Sønløse nætter

13. august 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sønløse nætter

Kære Helen,

Tak for din gode hjemmeside, som vi i vores familie, har haft meget glæde af siden vores dejlige søn Mathias kom til verden for lidt over fem måneder siden.

Mathias er en glad og rask dreng, men vi har den sidste måneds tid kæmpet med hans søvnrytme. Jeg har siden Mathias blev født ammet normalt – uden de store komplikationer. Indtil for cirka en måned siden forsøgte jeg at amme meget regelmæssigt, så Mathias fik mad hver tredje time – ca. otte amninger pr. døgn. Det virkede fint, men omkring hans 19 ugers ”spring” (og umiddelbart før) oplevede vi en del uro omkring Mathias’ søvn om dagen og aften (han sov fint om natten), og han var i det hele taget mere ked ad det og utryg når han skulle puttes.

Vi valgte derfor at ændre ”strategi” omkring hans spisning med to ting. Jeg begyndte – som du bl.a. har foreslået i din gode bog – at splitte ammingen op, så jeg ammer før efter Mathias har fået en lur, for at skabe mere tryghed ved putning. Derudover, er vi begyndt at give ham lidt grød ved 6-tiden, bestående af enten hirse, ris eller quinoa blandet op med en teskefuld æblemos.

Denne strategi har virket godt til at begynde med, men nu er problemet blot, at Mathias’ natrytme efter midnat har ændret sig markant i de sidste par uger således. Han vågner de fleste nætter hveranden time og nogen gange oftere, så jeg har måtte amme ham for, at han igen kan falde til ro. Nogle dage føler jeg, at jeg konstant skal amme ham i løbet af et døgn, og at min amning er forøget. Det er meget trættende. Hvad gør jeg galt?

Som sagt føler jeg, at amning er forøget, men det har også på sidste faktisk virket som om, at min mælk ikke er tilstrækkelig, forstået på den måde, at den virker tyndere og mere vandig. Der er masser af mælk, men det virker som om, at der er mindre af det tykke og næringsrige mælk.

Jeg har været meget aktiv mht at lege og stimulere Mathias, dels gennem leg derhjemme og dels gennem deltagelse i diverse sanserytmik timer med pædagog. Mathias har meget tidligt været rigtig god til at holde sit hoved selv og har en stærk og rank ryg, trods sin lidt lavere vægt end normen. Han er født med kejsersnit otte dage før termin med en vægt på 2780 g og 56 cm og var de første tre måneder en smule undervægtig. Han er nu begyndt at komme efter og vejer nu næsten 7 kg og er 64 cm (vægten er tydeligvis steget hurtigere, efter vi er begyndt på at give grød og mme den sidste måned).

Mathias har motorisk udviklet sig fint, og har tidligt kunne rulle fra mave til ryg, og han har den sidste månedstid kunnet rulle fra ryg til mave. Derudover står han rigtig fint på ...

Annonce

... sine fødder, hopper gerne op og ned, hiver i sine fødder og ben og viser tegn på, at han snart er klar til at sidde.

En normal dag ser nogenlunde sådan ud:

Mathias vågner kl. 5.30-6.00 – og er helt frisk og vil lege. Der tager min mand ham, så jeg kan få indhentet lidt søvn.
Mathias får sin tre lure i løbet af dagen og følger ret fint din søvnrytme model, hvor jeg så ammer ham for at putte ham og ammer ham indimellem, når han er vågen.

Omkring kl. 17-18 ammer jeg Mathias lidt først, som regel efter lige efter han er vågnet fra sin lur, hvorefter han får sin grød. Det er lidt udfordrende med grøden, men det går som regel godt, og Mathias er glad for at spise og syntes det er sjovt at sidde i sin stol og spise.

Nogengange giver jeg ham lidt bryst ved 19-tiden, da han viser lidt tegn på, at han vil til brystet. Men omkring kl. 20-20.30 giver min mand Mathias en flaske med MME. Han drikker normalt omkring 100-120 ml. og falder så i søvn. Han sover fint på flasken til omkring 23-24-tiden. Vi har introduceret flasken indenfor den sidste måneds tid – før det havde vi store problemer med at få Mathias til at falde til ro om aften og ved at give ham flasken har min mand nu kunnet være en del af putning, hvilket vi nyder begge to.

Når Mathias vågner ved midnatstid, så ammer jeg ham igen. Førhen sov han tit til 3-4 –tiden, og derefter til omkring kl 6, men nu er jeg heldig, hvis han sover til kl. 2. Puha det er hårdt at skulle amme hveranden time hele natten.

Vi ved, at vi har introduceret en række ændringer i Mathias dagsrytme over den sidste måned – han er begyndt at spise grød, han får en ”aften-flaske” – og endelig har jeg som nævnt ændret min ”ammingsstrategi”. Vi godt, at det er store omvæltninger, men egentlig har alle disse ting bidraget til en mere ”jævn” rytme for os og Mathias. Mathias er i øvrigt glad og aktiv – som han hele tiden har været.

Vi overvejer at gøre følgende, og vil meget gerne høre din mening om det:

Vi har snakket om at give Mathias endnu en flaske MME, dvs ved 23-tiden, når vi går i seng med henblik på, at han sover mere og længere. Jeg er dog lidt bekymret om, hvad det ændrer ved min mælkeproduktion for natten og ligeledes om dagen, da jeg så ikke har ammet siden 19-tiden.

Derudover, vil vi prøve at give ham et andet skemåltid ved frokosttid, udover det han får ved 18-tiden.

Til sidst har vi også overvejet, om vi lægger Mathias for tidlig i seng, ved 20-tiden, om vi derfor skal lægge ham i seng senere, for at undgå at han vågner så tit og er uroligt om natten.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Mathias’ mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin