Brev:
Ødelagt søvn - igen!
9. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Ødelagt søvn - igen!
Hej Helen.
Jeg er ny på denne kanal, og har længe taget tilløb til at melde mig ind, og nu blev det så endelig.
Jeg er mor til storesøster på 2 år og 5 mdr, og til lillesøster på 5 mdr ( der er præcis 2 år imellem dem...) Storesøster er ørebarn, og vi har aldrig haft gode erfaringer med søvn, hverken om dagen eller om natten. Først nu har vi en god rytme omkring putning og hun falder endelig i søvn selv, og næsten hver aften uden det store ståhej.
Men det har været lang vej med mange udfordringer: hængevugge, afskærmning, græde i søvn, læse bøger, video ( ala marte meo) med familieterapeuter mv.) holde i hånd og sidde ved sengen i timevis. Storesøster kommer stadig ind til os i løbet af natten, hvilket vi har det helt ok med. Vi sover helt fint, selvom hun sover i midten. Hele forløbet har været præget af, at jeg som mor slår mig selv i hovedet med, at det nok er mig, der har ødelagt det ad, selvom det jo viste sig, at der var en baggrund for søvnproblemerne ( ørerne, som i øvrigt stadig driller...)
Så fik vi lillesøster, og jeg var meget nervøs for, hvordan det nu sku gå med det søvn, men miraklet skete, at hun slet ikke lignede storesøster. Hun sov gode lure om dagen og havde en god rytme om natten.... Og jeg var helt nervøs, for jeg var jo vant til det andet. Men langsomt begyndte jeg at slappe af omkring det , og kom ind i en god rytme omkring det hele... Men pludselig er det vendt rundt: Hun sover kun kort om dagen (max 30 min ad gangen og helst i min arm i forbindelse med amning, og om natten sover hun, men er slet ikke i ro... Hun mosler rundt i sin tremmeseng, sparker dynen af, vælter hovedet fra side til side, spytter sutten ud og græder derfor, og kan blive ved i hele timer. Når jeg forsøger at amme hende, så spiser hun kort, falder i søvn helt igen og lægges over, og vi starter igen på moslen rundt... Og jeg er så træt... Og når storesøster så også ligger i sengen, så er jeg konstant på vagt for, at de ikke vækker hinanden... Og nu begynder tankerne: har jeg også ødelagt lillesøsters søvn ad????
Hun ammes fuldt ud, men jeg begyndte for ca. 1 uge siden at give hende smagsprøver på ris-, hirse og majsgrød, hvilket hun er meget interesseret i... Jeg har dog på ingen måde travlt..."
Vores rytme ser nogenlunde således ud:
Kl. 5-6: vågner, ammes og sover videre
kl. 7: tages op, vaskes og hygger med mor og storesøster
kl. 8: ammes, og gøres klar til barnevogn
kl. 8.30: barnevognen, vi går i dagplejen med storesøster - gåtur på ca. 15 min. Hjem igen.
kl. 9: vågner igen (er ikke udhvilet), vil leges med
kl. 10: træt igen,, spiser og falder i søvn i mine arme
10.30-12.00: vi laver forskellige ting: bad, leg, mor laver husholdning mv.
kl. 11.30: grød og ammes herefter
kl 12: puttes i barnevogn, sover meget uroligt i ca.1 time, hvor jeg løber ud til vognen mange gange....
kl 15: vi går over og henter storesøster. Herinden eller lige efter ammes hun
Eftermiddag: måske en lur...
kl. 17.30: ammes
kl. 19: ammes, storesøs puttes
kl. 20: falder i søvn i stuen og sover her indtil kl 22, hvor hun pusles og går i seng med os, ammes og falder i søvn. Kommer i egen seng...
Kl. 1: ammes og mosleriet begynder.
kl: 3-4: ammes...
Jeg ligger vandret i luften, synes jeg, for enten ammer jeg, eller også prøver jeg at putte og indimellem ordner jeg ting eller er sammen med storesøster....
Pigernes far er fantastisk, men arbejder desværre rigtigt meget lige nu, så jeg vil ikke trække for meget på ham...
Puha, lang smøre, men hvad tænker du? Har du ideer til, hvad jeg gør, og til hvordan vi får en bedre rytme, som også indeholder plads til at bringe og hente storesøs?
Mange hilsner
Nette