Brev:
Den evige traver - mad og søvn
15. december 2010
Alder:
6 mdr.
Den evige traver - mad og søvn
Hej Helen...
Så er vi allerede på banen igen med nye spørgsmål....
Efter i mit forrige brev at have pralet med at der ikke var problemer med søvnen om natten, og at tøsebarnet næsten ikke var til at stoppe ved grødskålen har Nemesis ramt os :-)
Vi følger din plan med en formiddagslur fra 9.15 og 1 time frem (hvor vi ofte skal vække hende) og en eftermiddagslur fra 13.30 og hvis vi er heldige i to timer (hvor vi ofte skal vippe hende flere gange). Puttes til nat omkring 19.30-20.00.
Der er ingen problemer med at putte hende, men ofte vågner hun ved 1-2-tiden og tumler rundt og snakker... I nat i 2 timer der endte med skrig og skrål. Og så vågner hun igen og snakker og griner og leger omkring klokken 4.30 - og det er altså lige tidligt nok til vores smag.
Vi har prøvet at give hende en flaske og lægge hende tilbage i sengen som vi plejer, men hun sover ikke som tidligere videre. At komme over i vores seng, dur slet ikke, for der vil hun snakke og lege med os.
Vi har også prøvet at trække den længere om aftenen inden hun puttes, men det resulterer desværre ikke i forlænget søvn i den anden ende.
Hun bliver følgeligt træt og pylret hen på morgenen/formiddagen, og det er anstrengende at strække den til klokken 9.15. Men vi vil jo heller ikke lægge hele dagsrytmen for tidligt og derved fastholde den meget tidlige opvågning. What to do?
Angående skemaden tilbyder vi hende måltider efter din plan, og alle mulige former for grød og mos, hjemmelavet og købt, men hun virker temmelig uinteresseret - der glider måske 5 skefulde ned, og så gider hun ikke mere. Det gik godt den første uge, men nu lykkes det bare ikke, og hun ender altid med at blive sur. Jeg har prøvet at blande modermælk i grøden for at den smager af noget hun kender, og har også prøvet at give hende lidt flaske først i det tilfælde at hun skulle være for sulten til at koncentrere sig om grøden.
Vi sidder omkring hendde, hygger og spiser selv lidt, taler og roser hende hele vejen igennem måltidet og opmuntret på bedste vis positivt. Hun får også frugt, grønt og skorper i hånden at gumle på.
Det er efterhånden ganske demotiverende at at gøre tre-fire fejlslagne forsøg hver dag. Da hun spiser så lidt til hvert måltid, giver jeg hende stadig en flaske umiddelbart efter - Synes jo ikke rigtig 5 skefulde kan være nok til at mætte hende.
Ellers er hun fortsat glad og meget aktiv. Er begyndt at stå på alle fire, men til hendes store frustration går kravleriet stadig kun bagud.
Håber du kan hjælpe os igen :-)