Vågner 7-8 gange om natten og har gjort det i 3 måneder

31. januar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner 7-8 gange om natten og har gjort det i 3 måneder

Hej Helen

Efter at have arbejdet os igennem samtlige mulige soveråd de sidste tre måneder, håber jeg, at jeg via dig kan få en guide, der kan hjælpe os til at hjælpe vores pige til at sove bedre om natten.

Sofie er fra d. 3. september og altså lige knap 5 måneder. Hun blev født til termin ved en god naturlig fødsel og hun vejede 3050 og var 50 ca. lang (storesøster vejede kun 2310, 47 cm - så en stor pige for os). Ligesom storesøster tog hun hurtigt på og fra ca. 5 uger efter fødslen og indtil nu ligger hun på gennemsnitskurven rent længdemæssigt og et par kurver over gennemsnittet vægtmæssigt. En dejlig tyk pige.

Sofie er en stjerne om dagen - meget glad og super nysgerrig og en super nem/god sover. Sover nu efterhånden kun 3 lure om dagen i barnevogn, hvor hun ved de to første lure bare lægger sig til at sove uden hjælp og ved den sidste lur (ca. kl. 16-17 stykker) måske skal trilles i 3-5 minutter i vognen. I alt sover hun 2½+1½+45 minutter om dagen (hvis hun står tidligt op eller sover korte lure, sover hun stadig fire lure - 1½, 1½, plus 2*45 min). Relativt ofte, næsten en gang om dagen, skal hun have hjælp til at gå fra let til dyb søvn efter 45 minutter. Hjælpen består i at hun får tilbudt sutten, samt få gange trilles et par minutter i barnevognen.

Hun får nattøj på og bliver sammen med godnat-tingene (en sut, bamse og en flaske) lagt omkring kl. 19.15-19.45. Lægningen foregår ved at jeg ammer hende, lægger hende over når hun er rolig og så nusser, pusser indtil hun sover. Flasken bruger jeg til at berolige hende med nede i vuggen, hvis jeg begynder at "tabe hende"/ hun begynder at køre op. Så får hun lov til at tage et par hvæs, hvorefter hun accepterer sutten igen og så falder til ro. Flasken har dog ikke været i brug de sidste aftener og alt i alt fungerer putningen ret fint og varer ca. 30 minutter.

Men... så starter natten og hun sover max 2 timer i streg og ofte kortere i mellem at hun vågner. Og det har stået på siden hun var ca. 2 måneder. Hvad har vi så gjort ved det?

Amningen har fungeret fint omend jeg på et tidspunkt var i tvivl om der var nok - pga. hendes dårlige søvn samt min manglede søvn. Så selv om hendes dårlige sovning startede lang tid før 4-5 måneders alderen, begyndte vi i december (da hun var 3 måender) at tilbyde hende en flaske om aftenen samt yderligere amning om dagen for at fylde hende godt op. Efter to-tre uger kunne vi konstatere at det ingen effekt havde på hendes søvn om natten. Hun får stadig flaske ind i mellem, så min mand kan aflaste (hun nægter dog generelt at det er ham der lægger hende eller giver hende flaske om aftenen/natten).

Her i januar er vi begyndt med mad, da hun er lige så klar som sin søster - ja hun er decideret begyndt at græde/brokke sig når vi andre spiser og hun ikke får! Hun får nu to måltider (frokost og aften) og jeg trapper hende op på tre måltider i denne uge. Hun spiser så meget til måltiderne, at hun spiser meget lidt eller slet ikke gider brystet efterfølgende. Hun ammer stadig "rigtigt" ca. 4-6 gange i løbet af dagen (plus natten!). Indtaget af mad har ingen effekt haft på hendes søvn om natten.

I sidste uge forsøgte jeg at tage førertrøjen på og stille som krav at hun kun fik mad hver 3. time om natten. Dvs. når hun vågnede derudover, så forsøgte jeg først at berolige hende i vuggen (en af de store vugger med masser af plads endnu) med hænder og sut ...

Annonce

... men sutten vil hun ikke have, når hun vågner om natten i vuggen. Når det så mislykkes og hun begynder at græde, tager jeg hende op liggende i en dyne og vugger hende i mine arme til hun sover (der vil hun godt tage sutten) - det tager ofte mellem 5 minutter og 45 minutter og kræver større eller mindre indsats fra min side.

Når hun så er lagt har vi haft gode oplevelser - hun sover videre en times tid eller 1½ eller mindre gode - hun vågner efter 10 minutter og vi starter forfra. Projektet lykkedes på den måde at jeg godt kan holde hende hen så hun spiser mindre om natten men jeg kan mærke at min motivation forsvandt efter en lille uge, da jeg tænker, at det eneste jeg gør ar at fjerne hendes vane med at vågne og kræve bryst med en ny vane, der hedder vågner og kræve at mor tager mig op og vugger mig i søvn...

Og så efterhånden til min konklusion, som er, at hun ikke mangler mad, men at hun er en dårlig sover. Og at vi skal hjælpe hende til at lære at sove igennem de forskellige søvn-perioder. Eller er der noget 3. vi misser? (VI har haft hende ude af vores værelse en enkelt nat uden effekt og med mindre du mener det er det eneste rigtige, så er det meget uoverskuligt at implementere lige nu!).

Sådan ser en af de gode dage/nætter ud:

6-7: står op, ofte lige blevet ammet
ca. 7.30-8.30: lægges i barnevogn, sover mellem 1½ og 2½ time. Tilbydes bryst men vil ofte ikke ammes inden lægning (hun har jo også spist hele natten!)
10-12: Vågner, hvis kl. kun er 10 ammes hun og får mos kl. 12 inden hun lægges, hvis kl. er 12 når hun vågner, får hun først mos, derefter tilbydes bryst efter mad og inden næste lur.
13-15: sover 3. lur
15-17: vågner, ammes. Ammes igen inden hun lægges. Hvis hun vågner fra 3. lur allerede kl. 15 sover hun 45 minutter omkring kl. 17-18.
18: Grød + tilbydes bryst
19-20: ammes
20.45: Vågner, sover videre med lidt hjælp i vuggen og nogle gange vågner hun ikke her
21.30: Ofte vågen, bliver tilbudt sut, græder, bliver derefter vugget i søvn i mors arme
22.30: Vågner, flaske eller ammes
0.40: vågner, nægter sut, ammes, sover igen 0.55
2.40: vågner, nægter sut, græder, ammes, sover 2.59
4: vågen, vugges i søvn i mors arme, sover 4.20
4.30 vågen igen, ammes
5.40 vågen, mor har opgivet, ammes i sengen indtil kl. 6, hvor far står op hende...

Den er god i mit billede fordi der trods alt næsten er 2 timer i mellem amingerne. Da jeg forsøgte at styre hende mere, kunne en nat nemt se sådan ud:
19.30: amme, sover 20.00
21.30-22: vågen, vugges i søvn
23.15-25: vågen, Ammes
0.40-02.00: Vågen, forsøges vugges i søvn, falder hen, vågner når hun bliver lagt, vugges etc etc..
02.00: Ammes, sover først kl. 02.50
5: vågner ammes, sover 5.10
6, ammes, sover igen 6.10
7: vågner, vi står op...

Kort opsummeret så startede det langt tid før et øget mad-krav gjorde sig gældende, mere mad om dagen har IKKE gjort en forskel, flaske har ikke gjort en forskel og rigtig mad har heller ikke gjort en forskel... Og umiddelbart var der ingen effekt på hendes søvnmønser de fire nætter hvor jeg forsøgte at "tvinge" hende til kun at spise hver 3. time. Hun falder i søvn i sin vugge ved første lægning, men nægter det efterfølgende. Vil godt tage sut på mors arm men ikke i vuggen. Glad, velnæret men mor er lidt flossen i kanten efterhånden ;-)

Undskyld min lange mail, men synes det skal med for at tegne det mest virkelighedsnære billede...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge