Brev:
Sooov baby sooov :-)
24. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Sooov baby sooov :-)
Hej Helen!
Jeg har en dejlig datter på ca 7½ måned. Förste barn... Hun er glad, social och aktiv.
Hun har kunnet sidde selv på gulvet med fin rank ryg siden hun var 5½ måned,- og hun elsker att sidde og lege på gulvet... Dog gälder det stadig herhjemme, att man ligger mere end man sidder, indtil man er mobil (kravle eller gå selv)... (hysterisk mor)
Hendes favoritlege lige nu er: 1) tömme tömme sin legetöjskasse og kaste tingene over skulderen så lang väk som muligt(!) 2)rejse sig op og gå med sine foräldre i händerne 3) gynge (i babygynge) på legepladsen.
Vi har lige opdaget, at hun forstår nogle sätninger: spörger f.eks hvor hunden er, så leder hun efter ham og skriger, når hun får öje på ham... :-)
Lige nu er hun også blevet meget intresseret i de hersens "föleböger". Hun kan sidde länge og röre märke på bögerne...
Hun spiser, hvad der bliver serveret for hende, og synes, det er herligt med fingermad :-)
Der sker så meget nu - det er så sjovt...
Der sker desvärre også en hel del om natten(!) Pyha,- og jeg havde ellers läst den her "falde i sövn uden gråd" bog (kan ikke den danske tekst) og syntes ellers, at jeg havde godt styr på det... mmmm...
Min söde, fantastiske datter vågner x antal gange om natten.
Hun har indtil hun var 5½ måned sovet i en vugge ved siden af vores seng. Men da opvågningerne blev rigtigt mange, tänkte vi, at hun måske väkkede sig selv i vuggen, og så lagde vi hende i tremmesengen på hende värelse,- og jeg fulgte med på en madras på gulvet en uges tid... Men det har hverken gjort det bedre eller värre...
Hun sover oftest fint ml 20-23 og så går det igang med opvågning/gråd 1-2 gange i timen indtil kl 04-05. Hun får hjälp til at vende sig, hun får sutten, nogle gange sidder jeg ved siden af hendes seng og bare er der.
Jeg har jo fået at vide, at hun ikke behöver mad om natten mere (jeg har nok väret for gavmild med mälk om natten inden), men jeg synes altså at der er lang tid fra kl 19.30 til kl 05 (morgenamning) eller 08 morgenmad... Jeg sad oppe ved siden af hendes seng to nätter i träk - hele natten - da jeg skulle forsöge at afvänne hende med mälken,- og det var jo forfärdeligt. Hun gräd og hun gräd... Og ja det gik da så okay en nat efter det,- der sov hun ca 6 timer i sträk, men så blev det igen til en masse gråd og jeg tyede til brystet... :-/
Hun er let at få til at sove nu. På formiddage bliver hun lagt i sengen efter sit mellemmåltid, kys kyss en sut og en sutteklud og så lägger hun sig selv til. Om eftermiddagen ligger hun nogle gange i mine arme med sutten og slumrer hen og kommer så ud i barnevognen. Derefter sover hun ca ½-1 time inden jeg trasker afsted med hunden (det passer med, at jeg kan få hende til at falde i sövn igen) - ellers bliver hun sat i barnevognen vågen, og så går vi en tur med hunden,- og hun bliver lagt ned, når öjenlågene blir tunge...
Om aftenen bliver hun ammet, falder ofte i sövn, men vågner når hun bliver lagt i tremmesengen. Så er det kys kys, godnat, vendes på siden med sutteklud og bamse og så sover hun...
Vores dagsplan ser sådan her ud:
04-05 morgenamning - sover videre
07-0730 vågner - ligger på mave og lufter rumpen mens morgenmaden göres klar.
7.45-0800 - spiser gröd med frugt + vand
9.30-10 mellemmåltid (frugt/avokado) + lidt mme
ca 10 formiddagslur (ca 45 min)
11.30-12.00 frokost (varm mad + vand + lidt frugt til dessert)
13.30 tilbydes mme af tudekop (ca 160-180ml)
14.00 eftermiddagslur ca 1½-2 timer
16-1630 mellemmåltid (lidt bogvede eller risgröd med frugt, en skorpe til at tygge på + vand)
18.30 aftensmad (bröd med smörbart påläg, som hun selv spiser, + kartoffel/grönsagsmos som supplement (en del af brödet ryger jo ved siden af) + vand.
Efter maden får hun som noget nyt lov til at sidde med en halv kop välling (jeg bor jo i et välling-land! jeg forstår ikke helt, hvordan jeg skal anvende det - i stedet for mälk eller i stedet for gröd?) - jeg tänkte, at det måske kunne göre hende mere mät...
19.15-19.30 bad/pusle + börste tänder
19.45 Go*nat amning og puttes i seng.
Som det er nu ammer jeg kl ca 00.00 og så forsöger jeg at vente til kl 05,- men ofte bliver bare kl 04, hvis jeg har löbet 6 gange ml kl 03-04...
Jeg håber, du hitter hoved og hale i det her?!
Jeg er begyndt at give mme om dagen i stedet for at amme.
Hvad kan jeg göre, for at få hende til at sove bedre???
Hilsen den sövnlöse :-)