Hjælp! Jeg er mit barns sut

13. november 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hjælp! Jeg er mit barns sut

Kære Helen,

Ja, så må jeg til tasterne igen.

Undskylder på forhånd hvis brevet bliver lidt kludret, men 8 måneder uden en ordenlig nattesøvn, sætter sine spor ;-)

Vores datter er nu snart 8 måneder gammel og vågner fortsat maaaaange gange i løbet af natten (ja, jeg orker faktisk ikke længere at holde styr på hvor mange gange jeg er oppe....når kl. er 02 og jeg er oppe for 4. gang, stopper jeg med at holde regnskab med renderiet)

Victorissen bruger ikke sut.. Det vil sige, det gør hun, problemet er bare... JEG er hendes sut.
Hun er blevet ammet fuldt frem til 16 uger. Her startede vi med lidt smagsportioner og har stille og roligt øget det, sådan som man nu engang bliver rådet til.

Da hun var 3 måneder gammel og fortsat promte nægtede en alm. sutteflaske (jeg har længe haft et ønske om at erstatte nogle amninger med flaske), faldt jeg over en tud til sutteflasken.. Altså, den samme slags drikketud som sidder på en tudekop, men her er den lavet i gummi og erstatter en alm sutteflaskesut.. MEGET smart, og den drikker hun gerne af.. YES! (dog ikke mme!!)

SÅ, da hun var 6 måneder gammel begyndte hun at få vælling på flaske. Jeg var ovenud lykkelig, da naive jeg, var helt sikker på at det måtte være vejen frem til bare 4 timers sammenhængende søvn. 150 ml. havrevælling kl. 20, må da svare til hvis jeg selv indtog 4 ketoganer??? ;-) Og ja jeg blev skuffet!

Nok snik-snak: For det første er hun ligesom afhænging af en aftenamning, for sådan rigtig at falde ordenlig til ro. Hun er klart træt når vi går op på hendes værelse mellem 19 og 20.. hvilket efterhånden er blevet tættere på 19 end på 20. Her har hun fået sin havrevælling på 150 ml.

Jeg kan simpelthen ikke få hende til at sove uden at hun ammes.. Dette er dog kun om aftenen.

Prøver jeg at lægge hende i sengen mens hun stadig er vågen (det er selv når hun bliver ammet og jeg lægger hende lige akkurat inden hun lukker øjnene i) ligger hun og vender og drejer sig, hiver sine sokker af, hiver sig i tæerne, gnider sig i hele hoved, begynder at småbrokke sig, og til sidst (og det er desværre en sikker vinder) ender det ALTID i gråd og skrig... og hun stopper bare ikke før jeg lægger hende til brystet og så falder hun til gengæld også i søvn på et splitsekund.

Og... åh, har det sgi lidt dårligt med at skrive det, men jeg har jo... ligesom prøvet at komme derud hvor jeg bare tænker "Nej, nu må hun sagt'susme bare falde i søvn selv" og så har jeg sat mig nede i stuen.. Men - hun stopper ikke, det gør hun bare ikke!!!?
Det er som om, hun kører sig selv heeeeelt op, og det er ganske synd for hende!

Som det er pt, prøver jeg at amme hende kort, så hun bare lige falder heeelt ned, lægger hende i sin seng, mens hun stadig er vågen, og så sidder ved siden af hendes seng og synger/nynner lidt. Hun er slynget, hun har sin nusseklud, og jeg klapper hende blidt i blerumpen.... Men i guder Helen... Det ender jo AAAALTID med at jeg må tage hende op, hvis det ikke skal ende med at hun skal ...

Annonce

... komme helt derud hvor hun bliver blå/lilla i hoved at skrig.

Når hun så endelig falder i søvn (hvilket i sidste ende altid er ved mit bryst) vågner hun igen ca. ved 00 tiden, jeg tager hende op og ammer, og hun falder i søvn efter ca. 1 min.

Dette kan jeg gøre riiiigtig mange gange i løbet af natten.. Det virker på ingen måde som om det faktisk er sult, men blot er sutteri hun lige skal have for at falde ordentlig til ro igen.

Vi har prøvet med sutter.. siden hun var 14 dage ca. og hun har altid nægtet! I dag synes hun bare de er sjove at tage ind i munden og så hive dem ud igen, og morer sig mægtig meget over de her lyde som kommer ud af det.

Det som er mit store spørgsmål til dig er: Er det simpelthen bare at stoppe med at lægge til brystet, tage de skrigeturer som kommer, sidde ved hende og berolige hende mens hun endnu er i sengen??

Min store frygt er jo, at hun skal få mén af, at hendes mor ikke tog hende op i favnen når hun græd og havde brug for tryghed og nærhed... Men Helen, min ryg er smadret, mine bryster godt slidte og mest af alt... Jeg har bare brug for noget søvn!!!

Det skal siges som en vigtig detalje, at når hun nu vågner sen aften eller om natten, er en flaske TOTALT udelukket... Hun bliver stjernehysterisk hvis jeg tilbyder hende flasken!! Og alligevel prøver jeg hver eneste aften kl. 23 at give hende en, men må smide den hele ud hver eneste morgen.

Hurtig madplan:

Morgenmad kl. 8: 100 ml majsvælling

Formiddagsnack kl. 11: Lidt frugt eller et par rugbrødshapsere. Får her 1/4 kop med sødmælk.

Frokost kl. 12. Varmt mad. Både grøntsager og noget kød/fisk. Får også lidt dessert som er noget frugtmos eller bærmos. Får vand til.

Eftermiddagsmad kl. ca. 15: Grød med lidt mælk over, eller noget majsvælling (75 ml. ca)

Aftensmad kl 18: Smager af vores mad, men spiser ikke så meget her.

Kl. 19. 150 ml. havrevælling.

mellem 19 og 20 puttetid = Amning

mellem 00 og 06: ??? måske et sted mellem 4-7 gange på en sådan gennemsnitsnat, amning altså.

Om dagen sover hun i haven i barnevognen, og der falder hun fint i søvn ved 30 sek. vuggeri.
Hun har sovet i Leandervugge til hun var 6 måneder, og her kunne jeg godt bytte en tur ved brystet ud med lidt vuggeri. Nu sover hun i tremmeseng i eget værelse = nul vuggeri.

Jeg ammer ikke længere om dagen. Kun aften og så alle de gange hun vågner om natten (hvor hun jo reelt ikke rigtig spiser)

Til sidst vil jeg sige. Jeg kan sagtens holde det her ud nogle måneder endnu, hvis jeg dog bare havde en sikkerhed for, at det faktisk var noget som ville aftage. Jeg mærker dog bare en indre skræk om, at dette faktisk er noget som ikke kommer til at gå over af sig selv.. Tvært om frygter jeg, at være en af dem som ammer sit 3 årige barn (og det er bare ikke noget som tiltaler mig.. overhovedet!)

Jeg tror jeg fik det hele med.. Håber du kan finde hoved og hale i mit brev :-)

På forhånd tak for hvad du end måtte vende tilbage med.

De bedste hilsner fra

Dorte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne