Brev:
Kæmper dag og nat
14. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kæmper dag og nat
Hej Helen.
Jeg har en dreng på snart 7 mdr som jeg pt føler jeg kæmper med dag og nat... Han har i lang tid (siden januar) sovet dårligt om dagen, nu sover han så også dårligt om natten. Jeg er ved at være kørt godt ned og vil gerne høre hvad du tror, det er jeg gør galt.
Tidligere var han nem at ligge ud og sove da han hurtigt faldt i søvn uden at skulle trilles med. Nu er det på en eller anden måde blevet en vane, at jeg går rundt med ham i barnevognen til han næsten sover hvor jeg så holder stille. Men det er så godt som sikkert at han vågner efter 30 min søvn. Af og til lykkes det at få ham til at sove igen, men andre gange kommer han ind efter jeg har trillet rundt i ca 30 min. Når det lykkes at få ham til at sove igen når hans lur som regel op på 1½ time, nogle gange skal jeg trille med ham flere gange i løbet af den 1½ time, andre gange kun en enkelt gang.
Jeg ligger ham ud når han begynder at pjevse og jeg synes han ser træt ud, men jeg har utroligt svært ved at læse ham.
Han er godt i gang med skemad og får havregrød om morgenen, risgrød til frokost og grøntsagsmos med kød til aften. Herudover ammer jeg ham tidligt om morgenen, af og til efter frokost, om eftermiddagen og om aftenen inden han bliver puttet. Herudover vågner han ved 22 tiden hvor han igen får bryst, hvilket han også gør 2-3 gange mere om natten... Jeg tror egentlig ikke der er fordi han er sulten, men jeg gør det da jeg synes det er det eneste der får ham til at falde til ro. Desværre varer det ikke så længe ad gangen før han igen ligger uroligt og græder.
Der er ikke noget skarpt system i dagene. Han vågner som regel ved 6-7 tiden og jeg ligger ham ofte ud 1½ time efter han er stået op og efter han er blevet ammet hvis han virker sulten (afhængig af hvornår han sidst fik om natten). Så giver jeg ham havregrød når han vågner og så falder han ofte i søvn i vores ladcykkel når vi har afleveret den store ved 10 tiden.
Jeg kan godt ligge ham fra ladcyklen over i barnevognen uden han vågner, for så bedre at kunne trille rundt med ham når han vågner og gerne skal sove videre. Alt efter om det lykkes at få ham til at sove videre eller ikke, giver jeg ham grød ved 12-13 tiden og ligger ham ud igen om eftermiddagen nogle gange kort tid efter han har spist andre gange først når han har været vågen nogle timer. Han får gerne en ½ times lur inden vi spiser til aften kl 18 og han bliver lagt i seng mellem kl 19-20.
Når jeg putter ham til natten går vi op i soveværelset hvor jeg ammer ham og så falder han i søvn i mine arme, hvorefter jeg ligger ham over i hans seng. Jeg er selv klar over at det ikke er det smarteste at lade ham falde i søvn hos mig men jeg vælger den nemme løsning lige pt. Som det er lige nu står hans seng lige op ad min og han kommer over og ligger ved mig i min seng i løbet af natten.
Håber du kan hjælpe.
Venlig hilsen
Susanne