Putning og soveproblemer om natten

5. august 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putning og soveproblemer om natten

Hej Helen.

Ja så er jeg tilbage med nogle problemer ang søvn. Vores lille søn er nu 6 måneder. Han er en glad dreng, han bevæger sig hele tiden og bruger sig selv meget motorisk. Kæmper lige en brag kamp for at krybe fremad.

Jeg har desværre fået skabt den vane, at han altid er faldet i søvn på min arm om aftenen. Det har egentlig fungeret okay indtil for nogle uger siden.

Han falder i søvn på min arm og jeg putter ham i sengen uden problemer, men nu er han så begyndt at vågne op nogle gange i løbet af aftenen og natten og kan bare ikke finde ro igen, selvom jeg nusser, ligger hånden på ham osv. Svøb hjælper heller ikke, fordi han motorisk bevæger sig så meget nu, at det i stedet giver problemer og irritation for ham. I samme sekund jeg tager ham op falder han i søvn. Kan dog godt putte ret hurtigt igen og han sover videre, men kun en times tid eller to, så er den gal igen. Og det er jo ikke holdbart at skulle have ham op så mange gange i løbet af aftenen og natten.

Jeg har selvfølgelig tænkt, at det er vigtigt, at han falder i søvn i sin egen seng, for netop ikke at vågne op et andet sted end han faldte i søvn. Men når jeg prøver at putte i sengen om aftenen, kan han slet ikke falde til ro og han falder ikke i søvn af flasken. Han roder rundt i sengen og vender sig konstant om på maven. Tilsidst bliver han rigtig ked af det.
Hvordan griber jeg det an - skal jeg bare være konsekvent og IKKE tage ham op selvom han er ked af det og selvom nusse osv, ikke giver ham ro?

En anden ting er at han nu er begyndt at være vågen op til en time i løbet af natten.

Kort fortalt kommer han i seng kl. 19 og sover til kl. 5.30(cirka). Når kl. bliver 7.30 er han bare så træt, så jeg er nødt til at give ham en morgenlur på en halv time. Derefter sover han ...

Annonce

... formiddag ca. kl. 9.30 også kun en halv time. Middagsluren ligger ca. kl. 12 og et par timer frem og vi er begyndt at springe powernap over om eftermiddagen alt efter, hvor længe han sover til middag. Sammenlagt sover han vel ca. 3 timer om dagen.

Han spiser godt skemad både havregrød, øllebrød, grød og mos. Han får mad i hånden. Han er så småt begyndt ikke at ville spise der kl. 3 om natten, så hans opvågninger skyldes ikke sult.

Jeg har lidt svært ved, hvornår jeg skal give havregrød og hvornår han skal have mælk i løbet af dagen. Måske du kunne lave en ny plan til os. Det skal siges, at han ikke spiser ret store portioner mælk og har aldrig gjort det (heller ikke før skemad). Om dagen maks 120 ml. ad gangen og til aften og nat maks 160 ml. Han vil simpelthen ikke have mere. Og nu har jeg jo også forsøgt at give ham mad om natten, når han vågner, men her vil han heller ikke have, så han vågner altså ikke pga sult.

Jeg holder skemaden nede for, at der er plads til mælken, men som sagt har han aldrig spist ret store mængder ad gangen. Tror aldrig han har spist den mængde, der gennemsnitlig for hans alder.

Og så lige et ekstra spørgsmål. Han kan vende sig fra ryg til mave og gør det konstant, men har bare endnu ikke fundet ud af, hvordan kan kommer tilbage igen til trods for en masse øvelse og træning udfra de råd du har givet andre. Men han gør det bare ikke. En enkelt gang har han gjort ved et uheld, hvor han rakte efter noget legetøj, men ikke siden. Det gør mig nervøs for, hvis man vender sig på maven om natten og sover videre, når han nu ikke kan komme tilbage igen. Er det okay at han sover på maven nu ?

Det blev til et lidt længere brev, men synes bare det var vigtigt at få det hele med. Glæder mig til at høre fra.

Venlig hilsen
Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år