Brev:
Pludselige søvnproblemer - 8 mdr.
27. august 2010
Alder:
8 mdr.
Pludselige søvnproblemer - 8 mdr.
Hej Helen
Liv er nu blevet 8 mdr og 2 uger. Siden hun var 5 måneder ca, har hun sovet i egen seng på eget værelse uden nogle opvågninger, måske en enkelt hjælp til sutten eller 2, men ellers ikke noget.
Men nu er hun begyndt at vågne hver eneste nat! Hun er ikke ked af det, men vågner og begynder at snakke og rode rundt. Derudover skal vi ind og give hende sutten 4-5 gange også. Det har resulteret i at vi har taget hende ind i vores seng hvor hun så sover videre uden problemer. Men jeg vil helst ikke have at det skal være en dårlig vane for hende! det er allerede sket 5 gange på en uge nu.
Sker der ekstra meget i deres udvikling i 8 mdrs alderen? Hun er ikke begyndt i institution endnu og der er ikke sket nogle nye ting i vores liv.
En anden ting er, at hun stadigt er rigtig svær at få til at sove. Da hun var helt lille og havde kolik fik vi hende til at sove ved at rulle hende ind i dynen og sidde og hoppe på vores pilatesbold - og det hænger desværre stadigt ved. Godt nok drejer det sig kun om ca. 5 min på bolden, men jeg drømmer om at bare kunne lægge hende ind i sengen i stedet for. Hvordan får vi hende vænnet af med det?
Hun havde lige et par måneder hvor hun faldt i søvn af sig selv, men det gør hun ikke mere.
Hun sover 2 nogle gange 3 gange om dagen. Hun vågner kl 6, sover igen kl 9-10 i en til halvanden time, igen kl. 13-14 i 2 timer og så vil hun egentligt også gerne have en lur igen kl 17. Vi prøver at undgå den sene lur, men så er hun virkelig svær at have med at gøre hele aftenen ind til far kommer hjem. Vi prøver at praktisere en fast putteritual med at sige godnat til hendes dørskilt og spille musik med en bestemt bamse. Men det er som om at at blive hoppet på bolden er blevet til hendes yndlings putteritual. Det med at komme i bad om aftenen har vi droppet, for hun bliver så frisk af det.
Hendes humør har også ændret sig på det seneste og hun er meget krævende og sur. Hun græder ofte når hun er sammen med mig, det er som om hun keder sig? Når vi begge to (mor og far) er hjemme er hun gladest. Hun virker meget frustreret over at hun ikke kravler endnu - kan det være det? Ofte vil hun bare ingenting og gider kun sit legetøj i 2 min. af gangen. Det der underholder hende bedst er andre børn og nyt legetøj.
Puha jeg synes de 8 mdr er svære!!
Udskyld alle mine spørgsmål, håber du kan finde hoved og hale i dem.