Brev:
Gode råd til bedre putning
22. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Gode råd til bedre putning
Kære Helen.
Tak for dit svar vedr. vores søns rytme. Det hjalp rigtig meget, og køre næsten bare derud ad.
Nu skriver jeg igen, fordi jeg vil høre, om der er noget vi kan gøre for at vores søn falder i søvn for natten før en 1-2 timers putning.
Mellem klokken 20 og 22 (alt efter hvor meget han har sovet om dagen - der er nemlig stor variation), bliver T puttet. Vi putter ham når han begynder at gabe og gnide øjne.
Putteritualet er som følgende:
Vi går ind i soveværelset, der er køligt og mørkt, så sætter vi os i en gyngestol og får en sutteflaske. Her falder han altid i søvn, og så rejser jeg mig for at lægge ham i sin egen tremmeseng. Her vågner han altid :-) Så lægger jeg ham på siden og sætter musik på (søs fengers vuggeviser). Aer ham blidt på ryggen og nusser ham på kinden og pande. Det elsker han simpelthen bare så meget. Efter et lille stykke tid lægger jeg mig ned på sengen, og forsøger at lade ham falde i søvn selv. - det skal lige tilføjes, at det oftest er sådan, at når han kommer ned i sengen begynder han at sparke med benene og armene og lave lyde. Og uanset hvad jeg gør, ved ham nede i sengen, virker det kun når han bliver taget op. Så det gør jeg en tre til fem gange, førend han endelig kan lægge nogenlunde afslappet.
Men det er som om, vi lige skal have en stor græde tur, inden han har lyst til at overgive sig til søvnen. Når jeg forsøger at putte ham ved 20 tiden, ender den alligevel oftest med, at være omkring 22 inden jeg endelig kan forlade rummet med en sovende baby. Gør vi noget forkert eller er det bare sådan det er?
Desuden har jeg et andet spørgsmål - T lægger ofte og ryster på hovedet - som om der er noget der kløer - hvorfor mon han gør det?
På forhånd tusind tak for dine svar og tak for en skøn brevkasse.