Sover dårligt om natten og seperationsfasen

4. december 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Sover dårligt om natten og seperationsfasen

Kære Helen.

Jeg har længe fuldt din brevkasse lidt på sidelinjen og har haft stor glæde af det.

Vi har en skøn lille dreng på 7 mdr, som har stor appetit på livet. Han er glad og smilende og utrolig tillidsfuld over for andre mennesker. Alt er bare spændende, synes han:-)

Han har altid været meget, meget nem at få til at sove. Når vi kunne se han blev træt, kunne vi bare lægge ham og sige godnat og sov godt. Han sov meget tidligt igennem om natten, hvilket vi efter aftale med sundhedsplejersken lod ham gøre, da han ikke rigtig ville spise om natten, hvis vi vækkede ham. Han er flaskebarn.

Men nu er det rigtig svært at putte ham om aftenen. Han græder og protesterer kraftigt. Da han var blev 6 mdr og vi stillede om til vintertid, lavede det rod i hans rutiner i ca. 14 dage, hvor han vågnede midt om natten og var frisk osv. Men lige så langsom fik vi vendt rundt på det igen. Efterfølgende har det været lidt sværere at putte ham, hvis vi havde gæster eller var på besøg hos andre, da han jo gerne ville være med i det der skete. Men nu er det blevet sådan, at der er stor "ballade" hver aften, når vi vil lægge ham i seng.

Han får en flaske ved mig på hans værelse, som regel synger jeg elefantens vuggevise imens, da den beroliger ham. Derefter bliver han lagt i sin seng. Det er lidt forskelligt, om han begynder at græde med det samme og hvor meget. Nogle gange er det nok, at jeg bare er i værelset og siger "shy", når han piver lidt og andre gange må jeg have ham op, for at kunne berolige ham. For ca 1 uge siden flyttede vi ham ind på sit eget værelse, da vi følte at vi nemt kom til forstyrre ham om natten. Fx blev han forskrækket og græd, hvis vi hostede.

Kan det være ...

Annonce

... seperationsangst?

Siden 6 mdr har han kunne krybe, så han bruger det meste af sin dag på gulvet, hvor han med stor nysgerrighed går på opdagelse i huset. Også hvis vi er på besøg hos andre, vil han gerne ned og krybe/kravle rundt. Han er stort set altid et stort smil og en utrolig glad dreng, derfor bekymrer det os meget, at han bliver så ked af det/gal, når han skal puttes.

Nogle nætter vågner han rigtig meget, hvor vi har svært ved at berolige ham i hans seng. I nat var det ca. hvaer halve time fra ca. 23 til 01. Derefter var vi så trætte, at vi gav op og tog ham med ind i mellem os i dobbeltsengen, hvor han lige skulle beroliges og så sov ham godt indtil kl.5.30, hvor han vågnede og var ked af det pga. sult. Fik 200ml MME og sov så indtil ca. 7.30.

Det er ikke hver nat han kommer ind til os, vi forsøger at lade være, da vi ikke vil vænne ham til det. Jeg har rigtig svært ved at ignorere hans gråd. Min mand tolker hans gråd, som et krav på opmærksomhed fra os og har foreslået, at vi bare skal lade ham græde om aftenen, da han tror det højst drejer sig om 15 min. Men det vil jeg bare have rigtig svært ved.

Har du nogle gode råd?

Han er godt igang med grød og nyder også at få en bolle, agurk o.l. at gumle på og undersøge under måltiderne. Om dagen er der ingen problemer med at putte ham. Der kan vi fortsat bare lægge ham, når han er træt. Han får altid en flaske inden og evt. lidt grød. Jeg synes også vi har faste rutiner om dagen, hvor han sover 1 lur om formiddagen på ca. halvanden time og igen om eftermiddagen halvanden time.

Undskyld det lange brev. Jeg vil bare lige være sikker på at give de vigtigste informationer med:-)

Glædelig jul.

De bedste hilsner
fra de lidt overskudsramte forældre:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer