Kæmper dag og nat

14. april 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kæmper dag og nat

Hej Helen.

Jeg har en dreng på snart 7 mdr som jeg pt føler jeg kæmper med dag og nat... Han har i lang tid (siden januar) sovet dårligt om dagen, nu sover han så også dårligt om natten. Jeg er ved at være kørt godt ned og vil gerne høre hvad du tror, det er jeg gør galt.

Tidligere var han nem at ligge ud og sove da han hurtigt faldt i søvn uden at skulle trilles med. Nu er det på en eller anden måde blevet en vane, at jeg går rundt med ham i barnevognen til han næsten sover hvor jeg så holder stille. Men det er så godt som sikkert at han vågner efter 30 min søvn. Af og til lykkes det at få ham til at sove igen, men andre gange kommer han ind efter jeg har trillet rundt i ca 30 min. Når det lykkes at få ham til at sove igen når hans lur som regel op på 1½ time, nogle gange skal jeg trille med ham flere gange i løbet af den 1½ time, andre gange kun en enkelt gang.
Jeg ligger ham ud når han begynder at pjevse og jeg synes han ser træt ud, men jeg har utroligt svært ved at læse ham.

Han er godt i gang med skemad og får havregrød om morgenen, risgrød til frokost og grøntsagsmos med kød til aften. Herudover ammer jeg ham tidligt om morgenen, af og til efter frokost, om eftermiddagen og om aftenen inden han bliver puttet. Herudover vågner han ved 22 tiden hvor han igen får bryst, hvilket han også gør 2-3 gange mere om natten... Jeg tror egentlig ikke der er fordi han er sulten, men jeg gør det da jeg synes det er ...

Annonce

... det eneste der får ham til at falde til ro. Desværre varer det ikke så længe ad gangen før han igen ligger uroligt og græder.

Der er ikke noget skarpt system i dagene. Han vågner som regel ved 6-7 tiden og jeg ligger ham ofte ud 1½ time efter han er stået op og efter han er blevet ammet hvis han virker sulten (afhængig af hvornår han sidst fik om natten). Så giver jeg ham havregrød når han vågner og så falder han ofte i søvn i vores ladcykkel når vi har afleveret den store ved 10 tiden.

Jeg kan godt ligge ham fra ladcyklen over i barnevognen uden han vågner, for så bedre at kunne trille rundt med ham når han vågner og gerne skal sove videre. Alt efter om det lykkes at få ham til at sove videre eller ikke, giver jeg ham grød ved 12-13 tiden og ligger ham ud igen om eftermiddagen nogle gange kort tid efter han har spist andre gange først når han har været vågen nogle timer. Han får gerne en ½ times lur inden vi spiser til aften kl 18 og han bliver lagt i seng mellem kl 19-20.

Når jeg putter ham til natten går vi op i soveværelset hvor jeg ammer ham og så falder han i søvn i mine arme, hvorefter jeg ligger ham over i hans seng. Jeg er selv klar over at det ikke er det smarteste at lade ham falde i søvn hos mig men jeg vælger den nemme løsning lige pt. Som det er lige nu står hans seng lige op ad min og han kommer over og ligger ved mig i min seng i løbet af natten.

Håber du kan hjælpe.

Venlig hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.