Brev:
Vores datter vil ikke sove - 7 mdr.
19. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Vores datter vil ikke sove - 7 mdr.
Kære Helen,
Vi har læst mange af de spørgsmål du har fået og ikke mindst dine svar. Der har været mange brugbare svar i mellem.
Vi har er problem med vores egen datter omkring det at sove.
Hun er 7 1/2 måned og har aldrig været god til at sove. Hendes sove vaner har ændret sig meget gennem tiden.
Den første halvanden måned havde hun vendt rundt på døgnet, hvor hun sov 12 timer om dagen, kun afbrudt af at få mad og så var hun vågen 12 timer om natten, fra ca. kl 20 - 8 om morgenen. Den halvanden måned begyndte hun selv at vende døgnet og sove mindre timer af gangen.
Fra omkring 4 måneders alderen begyndte vi at lave faste rutiner omkring sove tider. Det gik meget godt i starten, men så begyndte kampen med at få hende til at sove. Nogle gange kan det tage op til en time og mere for at lægge hende.
Hun står op mellem 6 og 7. Hun bliver lagt til at sove formiddags lur omkring halv 9. De fleste dage går det fint med at lægge hende, hun sover dog kun mellem en halv time til en time, så hun oppe igen.
Hun bliver lagt til at sove eftermiddages lur omkring 11:30-12, der går det også fint med at lægge hende de fleste dage. Her sover hun også kun mellem en halv time til en time.
Vi ved ikke hvordan vi skal få hende til at sove mere, for når vi når hen omkring 15 - 16 tiden er hun træt. Hvis vi prøver at lægge hende til at sove på dette tidspunkt, kan det tage op til en time eller mere at få hende til at sove. Hun bliver rigtig ked af det og sur. Så det har vi opgivet.
Vi har altid lagt hende til at sove omring kl 20 hver aften og nogle dage har været bedre end andre. Nu hvor hun er så træt om aften er vi begundt at lægge hende 19-19:30. Der er det også gået godt de fleste dage.
Har du nogle idéer til hvordan vi kan få hende til at sove længere eftermiddagslure.
Efter jeg er startet på arbejde og det er min kæreste der går hjemme med hende, har vi haft rigtig svært ved at få hende til at sove om aftenen.
Vi skiftes til at putte hende. Tit tager der halvanden time og putte hende. Hun kan sidde sammen med os i stuen og være lige ved at falde i søvn. Når vi så går op for at lægge hende, er det som om hun vågner op og skal holde en fest i sengen. Hun vender sig om på maven og rejser sig op i senge og står og griner. Vi lægger hende ned og hun gør det samme om og om igen. Når vi har lagt hende ned to gange, går vi ud af værelset og lader hende være. Når der er gået ca. 10 til 15 min går vi ind til hende igen og lægger hende ned. Hun holder fast i ens hånd og det virker som om hun lige er ved at falde i søvn og så tager fanden ved hende og så starter det hele forfra. Det kan vi så gøre en time til halvanden. De sidste par dage er hun først faldet i søvn, når jeg har taget hende op og går lidt rundt med hende. Vi ville jo ikke give hende den vane at hun skal falde i søvn i mine arme.
Så vi håber du kan give os et godt råd omkring dette, for vi ved ikke helt hvad vi skal gør. Kan det er en reaktion på at jeg er startet på arbejde igen?
Med venlig hilsen
Matilde