så sover han uden mælk fra kl. ca. 20 til mellem 4 og 5 om morgenen - og det ved jeg godt er meget mere, end jeg kan forlange.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at han kunne sove en lidt længere eftermiddagslur, end han gør lige pt. - de gange han har gjort det, så har han kun haft behov for de 2 lure om dagen og så har han spist fint både eftermiddag og aften og faldet i søvn rigtig fint også.
Hvordan får jeg ham til det, så vi kan få nogle bedre aftener, hvor han ikke bliver overtræt og får spist ordentligt? Lige nu får han som oftest 3 lure, men det virker bare ikke som om, at den der 3. lur har nogen som helst god indvirkning - han er i hvert fald ikke frisk nok til at kunne spise til aften bagefter, og vi skal nå både skemad, bad og mælk inden for 1½ time, hvis han ikke skal blive umulig.
Til info, så drikker han fint vand fra kop og har gode våde tissebleer. Der er godt gang i hans mave og han har afføring hver dag.
Han vejer næsten 9 kilo og er ca 72 cm lang, så han mangler vist ikke noget...:-) Vi har været i gang med skemad siden han var 4 måneder.
Håber det giver mening....
På forhånd tak for hjælpen
Pia