Min dreng sover uroligt

14. marts 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Min dreng sover uroligt

Kære Helen,

Tak for en god hjemmeside. Og for din bog om søvn, som vi bruger meget.

Vi er som så mange andre i vildrede vedr. søvn.

Vi har tvillinger på 7 måneder. En dreng og en pige, som er udviklingsmæssigt alderssvarende.

Udfordringen er vores dreng, som vi ´kæmper´en del med om natten. Det har efterhånden stået på i nogle måneder. Han vågner om natten med nogle voldsomme brøl. Han kan sjældent trøstes til at sove videre i sengen, så vi (dvs. min mand) tager ham op for at trøste. Men så er han ofte meget svær at få i seng igen. Han hyler og hyler, hver gang han lægger ham, og vi har hyleture, der kan vare i op til en time, før det lykkes. Det eneste der kan få ham til at stoppe umiddelbart er bryst – også selvom han umuligt kan være sulten! Han bruger sut, men den trøster ikke. Vi har også prøvet at give ham vand og kold kamillethe – både af kop og flaske. Men det virker ikke.

Vi har forsøgt at bringe ham til ro i vores seng for på den måde at give tryghed, men det kræver også en amning - men så sover han til gengæld godt resten af natten. Vi har forsøgt med en sutteklud (en af mine brugte t-shirts), men det er også uden virkning.

Det er ret opslidende, så vi vil høre, om du har et godt råd til, hvordan vi skal håndtere ham. Det er mit indtryk, at han ikke har ondt i maven eller andre steder.

Han vejer knap 10 kg og er en glad og nysgerrig dreng. Han spiser rigtig godt og sover godt om dagen. Han er meget fysisk aktiv om dagen. Han møver sig rundt på gulvet og tager fat i alt, han kan komme i nærheden af. Han er vågen 3-3½ time ad gangen i dagtimerne og er aktiv det meste af den vågne tid – enten alene eller sammen med os.

Dagen ser så nogenlunde sådan ud:
06.30: Vågner
08:00 Havregrød m. frugt m. mælk af kop
09:30 Lur (forinden får han en tår vand), sover 1½-2 timer
12:00 Øllebrød m æblemos m. vand af kop
14:30 Lur, sover ca 1½ time (forinden får han bryst)
16:00 Grød m. grøntsager (mellemmåltid) m. vand af kop
18:00 Kartoffel- og grøntsagsmos m. fisk eller kød m. vand af kop
19:30 Sover (forinden bryst + lidt frugt + vand af kop)

Amningerne i de vågne timer foregår aldrig i forbindelse med søvn. Det er længe siden, at de er faldet i søvn ved amning, og amningen inden sovetid sker i stuen. Så han burde ikke forbinde det at falde i søvn med amning. Han får bryst to gange om natten. Den første ligger ofte ved 23-24-tiden og den anden ved 4-5 tiden, da vi desværre endnu ikke har haft held med at trække den til om morgenen (da skal de først spise ...

Annonce

... første gang ved 1-1:30 tiden). Amningerne sker, når den første tvilling bliver sulten (hvis det er på et tidspunkt, hvor han/hun rimeligvis kan være sultne). Den anden ammes så i søvne, så jeg ikke skal op igen en halv time senere. Vi har tidligere prøvet at skabe roligere nætter ved at give modermælkserstatning eller vælling men uden nogen virkning.

Børnene puttes i sin seng ved fast putteritual. Han har ofte svært ved at overgive sig til søvnen. Han har ligesom en masse energi, han skal af med og har svært ved at finde ro, selvom han tydeligvis er træt. Han er nemmest at få til at falde til ro ved, at han holdes meget fast i favnen. Vi sørger dog i videst muligt omfang for, at han falder i søvn i sin seng og ikke i arm. Vi følger dit råd med at lægge ham i sengen, så snart han falder til ro i armen. Skriger han, tages han op igen, hvis han ikke kan trøstes til ro i sengen, men han lægges igen, når han er rolig – og så fremdeles indtil der er ro på. Er han i humør til det, så lader vi han blot falde til ro i sengen selv, mens vi cirkler rundt, så han kan høre os. Det tager mellem 10 og 30 minutter, at få ham til at sove. Vi har tilsvarende haft svært ved at få ham til at sove om dagen. Men det har vi ikke længere – nu falder han ofte i søvn af sig selv i barnevognen, eller skal blot vugges let og kort.

Han vågner ofte op en del gange i løbet af aftenen og altid med meget høj lyd, men er da forholdsvis nem at få til at sove videre. Ofte skriger han i søvne, og det er nok at sige sssch til ham eller blot holde ham på panden eller maven. Udfordringen ligger som regel om natten, dvs. efter kl. 23. Han er meget tryghedssøgende ifm. med søvn og har altid været det. Da han var spæd kunne han kun sove på armen. Vi er meget opmærksomme på, at han får masser af tid og opmærksomhed hos os om aftenen inden sovetid, så det ikke er det, der mangler.

Han sover på eget værelse sammen med sin søster. Vi flyttede dem ud for en måned siden i håbet om, at de ville sove bedre, når de ikke blev forstyrret af os, og når de ikke kunne lugte mig (han vågnede altid, når jeg krøb under dynen og bad om mad, uanset tidspunkt). De første uger efter udflytningen sov min mand hos dem, men det gjorde ingen forskel på uroen.
Vores pige sover langt bedre. Hun falder nemt i søvn og skal primært have hjælp med sutten. Sådan har det altid været.

Det var en lang smøre. Jeg håber, at den kan hjælpe dig til at hjælpe os, da vi efterhånden er desperate efter at få noget søvn....

Hilsner fra
en træt tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to