Brev:
Putning og soveproblemer om natten
5. august 2011
Alder:
6 mdr.
Putning og soveproblemer om natten
Hej Helen.
Ja så er jeg tilbage med nogle problemer ang søvn. Vores lille søn er nu 6 måneder. Han er en glad dreng, han bevæger sig hele tiden og bruger sig selv meget motorisk. Kæmper lige en brag kamp for at krybe fremad.
Jeg har desværre fået skabt den vane, at han altid er faldet i søvn på min arm om aftenen. Det har egentlig fungeret okay indtil for nogle uger siden.
Han falder i søvn på min arm og jeg putter ham i sengen uden problemer, men nu er han så begyndt at vågne op nogle gange i løbet af aftenen og natten og kan bare ikke finde ro igen, selvom jeg nusser, ligger hånden på ham osv. Svøb hjælper heller ikke, fordi han motorisk bevæger sig så meget nu, at det i stedet giver problemer og irritation for ham. I samme sekund jeg tager ham op falder han i søvn. Kan dog godt putte ret hurtigt igen og han sover videre, men kun en times tid eller to, så er den gal igen. Og det er jo ikke holdbart at skulle have ham op så mange gange i løbet af aftenen og natten.
Jeg har selvfølgelig tænkt, at det er vigtigt, at han falder i søvn i sin egen seng, for netop ikke at vågne op et andet sted end han faldte i søvn. Men når jeg prøver at putte i sengen om aftenen, kan han slet ikke falde til ro og han falder ikke i søvn af flasken. Han roder rundt i sengen og vender sig konstant om på maven. Tilsidst bliver han rigtig ked af det.
Hvordan griber jeg det an - skal jeg bare være konsekvent og IKKE tage ham op selvom han er ked af det og selvom nusse osv, ikke giver ham ro?
En anden ting er at han nu er begyndt at være vågen op til en time i løbet af natten.
Kort fortalt kommer han i seng kl. 19 og sover til kl. 5.30(cirka). Når kl. bliver 7.30 er han bare så træt, så jeg er nødt til at give ham en morgenlur på en halv time. Derefter sover han formiddag ca. kl. 9.30 også kun en halv time. Middagsluren ligger ca. kl. 12 og et par timer frem og vi er begyndt at springe powernap over om eftermiddagen alt efter, hvor længe han sover til middag. Sammenlagt sover han vel ca. 3 timer om dagen.
Han spiser godt skemad både havregrød, øllebrød, grød og mos. Han får mad i hånden. Han er så småt begyndt ikke at ville spise der kl. 3 om natten, så hans opvågninger skyldes ikke sult.
Jeg har lidt svært ved, hvornår jeg skal give havregrød og hvornår han skal have mælk i løbet af dagen. Måske du kunne lave en ny plan til os. Det skal siges, at han ikke spiser ret store portioner mælk og har aldrig gjort det (heller ikke før skemad). Om dagen maks 120 ml. ad gangen og til aften og nat maks 160 ml. Han vil simpelthen ikke have mere. Og nu har jeg jo også forsøgt at give ham mad om natten, når han vågner, men her vil han heller ikke have, så han vågner altså ikke pga sult.
Jeg holder skemaden nede for, at der er plads til mælken, men som sagt har han aldrig spist ret store mængder ad gangen. Tror aldrig han har spist den mængde, der gennemsnitlig for hans alder.
Og så lige et ekstra spørgsmål. Han kan vende sig fra ryg til mave og gør det konstant, men har bare endnu ikke fundet ud af, hvordan kan kommer tilbage igen til trods for en masse øvelse og træning udfra de råd du har givet andre. Men han gør det bare ikke. En enkelt gang har han gjort ved et uheld, hvor han rakte efter noget legetøj, men ikke siden. Det gør mig nervøs for, hvis man vender sig på maven om natten og sover videre, når han nu ikke kan komme tilbage igen. Er det okay at han sover på maven nu ?
Det blev til et lidt længere brev, men synes bare det var vigtigt at få det hele med. Glæder mig til at høre fra.
Venlig hilsen
Jette