Gråd og amning om natten

19. juni 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Gråd og amning om natten

Kære Helen

Jeg har igen virkelig brug for et godt råd. Denne gang handler det om gråd i søvne om natten…

Min søn græder ofte i søvne og nogen nætter rigtig meget - han er pt 6 1/2 måned.. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med det for han er utrøstelig. Det er som om han er vågen og så alligevel ikke. Jeg har svært ved at bedømme om det er fordi han er sulten eller han ”bare” græder. Når jeg forsøger at trøste ham enten ved at sshhhh, såååe, lægge hånden på brystet af ham, nusse ham eller kysse ham på kinden tage ham op og vugge ham så hjælper det intet, han laver bare flitsbue og skriger endnu mere. Det eneste han tier stille af er at blive lagt til brystet… Nogen gange på en rigtig dårlig nat kan det gentage sig 5 gange :-( Hvad pokker stiller jeg op? Sutten vil han på ingen måde tage uanset hvad det er for en sut og hans sutteklud den hjæper ikke når han vågner og græder, så ligger han bare og skriger ind i den.

Jeg kan ikke sætte min kæreste til at tage over for han sover pt. i et andet værelse for at få noget søvn så han kan hænge sammen på arbejde, så jeg er lidt overladt til mig selv.

Der er nogen der har foreslået mig at give ham vælling inden sengetid, men det har jeg ikke forsøgt med endnu – jeg ved ikke helt med den vælling?! ...

Annonce

... Jeg har lidt på fornemmelsen han bliver svær at få til at sove så for pt. falder han i søvn ved brystet hver eneste aften, det tror jeg ikke han vil gøre med en flaske.

På et eller andet tidspunkt så skal jeg ha ham vænnet af med brystet men tror ikke lige tiden er til det endnu, da vi har nogle andre madmæssige udfordringer i løbet af dagen.

I løbet af dagen forsøger jeg at give ham bryst inden han skal sove og skemad når han kommer op fra en lur. Det eneste problem er bare at, efter 2 ½ måned på skemad, så gider han stadig ikke ret godt spise det så det er ikke meget han får. Nu er jeg gået over til at forsøge med at give ham mad fra glas, fordi jeg var så træt af at stå og lave mad og smide ud hver eneste dag (han får dog grød m. hj.lavet frugtmos til frokost). Glas maden åbner han i det mindste munden for et par skefulde inden han lukker læberne sammen igen. Men jeg synes klart det er et problem at jeg ikke føler han bliver mæt, for han kan umuligt blive mæt af den lille smule skemad han får (nogen gange under ½ dl.). Jeg tænker jo at det er derfor jeg får regningen om natten.

Det er kun 1-2 gange om måneden at han sover igennem.
Jeg håber du har et godt råd til mig hvordan jeg løser det natteproblem :-)

På forhånd tak :-)

Kærlig hilsen

L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder