Brev:
Umuligt at putte til 3. lur
26. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Umuligt at putte til 3. lur
Kære Helen
Jeg har fulgt din brevkasse fra sidelinjen, men er nu løbet ind i store vanskeligheder med min datters søvn i løbet af dagen. Det har længe været et problem, men er nu eskaleret, så jeg ikke længere føler jeg kan overskue det.
Min datter hedder Johanne og er 6½ mdr. Hun er født ved igangsættelse 39+4 pga. for lille vægt. Hun er født efter en meget hurtig fødsel (3 timer) og vejede 2600 g og var 49 cm.
Vi havde lidt startvanskeligheder ift. amning og måtte bruge ammebrik de første tre mdr. men de sidste tre mdr. har vi slet ikke brugt ammebrikken, da amningen bare fungerer perfekt.
Problemet består nu i at den lille dame sover nogle dumme korte lure i løbet af dagen, hvilket resulterer i, at hun stort set altid har behov for 3 lure hver dag. Men den sidste lur har altid været lidt af en kamp og nu er det blevet direkte modbydeligt. Hun nægter simpelthen at blive puttet i barnevognen og skriger og skriger og skriger, så jeg aldrig har hørt noget lignende! Det hjælper ikke at vugge, trille, tale beroligende, nusse, lægge hænderne på hende osv. Det eneste der hjælper er at tage hende lidt op, men hun skriger igen så snart hun bliver lagt. Det kan stå på i helt op imod 1 time inden hun simpelthen er så udmattet at hun falder i søvn. Og det føles simpelthen bare så forkert at hun skal falde i søvn på den måde. Vi har prøvet at putte indenfor, men det er næsten værre.
Her de sidste par dage har jeg opgivet ret hurtigt, fordi jeg simpelthen ikke kan bære at hun skal blive så bange og ked af det - ja nærmest panisk. Jeg har istedet forsøgt at holde hende vågen, men det resulterer jo i en overtræt baby ved puttetid og det er næsten ligeså slemt. Hun plejer at kunne falde i søvn selv om aftenen, men når hun bliver overtræt græder hun meget og skal tages op rigtig mange gange og falder nærmest i søvn ind mod min skulder.
Formiddagsluren og middagsluren går upåklageligt - der ligger hun sig til at sove helt af sig selv. Så jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor den sidste lur er så umulig.
Hendes dag ser således ud:
- op ml. kl. 7-7.30
- morgenmad kl. 8 (øllebrød el. havregrød, vand af kop)
- ammes og puttes til formiddagslur ca. kl. 9.30 (her sover hun ca. 1 - 1½ time)
- frokost ca. kl. 11.30 (grød + frugtmos, sødmælk af kop)
- ammes og puttes til middagslur ca. kl. 13.30 (her sover hun typisk 45 min - 1 time)
- ammes ca. kl. 15
- frugtmos+sødmælk kl. 16.30
- forsøger at putte kl. 17.00 (sover ½ time hvis det lykkes)
- aftensmad ca. 18.30 (grøntsagsmos, sødmælk af kop)
- ammes og puttes til natten kl. 20 (kl. 19 hvis ikke aftenluren lykkes)
Nætterne plejer at være rigtig fine og hun har sovet igennem siden hun var tre mdr. Nu er hun dog begyndt at vågne kl. 23.00 til bryst og kl. 5 til bryst. Hun er også begyndt at have mange opvågninger, hvor hun lige skal op og trøstes og lulles til ro igen - dette sker oftest hvis hun ikke har fået aftenluren.
Jeg aner simpelthen ikke mine levende råd længere og jeg synes det er frygtelig synd for min datter at der skal være så meget rod i hendes søvn, så hun tydeligvis påvirkes af det. Det skal dog siges at hun hele dagen er en solstråle uden lige, som smiler og griner til alle og meget sjældent græder. Det er kun om aftenen hun bliver ked af det. Jeg håber virkelig du kan hjælpe, da den tredje lur bare ødelægger alle vores dage herhjemme.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Johannes mor