Brev:
Min dreng sover uroligt
14. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Min dreng sover uroligt
Kære Helen,
Tak for en god hjemmeside. Og for din bog om søvn, som vi bruger meget.
Vi er som så mange andre i vildrede vedr. søvn.
Vi har tvillinger på 7 måneder. En dreng og en pige, som er udviklingsmæssigt alderssvarende.
Udfordringen er vores dreng, som vi ´kæmper´en del med om natten. Det har efterhånden stået på i nogle måneder. Han vågner om natten med nogle voldsomme brøl. Han kan sjældent trøstes til at sove videre i sengen, så vi (dvs. min mand) tager ham op for at trøste. Men så er han ofte meget svær at få i seng igen. Han hyler og hyler, hver gang han lægger ham, og vi har hyleture, der kan vare i op til en time, før det lykkes. Det eneste der kan få ham til at stoppe umiddelbart er bryst – også selvom han umuligt kan være sulten! Han bruger sut, men den trøster ikke. Vi har også prøvet at give ham vand og kold kamillethe – både af kop og flaske. Men det virker ikke.
Vi har forsøgt at bringe ham til ro i vores seng for på den måde at give tryghed, men det kræver også en amning - men så sover han til gengæld godt resten af natten. Vi har forsøgt med en sutteklud (en af mine brugte t-shirts), men det er også uden virkning.
Det er ret opslidende, så vi vil høre, om du har et godt råd til, hvordan vi skal håndtere ham. Det er mit indtryk, at han ikke har ondt i maven eller andre steder.
Han vejer knap 10 kg og er en glad og nysgerrig dreng. Han spiser rigtig godt og sover godt om dagen. Han er meget fysisk aktiv om dagen. Han møver sig rundt på gulvet og tager fat i alt, han kan komme i nærheden af. Han er vågen 3-3½ time ad gangen i dagtimerne og er aktiv det meste af den vågne tid – enten alene eller sammen med os.
Dagen ser så nogenlunde sådan ud:
06.30: Vågner
08:00 Havregrød m. frugt m. mælk af kop
09:30 Lur (forinden får han en tår vand), sover 1½-2 timer
12:00 Øllebrød m æblemos m. vand af kop
14:30 Lur, sover ca 1½ time (forinden får han bryst)
16:00 Grød m. grøntsager (mellemmåltid) m. vand af kop
18:00 Kartoffel- og grøntsagsmos m. fisk eller kød m. vand af kop
19:30 Sover (forinden bryst + lidt frugt + vand af kop)
Amningerne i de vågne timer foregår aldrig i forbindelse med søvn. Det er længe siden, at de er faldet i søvn ved amning, og amningen inden sovetid sker i stuen. Så han burde ikke forbinde det at falde i søvn med amning. Han får bryst to gange om natten. Den første ligger ofte ved 23-24-tiden og den anden ved 4-5 tiden, da vi desværre endnu ikke har haft held med at trække den til om morgenen (da skal de først spise første gang ved 1-1:30 tiden). Amningerne sker, når den første tvilling bliver sulten (hvis det er på et tidspunkt, hvor han/hun rimeligvis kan være sultne). Den anden ammes så i søvne, så jeg ikke skal op igen en halv time senere. Vi har tidligere prøvet at skabe roligere nætter ved at give modermælkserstatning eller vælling men uden nogen virkning.
Børnene puttes i sin seng ved fast putteritual. Han har ofte svært ved at overgive sig til søvnen. Han har ligesom en masse energi, han skal af med og har svært ved at finde ro, selvom han tydeligvis er træt. Han er nemmest at få til at falde til ro ved, at han holdes meget fast i favnen. Vi sørger dog i videst muligt omfang for, at han falder i søvn i sin seng og ikke i arm. Vi følger dit råd med at lægge ham i sengen, så snart han falder til ro i armen. Skriger han, tages han op igen, hvis han ikke kan trøstes til ro i sengen, men han lægges igen, når han er rolig – og så fremdeles indtil der er ro på. Er han i humør til det, så lader vi han blot falde til ro i sengen selv, mens vi cirkler rundt, så han kan høre os. Det tager mellem 10 og 30 minutter, at få ham til at sove. Vi har tilsvarende haft svært ved at få ham til at sove om dagen. Men det har vi ikke længere – nu falder han ofte i søvn af sig selv i barnevognen, eller skal blot vugges let og kort.
Han vågner ofte op en del gange i løbet af aftenen og altid med meget høj lyd, men er da forholdsvis nem at få til at sove videre. Ofte skriger han i søvne, og det er nok at sige sssch til ham eller blot holde ham på panden eller maven. Udfordringen ligger som regel om natten, dvs. efter kl. 23. Han er meget tryghedssøgende ifm. med søvn og har altid været det. Da han var spæd kunne han kun sove på armen. Vi er meget opmærksomme på, at han får masser af tid og opmærksomhed hos os om aftenen inden sovetid, så det ikke er det, der mangler.
Han sover på eget værelse sammen med sin søster. Vi flyttede dem ud for en måned siden i håbet om, at de ville sove bedre, når de ikke blev forstyrret af os, og når de ikke kunne lugte mig (han vågnede altid, når jeg krøb under dynen og bad om mad, uanset tidspunkt). De første uger efter udflytningen sov min mand hos dem, men det gjorde ingen forskel på uroen.
Vores pige sover langt bedre. Hun falder nemt i søvn og skal primært have hjælp med sutten. Sådan har det altid været.
Det var en lang smøre. Jeg håber, at den kan hjælpe dig til at hjælpe os, da vi efterhånden er desperate efter at få noget søvn....
Hilsner fra
en træt tvillingemor