Brev:
De daglige kampe vedr de daglige lure
24. november 2010
Alder:
7 mdr.
De daglige kampe vedr de daglige lure
Hej Helen
Mange tak for dit råd til en aldersvarende rutine i løbet af dagen. Det var meget brugbart.
Jeg skriver til dig igen fordi jeg fortsat har problemer med at få min snart 7 mdr gamle dreng til selv at falde i søvn i løbet af dagen. Vi har nu prøvet i 3 uger og jeg synes nærmest at vi befinder os ved start igen, hvordan kan det være?
Gør vi noget galt? Eller er det forventeligt at det tager så mange dage med gråd og tårer.
Vi ville væk fra at trille ham i søvn i barnevognen og startede for 3 uger siden med at skulle lære ham selv at falde i søvn i løbet af dagen i sin egen seng.
Efter en uges kamp gik det godt og han faldt selv i søvn en formiddag i løbet af bare 10 min. Rutinen er den samme, jeg synger en bestemt sang for ham, i min favn, lægger ham ned i sin seng og siger nu skal du sove, synger endnu en bestemt sang, mens jeg holder ham på brystet. Han har sin putteklud der lugter af mig og en bamse og sin dyne som han har brugt til at køre rundt i hovedet og ligge og pille ved.
I 3-5 dage gik det lidt op og ned, nogle gange lykkes det andre gange ikke. Men så for en uge siden i dag, er det ikke lykkes i nu en uge. Det har været en daglig kamp. Han begyndte undervejs at lære at vende sig om på maven, så det begyndte han også på når vi nu ligger ham for at skulle sove i sin seng. Han er også lige begyndt at kunne kravle rundt. Så nu lægger han sig om på maven når man lægger ham og så op og stå på alle fire og rode rundt.
Når man så vender ham rundt og siger du skal sove, bliver han irriteret og vender sig selv tilbage på alle fire og sådan fortsætter det. TIlsidst har jeg prøvet at gå, tænkt, nej nu lægger han selv og roder rundt og så må han gøre det. Han er jo ikke ked af det. Men så snart han opdager jeg er væk, bliver han ked af det. Jeg venter lidt, går tilbage når jeg hører at det ikke bare er let klynk. Siger du skal sove og går igen.
Han begynder igen at græde, jeg går tilbage og det ender med at jeg må tage ham op fordi han bliver så utrøstelig ked af det. Her kan jeg så stå med ham i mine arme i 20 min hvor han er helt utrøstelig, kaster jeg baglæns, vender og drejer sig og er meget hysterisk. Det er ikke her muligt at lægge ham tilbage i sengen. Det eneste der hjælper er at gå tilbage i stuen igen og ind og kigge ud af vinduet, på fuglene på terassen.
Dette foregår til formiddag, hvor han så når vi kommer til middag er så træt at han falder hurtigt i søvn ved mit bryst efter at have spist sin mos fordi han bare er så voldsom træt. Har her prøvet at holde ham vågen men det er bare så svært fordi han er så utrolig træt. Hvis jeg hiver brystet til mig hyler han hysterisk. Jeg har også prøvet høj musik og snak og det har ikke rigtig effekt. Vil helller ikke ruske meget hårdt i ham, og råbe voldsomt af ham, virker terroragtigt.
Nå men så ender det gerne med at han falder i søvn ved mit bryst og sover 1,5 time. Vågner op og er frisk, men bliver træt igen tidlig på aftenen.
Vi har prøvet to modeller. At stå op når han vågner kl. 06-06.30 eller at få ham til at sove videre til kl. 07.30
Om vi står tidligt op kl. 06.30
grød til 07.00,
bryst kl. 09.00,
Falder han i søvn ved brystet. Her har han gabt flere gangen inden, men så har jeg prøvet at trække den for at være sikker på at han var helt træt og får at han skulle kunne holde sig de 3 timer inden næste måltid kl. 11.30-12.00.
Vi har prøvet model to med at
Stå op kl. 07.30
Grød kl. 08.00
Ammes kl. 09.00
10.30 Begynder han at gabe, gnide øjne, klø sig bag øre og have blanke øjne og blive let irriteret . Her har jeg så adskillige gange prøvet at lægge ham uden held. Jeg har forsøgt igen senere ved 11.00 tiden og når kl. Bliver henad middagstid prøver vi ikke flere gange, men holder madtiden så han ikke bliver lagt sulten i seng og så er det at han falder hurtigt i søvn ved brystet ca. kl. 12.30.
Vågner 14.00-14.30
Og så kan man ikke få ham til at sove senere selv, lige meget hvor meget man prøver. Så han er meget træt når vi når aften
19.30 lægges i seng. Her falder han igen i søvn ved brystet og bliver efterfølgende lagt i sin seng.
2300-02.00 vågner af sig selv ellers vækker jeg ham når jeg går i seng og ammes
Prøver så vidt muligt at der min går 4-5 timer inden han igen tilbydes bryst når han vågner senere på natten. Far trøster ham (om muligt) hvis han vågner tidl.
Få gange sover han kun 45 min i løbet af en dag. Så har jeg næsten helt ondt af ham. Her vågner han grædende og det er ikke muligt at få ham til at forlænge søvnen.
I går stod vi tidligt op og her sov han 1,5 time til formiddag og 45 min til eftermiddag. Faldt begge gange i søvn ved mit bryst. Her havde jeg for første gang i lang tid en veltilfreds og glad dreng. Det var skønt. Men jeg ønsker som sagt ikke at han skal få en ny dårlig søvnassociation. Jeg ønsker at han selv skal lære at falde i søvn, ligesom han har kunnet kort.
Håber du har nogle gode råd. Hvad sker der? Er der noget vi gør forkert? Er det for meget at forvente af vores barn?, tager det virkelig så lang tid inden han lærer selv at falde i søvn og skal vi bare fortsætte og vække ham med magt ved brystet.
Han har altid været en meget meget motorisk aktiv og nysgerrig dreng. Lige nu kravler han rundt og undersøger alt. Han lægger aldrig stille. Derfor er amningen også metoden til at få ham til ro da han jo som nævnt tidl roder rundt i sin seng og undersøger alt og hiver rundt med sengeranden etc. Men han har jo selv kunne falde i søvn tidl., så kan han vel også godt lære det eller hvad?
Jeg synes vi gentager det samme hver dag som der står i bøgerne man skal. Når vi selv prøver at lægge ham i løbet af dagen. Hvordan kan det så være at han ikke snart er tryg ved det ? Vi kan jo se han er rigtig træt og vil gerne hjælpe ham til at sove.
Vi ønsker virkelig at fortsætte selvom det er rigtig hårdt, skal vi blot være tålmodige?
Jeg har prøvet at gå med ham i barnevognen, siddende, men her bliver han bare rigtig ked af det og utilfreds når han bliver træt og vil så hverken sidde el lægge ned. Holder op når man tager ham op til sig.
Med venlig hilsen
Persi