Den evige traver - mad og søvn

15. december 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Den evige traver - mad og søvn

Hej Helen...

Så er vi allerede på banen igen med nye spørgsmål....
Efter i mit forrige brev at have pralet med at der ikke var problemer med søvnen om natten, og at tøsebarnet næsten ikke var til at stoppe ved grødskålen har Nemesis ramt os :-)

Vi følger din plan med en formiddagslur fra 9.15 og 1 time frem (hvor vi ofte skal vække hende) og en eftermiddagslur fra 13.30 og hvis vi er heldige i to timer (hvor vi ofte skal vippe hende flere gange). Puttes til nat omkring 19.30-20.00.
Der er ingen problemer med at putte hende, men ofte vågner hun ved 1-2-tiden og tumler rundt og snakker... I nat i 2 timer der endte med skrig og skrål. Og så vågner hun igen og snakker og griner og leger omkring klokken 4.30 - og det er altså lige tidligt nok til vores smag.

Vi har prøvet at give hende en flaske og lægge hende tilbage i sengen som vi plejer, men hun sover ikke som tidligere videre. At komme over i vores seng, dur slet ikke, for der vil hun snakke og lege med os.

Vi har også prøvet at trække den længere om aftenen inden hun puttes, men det resulterer desværre ikke i forlænget søvn i den anden ende.

Hun bliver følgeligt træt og pylret hen på morgenen/formiddagen, og det er anstrengende at strække den til klokken 9.15. Men vi vil jo ...

Annonce

... heller ikke lægge hele dagsrytmen for tidligt og derved fastholde den meget tidlige opvågning. What to do?

Angående skemaden tilbyder vi hende måltider efter din plan, og alle mulige former for grød og mos, hjemmelavet og købt, men hun virker temmelig uinteresseret - der glider måske 5 skefulde ned, og så gider hun ikke mere. Det gik godt den første uge, men nu lykkes det bare ikke, og hun ender altid med at blive sur. Jeg har prøvet at blande modermælk i grøden for at den smager af noget hun kender, og har også prøvet at give hende lidt flaske først i det tilfælde at hun skulle være for sulten til at koncentrere sig om grøden.

Vi sidder omkring hendde, hygger og spiser selv lidt, taler og roser hende hele vejen igennem måltidet og opmuntret på bedste vis positivt. Hun får også frugt, grønt og skorper i hånden at gumle på.

Det er efterhånden ganske demotiverende at at gøre tre-fire fejlslagne forsøg hver dag. Da hun spiser så lidt til hvert måltid, giver jeg hende stadig en flaske umiddelbart efter - Synes jo ikke rigtig 5 skefulde kan være nok til at mætte hende.

Ellers er hun fortsat glad og meget aktiv. Er begyndt at stå på alle fire, men til hendes store frustration går kravleriet stadig kun bagud.

Håber du kan hjælpe os igen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor