Gode råd til bedre putning

22. februar 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Gode råd til bedre putning

Kære Helen.

Tak for dit svar vedr. vores søns rytme. Det hjalp rigtig meget, og køre næsten bare derud ad.

Nu skriver jeg igen, fordi jeg vil høre, om der er noget vi kan gøre for at vores søn falder i søvn for natten før en 1-2 timers putning.

Mellem klokken 20 og 22 (alt efter hvor meget han har sovet om dagen - der er nemlig stor variation), bliver T puttet. Vi putter ham når han begynder at gabe og gnide øjne.

Putteritualet er som følgende:

Vi går ind i soveværelset, der er køligt og mørkt, så sætter vi os i en gyngestol og får en sutteflaske. Her falder han altid i søvn, og så rejser jeg mig for at lægge ham i sin egen tremmeseng. Her vågner han altid :-) Så lægger jeg ham på siden og sætter musik på (søs fengers vuggeviser). Aer ham blidt på ryggen og nusser ham på kinden og pande. Det elsker han simpelthen bare så meget. Efter et lille stykke tid lægger jeg ...

Annonce

... mig ned på sengen, og forsøger at lade ham falde i søvn selv. - det skal lige tilføjes, at det oftest er sådan, at når han kommer ned i sengen begynder han at sparke med benene og armene og lave lyde. Og uanset hvad jeg gør, ved ham nede i sengen, virker det kun når han bliver taget op. Så det gør jeg en tre til fem gange, førend han endelig kan lægge nogenlunde afslappet.

Men det er som om, vi lige skal have en stor græde tur, inden han har lyst til at overgive sig til søvnen. Når jeg forsøger at putte ham ved 20 tiden, ender den alligevel oftest med, at være omkring 22 inden jeg endelig kan forlade rummet med en sovende baby. Gør vi noget forkert eller er det bare sådan det er?

Desuden har jeg et andet spørgsmål - T lægger ofte og ryster på hovedet - som om der er noget der kløer - hvorfor mon han gør det?

På forhånd tusind tak for dine svar og tak for en skøn brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder